چرا نباید از آمریکا و انگلیس واکسن کرونا وارد کرد؟

‌یکسو نگری پوشش رسانه ملی در مناسبت‌ها، شورش هواداران ترامپ در آمریکا، پایان دوره چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا و دلایل ممنوعیت ورود واکسن کرونای انگلیس و آمریکا از سمت رهبر انقلاب از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه ۲۱ دی ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «صداوسیما آیت‌الله هاشمی را سانسور کرد» به بررسی یکسو نگری پوشش رسانه ملی در مناسبت‌ها پرداخت و نوشت: سال‌ها تلاش برای زیر سوال بردن محبوبیت و عملکرد آیت‌الله هاشمی در طول انقلاب نتیجه‌ای در پی نداشت اما این تلاش‌ها حتی پس از رحلت ایشان نیز ادامه داشت. تا جایی که رسانه ملی سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی را در سکوت خبری برگزار کرده و حاضر به پوشش مراسم سالگرد ایشان نشد. برخی رسانه‌های اصولگرا نیز این فرصت را غنیمت دانسته و مطالبی را علیه آیت‌الله هاشمی منتشر کردند. سالگرد قربانیان تشییع جنازه کرمان و شهدای پرواز اوکراین هم در رسانه ملی ظهور و بروز در حد انتظار هم نداشت.

اخیراً چهارمین مراسم سالگرد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حرم امام برگزار شد. یکی از مسائلی که به مناسبت بزرگداشت این عالم انقلابی در رسانه‌ها مطرح شد، انتقادات جریانات و رسانه‌های اصولگرا بود. پیش و پس از درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، به اسم انتقاد ایشان را تخریب می‌کردند و این روش نخ نما تا جایی پیش رفت که عده‌ای تلاش کردند، یار دیرین امام را از قطار انقلاب پیاده کنند. یکی از روش‌های این افراد برای پیشبرد اهداف شخصی و جناحی‌شان این است که دیدگاه‌های خود را به‌عنوان چارچوب انقلاب و انقلابی‌گری معرفی کنند و هرکس مطابق نظر آنان عمل نکند، با اتهام خروج از ریل انقلاب مواجه می‌شود.

اتهاماتی از این دست در حالی به آیت‌الله هاشمی زده می‌شد که ایشان از مبارزان بنام و رنج‌دیده سال‌های پیش از انقلاب بودند و عنوان شناسنامه انقلاب را دارند. امام پس از شکست پرونده ترور آیت‌الله هاشمی می‌گویند: «مردان تاریخ تا آخر زنده هستند. بدخواهان باید بدانند هاشمی زنده است، چون نهضت زنده است.»

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ائتلاف با ترکیب ظریف_لاریجانی» نوشت: مدتی بود در میان گمانه‌زنی‌های موجود درباره نامزدهای ۱۴۰۰، احتمال نامزدی لاریجانی و ظریف قوت گرفته بود. حتی گاهی از آن‌ها به عنوان نامزد اصلاح‌طلبان و گاه نامزد حزبی کارگزاران سازندگی یاد شده است. هر چند اغلب اصلاح‌طلبان تاکنون بر این امر پافشاری کردند که در این دوره از نامزدی یک اصلاح‌طلب واقعی حمایت خواهند کرد. با این حال در روزهای اخیر برخی نمایندگان ادوار و نمایندگان نزدیک به لاریجانی و حتی اصلاح‌طلب از احتمال نامزدی او و ترکیب طلایی لاریجانی_ظریف به عنوان ترکیب ائتلافی اصولگرایان میانه با اصلاح‌طلبان در ۱۴۰۰ نام بردند. در این ترکیب لاریجانی به عنوان رئیس‌جمهور و ظریف وزیر امور خارجه دولت احتمالی خواهد بود.

به گزارش فرارو پس از جلسات لاریجانی با جمعی از نمایندگان ادوار مجلس، حالا برخی نیروهای سیاسی نیز به عرصه آمده و از نامزدی لاریجانی حمایت می‌کنند. جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی اصلاح‌طلب و نماینده مجلس، گفته اگر آقای لاریجانی مورد اجماع اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو قرار گیرد و در انتخابات حضور پیدا کند و پیروز هم شود، ترکیب ریاست‌جمهوری آقای لاریجانی و وزارت امور خارجه آقای ظریف یک ترکیب طلایی خواهد بود؛ اما اینکه آیا همه این فرضیات محقق شود یا خیر، هنوز مشخص نیست.

