تولید تختال ۳۰۰ میلیمتری برای اولین بار در کشور

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: تولید تختال ۳۰۰ میلیمتری برای اولین بار در کشور دیروز در بورس عرضه شد که این مهم با ایجاد خلاقیت های مختلف در بخش‌های تولیدی توسط کارمندان این مجتمع صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا عظیمیان در نشست خبری امروز _ یکشنبه ۲۱ دی ماه_ که به مناسبت سالروز تأسیس فولاد مبارکه در مجتمع فولاد مبارکه برگزار شد، اظهار کرد: مصرف گاز شرکت فولاد مبارکه در شرایط عادی ۱۰ میلیون متر مکعب بود که با توجه به سرمای هوا، مصرف گاز در فولاد مبارکه به ۵ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است‌.

وی افزود: چون این گاز در واحد احیا استفاده می‌شود امکان جایگزین کردن آن را نداریم؛ ولی در اصل اولویت مبارکه مصرف مردم است اما تولید فولاد با کاهش مصرف گاز، تولید فولاد مبارکه کاهش می‌یابد که امیدواریم مسئولان در این خصوص اقدامی انجام دهند.

تنظیم بازار فولاد باید در اختیار متخصصان این صنعت قرار بگیرد

مدیرعامل فولاد مبارکه در خصوص قیمت ورق فولادی گفت: در این خصوص ستاد تنظیم بازار اعلام کرد که محصولات را در بورس و مچینگ به فروش برسانیم و فولاد مبارکه نیز این کار را انجام داد.

عظیمیان ادامه داد: وزارت صمت در آخرین ابلاغیه خود اعلام کرد که محصولات فولادی فقط در بورس کالا عرضه شوند که فولاد مبارکه مجدداً از این ابلاغیه پیروی کرد و در این خصوص تخلفی از جانب مجتمع فولاد مبارکه صورت نگرفته است.

مدیرعامل فولاد مبارکه ادامه داد: اینکه این محصولات به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد سوال خود مجتمع فولاد مبارکه نیز است؛ در کشور ۲۵ میلیون تن فولاد در سال تولید می‌شود و میزان مصرف فولاد در کشور ۱۶ میلیون تن است.

عظیمیان خاطرنشان کرد: اگر در این صورت کمبودی در زمینه فولاد مشاهده شود نشان‌دهنده عدم مدیریت مصرف در بازار است؛ در هر صورت فولاد مبارکه تولید خود را انجام و آن را به مصرف کننده تحویل می‌دهد.

وی افزود: هنگامی که محصول از مجتمع فولاد مبارکه خارج شد دیگر به فولاد مبارکه ارتباطی ندارد؛ همچنین مدیریت این محصول به فولاد مبارکه مرتبط نیست؛ پیشنهاد فولاد مبارکه برای تنظیم بازار فولاد این بود که اگر هر بازاری به برای تنظیم قیمت به در اختیار متخصصان آن بازار قرار بگیرد اثربخش خواهد بود؛ در این خصوص از وزارت صمت درخواست کردیم تا تنظیم قیمت در بازار فولاد را به دست فولاد مبارکه بسپارد.

تعاونی مسکن شخصیتی جدا از فولاد مبارکه است

مدیرعامل فولاد مبارکه در خصوص طرح‌های تعاونی مسکن فولاد مبارکه اظهار کرد: تعاونی مسکن شخصیت متفاوت و مجزایی از شرکت فولاد مبارکه دارد و مدیریت مبارکه دخالتی در این زمینه ندارد؛ چون تعاونی مسکن هیئت مدیره خود را به صورت جدا تشکیل می‌دهد و فولاد مبارکه در انتخاب اعضا دخالتی نمی‌کند.

عظیمیان ادامه داد: در تعاونی مسکن ابهامات زیادی وجود دارد؛ اینکه زمینی با کاربری غیر مسکونی خریداری کرده‌اند و اگر نتوانند مجوز تغییر کاربری اخذ کنند مسئولان خود تعاونی مسکن باید در این خصوص پاسخگو باشند و به مجتمع فولاد مبارکه ارتباطی ندارد.

هیچ فولادسازی در کشور رقیب فولاد مبارکه نیست

وی در خصوص سایر فولادسازان تصریح کرد: هیچ فولادسازی در کشور رقیب فولاد مبارکه نیست؛ فولاد مبارکه تنها تولید کننده ورق ضخیم در کشور است و به سایر فولادسازان منابع ارسال می‌کند.

مدیرعامل فولاد مبارکه ادامه داد: فولاد مبارکه در سال ۵۷ یک میلیون تن تولید و چهار میلیون تن واردات داشت و در این خصوص در دنیا مقام ۳۵ ام را کسب کرده بود.

عظیمیان گفت: فولاد مبارکه اکنون مقام دهم را در جهان دارد و این مهم فقط با همکاری فولادسازان و استان‌های مختلف اتفاق افتاد.

اکثر افراد مشغول در فولاد مبارکه بومی هستند

وی در خصوص استفاده از نیروهای بومی در فولاد مبارکه اظهار کرد: تقریباً همه کارکنان فولاد مبارکه اصفهان بومی هستند؛ برخی از افرادی که غیربومی هستند نیز در آزمون استخدامی شرکت کرده و امتیاز لازم را برای استخدام در مجتمع اخذ کرده‌اند.

مدیرعامل فولاد مبارکه ادامه داد: شرکت‌های فولاد مبارکه در چهارمحال و بختیاری و سایر استان‌ها نیز تقریباً به طور کامل از نیروهای بومی استفاده می‌کنند.

