پنتبدرا شهر بدون خودروی اسپانیا

کشور اسپانیا از بهترین نقاط دنیا برای گردشگران به حساب می‌آید چرا که از شهرها و جاذبه‌های دیدنی بیشماری برخوردار است؛ در این بین شهر بدون خودروی پنتبدرا یکی از محبوب‌ترین نقاط کشور است که هر گردشگری را در بدو ورود به سمت خود جذب می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در آغاز پیدایش اغلب شهرهای جهان، حاکمیت مردم بر شهرها ذهن طراحان را فرا گرفته بود، اما پیشرفت تکنولوژی زمینه را برای غلبه خودروها بر عابران پیاده فراهم آورد. امروزه پیاده‌روها هر روز کوچک‌تر از قبل می‌شود گویی شهرها تنها برای وسایل حمل و نقل طراحی شده است. پنتبدرا، شهری در شمال غربی اسپانیا از محبوب‌ترین نقاط دنیا برای گردشگران به حساب می‌آید که بسته شدن بیش از سه چهارم معابر آن روی تردد خودروها، جذابیتش را در نظر همگان دو چندان کرده است.

افسانه‌های بسیاری در مورد نحوه و زمان پیدایش پنتبدرا وجود دارد؛ یکی از ان‌ها ادعا می‌کند که Teucro، قهرمان جنگ تروا در اساطیر یونان، پنتبدرا را بنیانگذاری کرد، اما باور چنین افسانه‌هایی بسیار مشکل به نظر می‌رسد. از سوی دیگر برخی از مورخان چنین استدلال می‌کنند که شهر بدون خودروی اسپانیا در زمان‌های قدیم بخشی از یک جاده رومی بود که پلی قدیمی را در بر می‌گرفت. در هر حال چیزی که در این بین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اینکه پنتبدرا از سال ۱۹۹۹ تقریباً به طور کامل روی تردد خودروها بسته شده و به شهری پیاده‌محور تبدیل شده است. این منطقه زیبای اسپانیایی از زمان قرون وسطی بر جای مانده و از خیابان‌هایی با معماری منحصر به فرد و چشم‌اندازی اعجاب‌انگیز برخوردار است.

در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد ترددها در پنتبدرا از طریق پیاده‌روی است و از سال ۲۰۱۳ به بعد، آلودگی هوا در آن به میزان ۶۱ درصد کاهش یافته است. پیاده‌راه شدن این شهر به حدی برای اسپانیایی‌ها جذاب به نظر می‌رسد که از سال ۱۹۹۹ به بعد بیش از ۱۲ هزار نفر به جمعیت آن افزوده شده است. حداقل میزان آلودگی هوا و نبود ترافیک خودرویی و سوانح جاده‌ای، بر زیست‌پذیری شهر افزوده است به طوری که هر روز اسپانیایی‌های بیشتری را به سمت زندگی در این شهر جذب می‌کند.

البته بد نیست بدانید که سراسر شهر پنتبدرا روی تردد خودروها بسته نیست، بلکه در بخش مشخصی از شهر خودروها مجاز به عبور و مرور هستند که تردد از طریق وسایل حمل و نقل عمومی نیز در این بخش بر خودروهای شخصی اولویت دارد. پارکینگ‌های خودرو نیز تنها در این بخش شهر و در زیر زمین وجود دارد و سایر قسمت‌های پنتبدرا خالی از هر گونه محل پارک برای وسایل حمل و نقل موتوری است.

میگل آنکسو فرناندز لورز شهردار سابق پنتبدرا اولین کسی بود که ایده پیاده‌راه سازی شهر را رسماً اعلام کرد. پیش از آغاز مدیریت وی، شهر بدون خودروی کنونی اسپانیا در وضعیت بسیار نابسامانی به سر می‌برد و ترافیک خودرویی سراسر خیابان‌ها را فرا گرفته بود. هر روز بر تعداد افرادی که جان خود را بر اثر سوانح خیابانی از دست می‌دادند، افزوده می‌شد و بسیاری نیز آسیب‌های جسمی جبران‌ناپذیری را متحمل می‌شدند. در نهایت میگل لورز شهردار شد و تغییرات چشمگیری در پنتبدرا به وجود آورد که مهم‌ترین آن‌ها همین پیاده‌راه‌سازی شهری بود.

لورز در آغاز مدیریت خود بیش از ۳۰۰ هزار متر مربع از شهر را به پیاده‌راه تبدیل کرد و محل پارک خودروها را به زیرزمین‌ها انتقال داد. این اقدامات، سبک زندگی شهرنشینان پنتبدرا را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار داد به طوری که اغلب مردم پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را برای تردد داخل شهری خود انتخاب کرده‌اند.

بد نیست بدانید که پنتبدرا یکی از بهترین شهرهای دوستدار کودک در جهان به شمار می‌رود که جمعیت این قشر در آن روز به روز در حال افزایش است. کودکان در سراسر پیاده‌راه‌های شهر، بدون ترس از سوانح جاده‌ای با اسباب‌بازی‌هایشان گرد هم می‌آیند و آزادانه به بازی و فعالیت می‌پردازند. سنگفرش‌های هموار و بدون مشکل شهر نیز از ویژگی‌های مهمی است که علاوه بر وجود سرسره و تاب‌ها در گوشه و کنار پیاده‌راه‌ها، کودکان را به بیرون از منازل هدایت می‌کند.

مقامات محلی بر این باورند هر جا که کودکان پویا و سرزنده باشند بزرگسالان نیز از روحیه و سلامت بیشتری برخوردار هستند و در نتیجه تمام توان خود را به کار گرفته‌اند تا شهری دوستدار کودک به وجود آورند. به همین دلیل گرایش مردم به زاد و ولد در شهر بدون خودروی اسپانیایی هر روز بیشتر می‌شود به طوری که در چند سال اخیر نرخ تولد در پنتبدرا نسبت به سایر شهرهای همسایه خود بسیار بیشتر بوده است. در واقع، درست از زمان پیاده‌راه شدن شهر، نرخ زاد و ولد در آن به میزان ۸ درصد افزایش یافته و حتی گرایش مهاجرانی که تا پیش از این، داشتن فرزند زیاد را ضروری نمی‌دانسته‌اند بیشتر شده است.

کد خبر 467591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.