از نظر او اصلاح‌طلبان نیم نگاهی به نامزدی ظریف دارند، هر چند ظریف خود گفته چنین تصمیمی ندارد. غیر از او کمال‌الدین پیرموذن از دیگر نمایندگان ادوار و اصلاح‌طلب در واکنش به احتمال کاندیداتوری لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ گفته است: اگر گروه‌های مرجع، بزرگان دین و ملت و دلسوزان نظام و کیان از ایشان برای حضور در انتخابات دعوت کنند خواهد آمد.

این اظهارات در حالی است که از یک سو برخی معتقدند لاریجانی واقعاً تصمیم جدی برای آمدن ندارد، چنانچه منصور حقیقت‌پور، از نیروهای نزدیک به لاریجانی به‌تازگی گفته بود تا این لحظه همچنان باور دارد که علی لاریجانی تصمیمی برای شرکت در انتخابات ندارد.

از سوی دیگر هم ظریف هر چند به صراحت از تمایل خود برای نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ سخن گفته، اما از پست وزیر امور خارجه در دولت بعدی استقبال کرده است که می‌تواند شاهدی بر تأیید گمانه ترکیب طلایی این طیف سیاسی باشد.

علاوه بر این‌ها در حالی‌که در میان حامیان لاریجانی برخی چهره‌های اصلاح‌طلب نیز حضور دارند، اما برخی از اصلاح‌طلبان معتقدند که این اصولگرایان میانه هستند که حامیان جدی نامزدی لاریجانی و ترکیب طلایی لاریجانی_ظریف هستند چرا که اصلاح‌طلبان عزمی بر معرفی نامزدی غیر اصلاح‌طلب ندارند.

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «برکناری، استیضاح یا سلب اختیار» به بررسی پایان دوره چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا پرداخت و نوشت: زمانی که دونالد ترامپ به عنوان چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده وارد کاخ سفید شد، تاجری بود که چیز زیادی از سیاست نمی‌دانست اما تصور می‌کرد با روش همیشگی خود می‌تواند از بحران‌های پیش‌رو عبور کند. او طی نزدیک به ۴ سال حضور در کاخ سفید هیچ چیز را مانعی جدی بر سر راه اجرای تصمیمات خود نمی‌دانست و بر این باور بود که تکیه زدن بر کرسی ریاست‌جمهوری تنها ابرقدرت قرن بیست‌ویکم برای او مصونیتی آهنین ایجاد می‌کند.

عصر روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ اما همه چیز برای او تغییر کرد؛ رئیس‌جمهوری که فرمان ترور، تحریم، نقض حقوق بشر و برخورد با مهاجران را صادر می‌کرد و گزندی متوجهش نبود حالا با عبور از یک خط قرمز فرضی خود را در موقعیتی می‌دید که باید از تمامی مواضع ۸ هفته گذشته خود عقب‌نشینی کند، اختیارات ویژه‌اش را سلب شده ببیند و منتظر برخورد قانونی باشد.

در پی اتفاقات روز چهارشنبه و هجوم هواداران رئیس‌جمهور آمریکا به ساختمان کنگره، مجلس نمایندگان قصد دارد برای دومین بار و در حالی که تنها ۱۱ روز تا پایان کار ترامپ باقی مانده، او را استیضاح کند. نمایندگان همچنین در پی آن هستند که بندی را در طرح استیضاح رئیس‌جمهور بگنجانند که بر اساس آن دونالد ترامپ از حضور در هرگونه شغل دولتی منع می‌شود و دیگر قادر نخواهد بود در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند. قانون اساسی ایالات متحده به کنگره اجازه می‌دهد تا پیش از پایان دوره یک رئیس‌جمهور را به دلایلی نظیر خیانت، ارتشا و ارتکاب جرایم بزرگ یا سرپیچی جدی از قانون برکنار کند.

روز جمعه بیش از ۱۵۰ نماینده دموکرات طرحی را امضا کردند که بر اساس آن استیضاح رئیس‌جمهور به رأی گذاشته خواهد شد. پیش از آن نیز نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان و چاک شومر رهبر دموکرات‌های سنا هشدار داده بودند در صورتی که کابینه از برکناری رئیس‌جمهور و واگذاری اختیارات به معاون اول بر مبنای متمم ۲۵ قانون اساسی سر باز زند در فرصت اندک باقی‌مانده، کنگره دونالد ترامپ را استیضاح خواهد کرد؛ تصمیمی که برخی جمهوری‌خواهان کنگره نیز از آن استقبال کرده‌اند اما کابینه با آن مخالف است.

