لزوم افزایش آستانه تحمل در دورکاری

یک مشاوره خانواده گفت: در دورکاری ایام کرونا اعضای خانواده باید اضطراب و فشارهای روانی را کاهش دهند، با همدیگر سازگار شده و از هیاهو اجتناب کرده، با جایگزینی سرگرمی‌ها و تسهیل شرایط، آستانه تحمل خود را افزایش دهند.

طاهره اصلانی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در ایام کرونایی با شرایط دورکاری، پیاده‌روی تا مسیر کار، رفتن به مأموریت‌ها و انجام فعالیت‌های پرتحرک برای اشخاص فراهم نیست.

وی با بیان اینکه در محل کار روابط اجتماعی وسیع‌تری بین افراد وجود دارد، اضافه کرد: بیشتر تعاملات انسان در اثر هم صحبتی با همکاران در محل کار بوده و موجب پرتحرکی، ارتباط گسترده و تأمین سلامت روانی می‌شود.

این مشاوره خانواده تصریح کرد: در زمان دورکاری باید به چهار موضوع تنظیم خواب، تنظیم تغذیه، تحرک و داشتن ارتباطات توجه کرد. دورکاری بی‌تحرکی، کاهش تعاملات اجتماعی، پایین آمدن خلق و به هم ریختگی سلامت روان را همراه دارد، در فعالیت دورکاری می‌توان تنظیم خواب و تغذیه را در برنامه روزانه داشت، اما کم تحرکی و نداشتن تعاملات اجتماعی باعث بی‌حوصلگی اشخاص می‌شود.

اصلانی با تاکید بر اینکه از معایب دورکاری واکنش‌های بدنی و بهم ریختن خلق است، تصریح کرد: با توجه به اینکه تاکنون دورکاری تا این حد در کشور اتفاق نیفتاده بود و زیرساخت‌های لازم برای آن وجود نداشت، این حالت روی عملکردهای فردی مؤثر است، از سوی دیگر در دورکاری وارد نبودن بسیاری از خانواده‌ها با بکارگیری سیستم‌های رایانه‌ای و اینترنت موجب پایین آمدن کیفیت کار و سرعت عمل آنها شده است.

وی با اشاره به اینکه این اتفاقات ناخودآگاه روی خودکارآمدی افراد اثر منفی می‌گذارد، اظهار کرد: در این شرایط افراد احساس خوبی نسبت به فعالیت‌ها و عملکردهای خود ندارند و در طولانی مدت در کاهش رضایت و اعتماد به نفس آنها تأثیرگذار است.

در دسترس بودن اعضای خانواده از مزایای دورکاری است

این مشاوره خانواده، بیان کرد: قبل از بحران کرونا بیرون از خانه بودن و سرکار رفتن روشی شیک برای فرار اشخاص از مشکلات و بهم ریختگی‌های محیط خانه بود، در قرنطینه خانگی ایام کرونایی به ناچار همه اعضای خانواده با چالش‌های خانواده درگیر و مشاجره‌ها افزایش داشت.

اصلانی با بیان اینکه از مزایای دورکاری در دسترس بودن اعضای خانواده، پاسخگو بودن و افزایش تعاملات است، اضافه کرد: دورکاری در مقطعی موجب بهتر شدن روابط خانوادگی برخی از اشخاص شده است، کنار هم بودن‌ها، کمک به فرزندان در آموزش آنلاین، پاسخگویی و کمک به سالمندان تنها و احساس دلبستگی به آنها ارمغان روزهای قرنطینه بود.

وی درباره مزیت‌های دورکاری در قرنطینه خانگی، ادامه داد: در دورکاری، بودن اعضای خانواده در کنار هم باعث افزایش توجه به همدیگر، حس مشارکت و همدلی برای کار کردن در خانه و کمک به همدیگر شده است.

این مشاوره خانواده، برای کاهش روزمرگی‌های کرونایی و بهتر شدن سلامت روان درتوصیه به خانواده‌ها، گفت: اشخاص بپذیرند با ماندن در خانه و دورکاری باید سختی‌هایی را تحمل کنند، قطعی اینترنت، بیرون نرفتن از خانه، روزمرگی و کسالت به آنها تحمیل شده و کیفیت کار کاهش می‌یابد.

اصلانی خاطرنشان کرد: باید اعضای خانواده در این دوران با درک شرایط و مشارکت با همدیگر بتوانند اضطراب و فشارهای روانی دورکاری را کاهش دهند، با همدیگر سازگار شده، از هیاهو اجتناب کرده و با سکوت و همراهی در محیط خانه شرایط دورکاری را برای یکدیگر تسهیل کنند.

این مشاوره خانواده، اظهار کرد: اعضای خانواده در دورکاری تلاش کنند سرگرمی‌هایی مانند گفت وگو، آشپزی، بازی کردن و فیلم دیدن را در محیط خانه جایگزین بیرون رفتن کرده و در ایام کرونایی آستانه تحمل خود را بالا ببرند.

کد خبر 467508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.