بهترین پیاده‌راه‌های جهان

پیاده‌راه‌سازی خیابان‌های شهری یکی از قدیمی‌ترین استراتژی‌های شهری است که پس از انتشار ویروس کرونا از اهمیت بیشتری برخوردار شده است؛ از کلانشهر گلاسگو در اسکاتلند گرفته تا پکن در چین، پیاده‌راه‌هایی وجود دارد که عابران از قدم زدن در آن‌ها شگفت‌زده می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برنامه‌ریزان کپنهاگ پایتخت کشور دانمارک در سال ۱۹۶۲ تصمیم گرفتند تردد خودروها در یکی از مناطق شهر را محدود کنند و تنها به عابران پیاده و دوچرخه‌سواران اجازه عبور و مرور در خیابان‌های اطراف را بدهند. از آن زمان به بعد پیاده‌راه‌سازی به تدریج در سایر شهرهای جهان گسترش یافت و هر روز تعداد خیابان‌هایی که روی تردد وسایل حمل و نقل عمومی بسته می‌شد افزایش پیدا می‌کرد. امروزه ما شاهد پیاده‌راه‌های بسیاری در نقاط مختلف جهان نظیر شهرهای آمریکایی سیاتل و نیویورک یا لندن انگلستان هستیم که ترویج آن‌ها در دوران کرونا شدت یافته است. در واقع پاندمی کووید -۱۹ باعث شد بسیاری از مردم در نقاط مختلف جهان به منظور حفظ فاصله اجتماعی از سایرین پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را جایگزین استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کنند و پیاده‌راه‌سازی به جنبشی عظیم در سراسر دنیا تبدیل شود. در ادامه بهترین پیاده‌راه‌های دنیا به معرفی می‌شود:

پیاده‌راه Stroget، دانمارک

منطقه فروشگاهی پیاده‌راهی و بدون خودروی Stroget، قدیمی‌ترین و یکی از طولانی‌ترین پیاده‌راه‌های جهان به شمار می‌رود که در مرکز تاریخی شهر کپنهاگ، پایتخت دانمارک واقع شده است. این منطقه مجموعه‌ای از خیابان‌های بسیاری است که همگی روی تردد خودروها بسته هستند و در آن‌ها فروشگاه‌های جذاب متعددی قرار گرفته شده است. پیاده‌راه‌های Stroget برای اولین بار در سال ۱۹۶۲ روی تردد وسایل حمل و نقل بسته شد و پیامدهای مثبت بسیاری برای شهر داشت. از جمله مهم‌ترین مزایای ایجاد این منطقه می‌توان به افزایش چشمگیر جذب گردشگران اشاره کرد که همین امر باعث شد شهرهای دیگر جهان نیز به ایجاد پیاده‌راه‌های مشابه روی آورند.

امروزه منطقه Stroget محل عرضه برندهای معروفی نظیر ارمس (شرکت فرانسوی تولیدکننده کالاهای لوکس)، پرادا (برند تخصصی مد ایتالیایی برای کالاهای لوکس مردانه و زنانه)، اچ اند ام (شرکت سوئدی و چندملیتی خرده‌فروشی لباس) و زارا (یک برند اسپانیایی پوشاک و زیورآلات) است که محبوبیت آن را در میان دانمارکی‌ها و گردشگران دوچندان کرده است.

خیابان Rue Mouffetard، فرانسه

پیاده‌راه Rue Mouffetard، خیابانی بر جا مانده از قرون وسطی در پاریس که ترکیبی از فروشگاه‌های بین‌المللی و سنتی فرانسوی است. این خیابان از قدیمی‌ترین نقاط پاریس به شمار می‌رود که به ادعای مورخان در قرن دوازدهم به عنوان جاده‌ای رومی احداث شد. امروزه پیاده‌راه Rue Mouffetard یکی از سرزمین‌های عجایب دنیا محسوب می‌شود که با سنگفرش‌های شگفت‌انگیز خود، قدم زدن را برای عابران پیاده در حین تماشای فروشگاه‌های مجلل، کافه‌های دنج اما زیبا، رستوران‌ها و مراکز تفریحی لذت‌بخش می‌کند. جالب است بدانید که ارنست همینگوی از نویسندگان برتر معاصر ایالات متحده آمریکا در رمان معروف و محبوب خود به نام "خورشید همچنان می‌دمد" چندین بار نام پیاده‌راه Rue Mouffetard را آورده است.

محله کرنبی، انگلستان

محله کرنبی، واقع در منطقه وست اند لندن دارای جاذبه‌های بزرگ توریستی، مغازه‌ها، ساختمان‌های حکومتی و همچنین مراکز سرگرمی مانند سالن تئاتر، تعداد ۱۴ خیابان، بیش از ۱۰۰ فروشگاه و ۶۰ رستوران و کافه است و پویاترین پیاده‌راه پایتخت انگلستان به شمار می‌رود. این محله از تاریخی بسیار قدیمی برخوردار بوده و میزبان بازار معروف کرنبی / لاندس و سکونتگاه دهه شصتی‌های مدرن (عنوان جنبش و انقلاب فرهنگی جوانان که از میانه‌های دهه ۱۹۶۰ میلادی در بریتانیا آغاز شد) بوده است. کرنبی برای اولین بار در سال ۱۹۷۳ روی تردد همه وسایل حمل و نقل بسته شد و از آن زمان تا کنون، هنرمندان، موسیقیدانان، طراحان و فروشندگان زیادی را به خود جذب کرده است.

پیاده‌راه Qianmen، چین

خیابان Qianmen با معماری قدیمی چینی خود از آثار تاریخی مربوط به سلسله‌های مینگ (بزرگ دودمان پادشاهی چین از سال ۱۳۶۸ تا سال ۱۶۴۴ میلادی) و چینگ (آخرین سلسله پادشاهی در چین که از سال ۱۶۴۴ تا ۱۹۱۲ میلادی بر چین حکمرانی می‌کرد) برخوردار است و با فروشگاه‌ها و رستوران‌های مدرن خود، گذشته چین را با حال پیوند داده است. نامگذاری این خیابان به سال ۱۹۶۵ باز می‌گردد که در آن دوران بازسازی اساسی شد.

پیاده‌راه Qianmen میزبان معروف‌ترین فروشگاه‌های چینی، جاذبه‌هایی قدیمی نظیر رستوران Quanjude Roast Duck که در سال ۱۸۶۴ افتتاح شده و همچنین کافه‌های معروف شهر است.

خیابان بوکانان، اسکاتلند

بوکانان یکی از معابر اصلی خرید در گلاسگو، بزرگترین شهر اسکاتلند، به شمار می‌رود که از سال ۱۹۷۸ به پیاده‌راهی محبوب در بین مردم تبدیل شده است. فروشگاه‌های زیبا با سایبان‌هایی بی‌نظیر و هنرهای خیابانی اعجاب‌انگیز در کنار سازه‌هایی به سبک معماری ویکتوریا و ادوارد، چشم‌اندازی منحصر به فرد برای این خیابان به وجود آورده است که به عابران حسی لذت‌بخش از قدم زدن در آن می‌بخشد. این پیاده‌راه همچنین گالری‌های معروف بوکانان و سالن کنسرت سلطنتی گلاسگو را در خود جای داده و محبوبیت آن را در بین شهروندان، به خصوص هنردوستان دوچندان کرده است. خیابان بوکانان فقط روی تردد عابران پیاده باز است ولی مردم می‌توانند به راحتی خود را از طریق ایستگاه مترو به آن برسانند.

کد خبر 467517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.