استیضاح در قانون اساسی آمریکا پروسه‌ای دو بخشی است که دشواری‌های خاص خود را دارد و حقوقدانان معتقدند این دشواری‌ها به عمد در قانون گنجانده شده تا استیضاح یک رئیس‌جمهور اقدامی آسان و در دسترس نباشد. در بخش نخست، مجلس نمایندگان در خصوص استیضاح رأی‌گیری می‌کند که به معنای متهم شدن رئیس‌جمهور است و نمایندگان وظیفه دارند تا مشخصاً اشاره کنند که رئیس دولت دقیقاً کدام یک از مواد قانونی را نقض کرده است. اگر اکثریت عادی اعضای مجلس نمایندگان به متهم شدن رئیس‌جمهور رأی دهند، مجلس سنا وظیفه دارد فوراً اتهامات را با نظارت رئیس دیوان عالی بررسی کرده و در پایان در خصوص مجرم بودن رئیس‌جمهور رأی‌گیری کند. بر اساس این قوانین باید دست‌کم دوسوم سناتورهای حاضر در جلسه علیه رئیس‌جمهور رأی دهند تا استیضاح نهایی شده و رئیس‌جمهور برکنار شود. با توجه به این موضوع در حال حاضر برای برکناری ترامپ باید دست‌کم ۱۷ جمهوری‌خواه در سنا با دموکرات‌ها همراه شوند که امری بعید و دور از دسترس به نظر می‌رسد.

نظرات متفاوتی در حزب جمهوری‌خواه پیرامون استیضاح ترامپ وجود دارد. روی بلانت یکی از جمهوری‌خواهان سنا استیضاح ترامپ را با توجه با شرایط کنونی امری «امکان‌ناپذیر» توصیف کرده و معتقد است، نانسی پلوسی و چاک شومر با انگیزه سیاسی این استیضاح را کلید زده‌اند اما لیسا مورکووسکی سناتور جمهوری‌خواه ایالت آلاسکا می‌گوید، رئیس‌جمهور آمریکا باید فوراً از سمت خود استعفا دهد و در صورتی که حزب جمهوری‌خواه راه خود را از ترامپ جدا نکند، او قطعاً آینده‌ای با این حزب برای خود متصور نخواهد شد.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نامه ۵۰ دیپلمات سابق به بایدن» به بررسی توصیه دیپلمات‌ها به بایدن پرداخت و نوشت: بیش از ۵۰ نفر از کارشناسان بین‌المللی، استادان دانشگاه، اندیشمندان، صاحب‌نظران، مدیران اندیشکده‌ها و دیپلمات‌های سابق کشورهای جهان در نامه‌ای خطاب به جو بایدن خواستار بازگشت فوری آمریکا به توافق هسته‌ای ایران شدند و به او تأکید کردند که سیاست‌های شکست‌خورده ترامپ علیه ایران را پایان دهد. این نامه از سوی افرادی همچون جان لیمبرت، دستیار سابق وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، توماس پیکرینگ، معاون سابق وزیر خارجه آمریکا، گری سیک، عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا در حوزه ایران، باربارا اسلاوین، مدیر بخش ایران در شورای آتلانتیک، پیتر جنکینز، نماینده اسبق انگلیس در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رابرت هانتر، سفیر سابق آمریکا در ناتو، مارک فیتزپاتریک، مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا و فرانک ون هیپل، عضو سابق دفتر سیاست‌گذاری‌های علم و فناوری در کاخ سفید امضا شده است.

به گزارش ایرنا، در این نامه آمده است: «ما کارشناسان مسائل ایران، روابط بین‌الملل و منع اشاعه سلاح‌های اتمی، به این وسیله حمایت کامل خود را از تعهد دولت آقای بایدن به کنارگذاشتن سیاست شکست‌خورده دولت ترامپ در قبال ایران و کارزار فشار حداکثری علیه این کشور و بازگرداندن آمریکا به مسیر دیپلماسی و پایبندی کامل به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یا همان توافق هسته‌ای با ایران اعلام می‌داریم».

نویسندگان در این نامه با اشاره به خروج یک‌جانبه ترامپ از برجام علی‌رغم اعتراض متحدان آمریکا آورده‌اند: «زخمی که آمریکا با این کار به خودش زد، باعث شد این کشور در مسیر ویرانگری قرار گیرد که بازگشت از آن نیز کار ساده‌ای نیست».

نامه یادشده خاطرنشان می‌کند: «رویکرد ترامپ شکست خورده است و اکنون شما وظیفه نه‌چندان خوشایند جبران سیاست‌های آسیب‌زای او را بر عهده دارید و در عین حال باید با کینه‌توزی‌های داخلی و همه‌گیری مرگ‌بار کرونا نیز دست‌وپنجه نرم کنید. با وجود این، برای ما واضح و مبرهن است که سرراست‌ترین مسیر، اقدام فوری جهت بازگرداندن آمریکا و ایران به برجام و پایبندی به آن است».