عظیمیان ادامه داد: این موضوع در خصوص مدیران مجتمع نیز کمی متفاوت است؛ زیرا برای انتخاب مدیران توانمندی‌ها و تخصص‌های بیشتری مد نظر قرار می‌گیرد، به همین دلیل ممکن است نه تنها فولاد بلکه سایر شرکت‌ها در کشور از مدیران غیر بومی استفاده کنند.

بی نیازی فولاد مبارکه به شرکت‌های خارجی

وی با اشاره به تحریم‌ها گفت: طرف قراردادهای خارجی فولاد مبارکه به دلیل تحریم قراردادهای خود را رها کردند و از کشور خارج شدند اما فولاد مبارکه با به روز کردن دانش خود در زمینه‌های مختلف دیگر نیازی به شرکت‌های خارجی در زنجیره تولید فولاد ندارد.

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به کنترل آلایندگی مجتمع گفت: مبارکه جز واحدهایی است که به صورت آنلاین رصد می‌شود؛ در این خصوص تجهیزاتی در واحدهای آهن‌سازی و احیا نصب شده است که اطلاعات آن توسط سازمان محیط زیست رصد می‌شود.

عظیمیان با اشاره به اقدامات فولاد مبارکه در خصوص کمک به محیط زیست اظهار کرد: در این خصوص فولاد مبارکه ۴۰۰ میلیارد تومان برای خرید فیلترهای جدید هزینه کرده است؛ در بخش آب فولاد مبارکه کاهش مصرف داشته است و از آب تصفیه شده استفاده می‌کند؛ همچنین فضای سبز زیادی برای کنترل آلودگی هوا توسط فولاد مبارکه احداث شده است.

وی در خصوص پروژه ۱۰ میلیون تنی فولاد چابهار اظهار کرد: فولاد چابهار با مشارکت فولاد مبارکه، چادرملو، ایمیدرو و گل گهر در مرحله تأسیس و ثبت شرکت است؛ چون چابهار از بازار مصرف کشور (مرکز به شمال کشور) دور است قرار شده تا مواد اولیه به آنجا منتقل شود و محصول پس از تولید صادر شود.

پروژه نورد گرم ۲ آب بسیار کمی مصرف می‌کند

مدیرعامل فولاد مبارکه در خصوص طرح‌های توسعه مجتمع اظهار کرد: از ۹ پروژه توسعه‌ای که فولاد مبارکه در برنامه دارد فقط نورد گرم ۲ به دلیل کم مصرف بودن در زمینه آب در اصفهان احداث شده است؛ بقیه طرح‌های توسعه‌ای در سایر استان‌ها اجرا می‌شود.

عظیمیان در خصوص ایمنی سازی کار گفت: تاکید بنده از ابتدای کار ایمنی و معیشت کارکنان فولاد مبارکه بوده است؛ در خصوص نرخ مرگ و میر در دنیا فولاد مبارکه در سطح استاندارد مناسبی قرار گرفته است ولی به همین جایگاه مناسب نیز راضی نیستیم و پی در پی به دنبال ایمنی بیشتر در تولید هستیم.

وی در خصوص تحول دیجیتال در صنعت فولاد گفت: ذوب آهن اصفهان دارای نسل دوم تکنولوژی و فولاد مبارکه نسل سوم تکنولوژی را در اختیار دارد؛ نسل چهارم تکنولوژِی به معنای هوشمند سازی است؛ اگر سازمانی به شکل هوشمند اداره شود دستاورد بزرگی برای آن سازمان محسوب می‌شود؛ فولاد مبارکه تصمیم به طرح تحول دیجیتال (نسل جهارم تکنولوژِی) گرفته است که نتیجه آن کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها برای فولاد مبارکه است.

ایجاد بازار کار گسترده برای جوانان

مدیرعامل فولاد مبارکه ادامه داد: در این خصوص با دانشگاه اصفهان قراردادی منعقد شده است تا مدیران فولاد مبارکه در این خصوص آموزش لازم را ببینند؛ به همه جوان‌ها در بخش IT و اتوماسیون اعلام می‌کنم که بازار کار بسیار بزرگی برای همه آنها ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به ایجاد ۵۰ هزار شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم و همچنین جذب نخبگان و استفاده از دانشجویان در فولاد مبارکه اظهار کرد: استفاده از نخبگان در فولاد مبارکه از طریق مدیریت دانشگاه هماهنگ می‌شود بنابراین طرف حساب دانشجویان اساتید دانشگاه هستند.

ناتوانی کرونا در آسیب به تولید و صادرات فولاد مبارکه

مدیرعامل فولاد مبارکه ادامه با اشاره به کمک‌های مجتمع به بیمارستان‌ها و دانش آموزان گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن مدارس فولاد مبارکه ۱۶۰۰ عدد تبلت به دانش‌آموزان اهدا کرد؛ همچنین فروش اکسیژن در فولاد مبارکه را متوقف کرده‌ایم و آن را در اختیار مراکز درمانی قرار داده‌ایم.

عظیمیان در خصوص آسیب ناشی از کرونا به تولید و صادرات فولاد مبارکه گفت: مجتمع فولاد مبارکه در این خصوص آسیب اقتصادی ندیده و فقط تعدادی از نیروهای خود را به علت کرونا از دست داده است؛ کاهش آمار صادرات فولاد مبارکه به دلیل توجه به بازار داخل و کاهش سهم صادرات بوده است.

عظیمیان در خصوص طرح‌های آب رسانی گفت: در حال تأمین هزینه سد تنظیمی کوهرنگ ۲ به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان هستیم که ۲۰۰ میلیارد آن را تا کنون پرداخت شده است؛ همچنین سامانه دوم آب رسانی اصفهان که ۱۵۰ میلیارد هزینه لوله آن را در اختیار مسئولان قرار داده‌ایم؛ در صورت بهره برداری از این پروژه آب شرب اصفهان تأمین خواهد شد.

کد خبر 467516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.