نگاهی به عملیات‌ نامنظم ظفر ۵

۲۲ دی‌ماه، سالروز عملیات نامنظم ظفر ۵ در عمق ۲۰۰ کیلومتری خاک عراق در استان‌های کرکوک، دهوک و دیاله است که با هدف انهدام مراکز نظامی دشمن اجرا شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عملیات تهاجمی ظفر ۵ با آتش گشودن نیروهای خودی در شامگاه ۲۲ دی‌ماه سال ۶۶ به صورت محدود و نامنظم آغاز شد. نیروهای خودی با شنیدن رمز یا زهرا (س) با نفوذ به عمق ۲۰۰ کیلومتری در پشت مواضع دشمن، واقع در استان‌های دهوک، کرکوک و دیاله چندین مرکز نظامی ارتش عراق را منهدم کردند.

در طی سال ۶۶ قرارگاه رمضان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اجرای چند رشته عملیات پی‌درپی و نفوذی، دشمن را در محور شمالی جبهه جنگ مضطرب کرد و توان بالایی از فرماندهان ارتش عراق را به نبرد در محورهای کوهستانی کردستان عراق معطوف کرد.

رزمندگان اسلام متشکل از تیپ مالک اشتر و گردان شهادت که از مدت‌ها قبل نزدیک مرز ترکیه و در میان کوهستان آماده حمله بودند با همکاری حزب دموکرات کردستان عراق در نخستین ساعات بامداد از سه محور عمادیّه دیرلوک، دیرلوک شیلادیزه وکلاتی دیرلوک به مواضع دشمن یورش می‌برند.

مرحله اول عملیات

رزمندگان اسلام در محور اول با هجوم به پایگاه‌های مستقر در اطراف شهر دیرلوک، واقع در استان دهوک، ضربات سهمگینی بر دشمن وارد می‌آورند و همه راه‌های ارتباطی از جمله جاده مهم عمادیه_دیرلوک را قطع کرده و امکان هرگونه عکس‌العمل را از بعثی‌ها سلب‌ می‌کنند و پس از قلع و قمع نیروهای ارتش عراق، پیروزمندانه وارد شهر دیرلوک می‌شوند.

مراکز دولتی، نظامی، ساختمان استخبارات مرکز حزب بعث و بخشداری این شهر سرنگون می‌شود و رزمندگان با حمله به پایگاه‌های مستقر بر کوه‌های مشرف به دیرلوک ۴ مقر گردان بعثی را تصرف می‌کنند و علاوه بر کشته و زخمی کردن بیش از ۵۰۰ نفر از دشمن، تعداد ۲۶۰ تن از آن‌ها را اسیر می‌کنند. همچنین ۳۶ پایگاه حفاظتی دشمن مشرف بر شهر را منهدم می‌کنند و تعداد ۷ دستگاه خودرو نظامی، یک دستگاه نفربر زرهی و صدها قبضه سلاح سبک و نیمه‌سنگین آن‌ها را به غنیمت می‌گیرند.

رزمندگان عمل‌ کننده در محور دوم، پایگاه مندلیه در ۷ کیلومتری شهر کرکوک در ۱۵۰ کیلومتری عمق خاک عراق را مورد حمله بی‌امان خود قرار می‌دهند و لطمات شدیدی بر دشمن وارد می‌آورند.

تکاوران تیپ ۷۵ ظفر ایران و نیروهای حزب دموکرات کردستان مخالف رژیم بعث عراق، در محور دوّم به گردان ۱۶ از تیپ ۲۲ حمله می‌کنند و علاوه بر کشته و مجروح کردن ۲۰۰ نفر از نیروهای دشمن، ۸۰ نفر از آنها را نیز به اسارت می‌گیرند. همچنین چندین دستگاه تانک و نفربر، ۲۰ دستگاه کامیون و دیگر ادوات نظامی دشمن را در این محور منهدم می‌کنند.

نیروهای تحت امر قرارگاه رمضان در محور سوم، همزمان با محور اول، مراکز فرماندهی، ستاد، ترابری مهندسی، مخابرات و دیگر مراکز لشکر ۲۱ عراق واقع در منطقه میدان استان دیاله را به میزان ۴۰ درصد منهدم می‌کنند. تعداد ۷ دستگاه لودر، ۲۶ دستگاه خودرو نظامی و یک انبار مهمات به آتش کشیده می‌شود و بیش از ۱۵۰ تن از نیروهای بعثی به هلاکت می‌رسند.

تکاوران تیپ ۷۵ ظفر سپاه‌پاسداران و نیروهای حزب دموکرات کردستان شاخه سلیمانیه، در جریان یک کمین در محور سلیمانیه کرکوک، ۳۰ تن دیگر از دشمن را به هلاکت می‌رسانند و ۸ تن آن‌ها را به اسارت می‌گیرند.

مرحله دوم عملیات

مرحله دوم این عملیات، در نخستین ساعات بامداد ۲۳ دی‌ماه سال ۶۶ آغاز می‌شود و قوای اسلام با شنیدن رمز مبارک یازهرا (س) اقدام به پیشروی در محورهای دیرلوک شیلادیزه و دیرلوک عمادیّه می‌کنند. رزمندگان تحت امر قرارگاه در زیر بارش شدید برف، هجمه خود را در خطوط منتهی به شهر عمادیّه در ۳۰ کیلومتری شهر دیرلوک گسترش می‌دهند و خسارات و تلفات جدیدی را بر دشمن شکست خورده وارد می‌آورند و یک پل مواصلاتی را در این محور منهدم می‌کنند.

رزمندگان جان‌ بر کف در درگیری با نیروهای کماندویی عراق، ۷۰۰ تن از آن‌ها را کشته و زخمی می‌کنند و عده‌ای را به اسارت درمی‌آورند و در مسیر پیش‌روی، همه پایگاه‌ها و پاسگاه‌های حفاظتی دشمن را نابود می‌کنند؛ همچنین قلعه مستحکم موسوم به کوائی را در ۱۰ کیلومتری عمادیّه به تصرف درمی‌آورند که نفرات آن کشته، زخمی و یا اسیر می‌شوند.

شهر شیلادیزه نیز در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر دیرلوک، هدف تهاجم رزمندگان اسلام قرار می‌گیرد و نیروهای مشترک، طی نبردی سنگین بیش از ۴۰ پاسگاه و پایگاه دشمن را منهدم می‌کنند و بر ارتفاعات مشرف به شهر شیلادیزه مستقر می‌شوند. نیروهای هوایی عراق در حالی که نبردی سنگین در زمین جریان دارد، اقدام به حملات هوایی پراکنده می‌کند که یک فروند سوخو ۲۲ آنان هدف آتشبار ضدهوایی قرار می‌گیرد و خلبان آن به اسارت رزمندگان اسلام درمی‌آید.

طی این عملیات نیروهای عمل کننده موفق شدند ۳۶ پایگاه حفاظتی دشمن بر بلندی‌های مشرف بر شهر دیرلوک، مرکز فرماندهی و ستاد ترابری‌- مهندسی و مخابراتی لشکر عراق، پایگاه و پاسگاه‌های دشمن در مسیر شهرهای شیلادیزه و عمادیه و مراکز دولتی و نظامی دشمن از جمله مرکز استخبارات حزب بعث در منطقه را منهدم کرده و تعدادی از تجهیزات و ادوات دشمن از جمله یک فروند هواپیما، ۴۶ دستگاه خودرو سبک و سنگین، ۷ دستگاه لودر و بولدوزر ویک انبار مهمات را نابود کنند.

کد خبر 467532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.