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چرا نباید از آمریکا و انگلیس واکسن کرونا وارد کرد؟» نوشت: با شیوع کرونا این ویروس ناشناخته و پر دردسر، تلاش برای ساخت واکسن مقابله با آن در قالب یک رقابت نانوشته در بین کشورهای دارای علم و تکنولوژی برتر آغاز شد. در این بین خبر ورود ایران به صف این کشورهای محدود هر چند در ابتدا از سوی بسیاری جدی گرفته نمی‌شد اما با گذشت زمان و مجاهدت دانشمندان ایرانی رنگ واقعیت پیدا کرد به طوری که علاوه‌بر تلاش پردامنه چند پروژه ساخت واکسن در مسیرها و با روش‌های مختلف، واکسن تولید شده توسط ستاد اجرایی فرمان امام در روزهای گذشته پس از موفقیت در تست‌های آزمایشگاهی و حیوانی وارد مرحله تزریق انسانی شد و تاکنون روند مطالعه بالینی آن رضایت‌بخش بوده است و امید است تا بهار و خرداد آینده واکسن تولیدی ایران به مرحله تولید انبوه برسد.

در برخی کشورها از جمله آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، هند و… نیز پروژه ساخت واکسن کرونا ادامه پیدا کرد و برخی از آنها به مرحله تست انسانی و سپس تزریق در بین مردم و گروه‌های پرخطر وارد شدند.
در این میان اما ساخت واکسن در کشورهای دیگر به طرز عجیبی تبدیل به وسیله‌ای برای برخی بازی‌های سیاسی و اهداف پشت پرده علیه کشورمان شد. یک روز هشتگ واکسن بخرید را به راه انداختند تا این‌طور وانمود کنند که ایران با بی‌توجهی نسبت به مردم خود و البته نخریدن واکسن آمریکایی از قافله واکسیناسیون عمومی کرونا عقب افتاده است و یک روز تن ندادن کشورمان به قوانین زورگویانه FATF را مانع خرید واکسن از سوی ایران و ظلم در حق مردم قلمداد کردند. حال آنکه اولاً بسیاری از واکسن‌های موجود در دنیا به‌ویژه واکسن‌های غربی هنوز به‌طور واقعی امتحان خود را پس نداده‌اند و هر روز خبرهایی از مرگ عده‌ای در غرب به علت تزریق واکسن آمریکایی فایزر منتشر می‌شود و یا اینکه اصلاً داروها مشمول FATF نیست بلکه تحریم‌های ظالمانه مانع بسیاری از محدودیت‌های دارویی است.

این در حالی است که بین برخی چهره‌های پزشکی و کارشناسان نسبت به خطرات واردات بی‌حساب و کتاب واکسن کرونا و لزوم اعتماد به واکسن‌های تولیدی کشورمان تأکید کرده بودند اما برخی خبرها از برنامه‌ریزی دولت برای واردات واکسن کرونا و حتی پیش‌خرید آنها منتشر شده بود آن هم در شرایطی که هنوز نمی‌توان با اطمینان از ایمنی و بی‌خطر بودن این واکسن‌ها سخن گفت.

جالب آنکه اخباری منتشر شد که برخی خیرین آمریکایی قصد اهدای ۱۵۰ هزار واکسن کرونای فایزر به ایران از طریق هلال‌احمر را دارند! که همین موضوع نگرانی‌ها از احتمال برنامه‌ریزی برای آزمایش واکسن بر روی مردم کشورمان را تقویت می‌کرد موضوعی که در نامه اخیر زهره الهیان، پزشک متخصص و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس‌جمهور نیز به آن اشاره شده بود.

نگرانی از برنامه خطرناک تست واکسن خارجی اما ظاهراً بجا بوده است به‌طوری که دیروز رئیس‌جمهور در جلسه ستاد مقابله با کرونا گفت: «پیشنهادهایی برای تهیه واکسن و استفاده از آن در جریان آزمایش‌های انسانی به جمهوری اسلامی ایران نیز شد، اما وزارت بهداشت و درمان به حق این پیشنهادها را نپذیرفت و اجازه نداد که مردم برای مقاصد آزمایشی شرکت‌های ساخت واکسن مورد استفاده قرار گیرند و این اطمینان را به مردم می‌دهیم که چنین اتفاقی نیفتاده و نخواهد افتاد و لازم است هرگونه خبر و اطلاعی در مورد واکسن را از منابع معتبر دریافت کنند.»

کد خبر 467514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.