بورس ۲۰ دی، آینده روشن در انتظار بازار

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در کنار پذیرش شکست ترامپ به عنوان یک فاکتور جهانی و اثرگذار سیستماتیک و احتمالا لغو دستورالعمل قیمت گذاری فولاد، می‌تواند فاکتور قوی برای بازار باشد که ریسک دیگری را تجربه نکند و رشد خوبی را در آینده تجربه کند.

محسن رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره روند طی شده در بورس امروز شنبه - ۲۰ دی‌ماه - اظهار کرد: شاخص کل با ۲۴ هزار و ۸۰۷ واحد افت به یک میلیون و ۲۸۵ هزار و ۹۵۰ رسید و ۱‌.۹ درصد افت را تجربه کرد و شاخص کل هم‌وزن نیز معادل ۰.۱۷ درصد افت داشته که افت محسوسی نیست زیرا اغلب سهم‌های کوچک بازار مورد استقبال سهام داران قرار گرفته است.

وی افزود: بیشترین حجم معاملات امروز مربوط به نمادهای سایپا، خساپا، خودرو، وتجارت، خگستر، وبصادر، شپنا و وبملت است، افزایش حجم در نمادهای خودرویی نشان از آینده خوب این سهم‌ها دارد. با توجه به افزایش قیمت کارخانه و نزدیک شدن آن به قیمت بازار، سودآوری شرکت‌های خودرویی افزایش خواهد یافت.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در گزارش‌های پیشین اشاره شد که سرمایه گذران بر سهام شرکت‌های قطعات خودرو سرمایه گذاری کنند، این شرکت‌ها چالش‌های خودرو سازان بزرگ را ندارند و می‌توانند سودآور تر باشند، بنابراین آینده سهام قطعه سازان مثبت خواهد بود.

رضایی افزود: نماد شپنا امروز رکورد دار ارزش معاملات در بورس بود؛ نمادهای "شستا"، "خودرو"، "خساپا"، "وتجارت"، "فملی" و "وصندوق" نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه صف فروش نمادهای بزرگی همچون شپنا، شتران و عمده پالایشگاهی‌ها در انتهای بازار جمع شد، می‌توان گفت این نمادها در روزهای آینده وضعیت بهتری داشته و قیمت این روزها نقطه عطفی برای چرخش و در نهایت ایجاد یک کف مستحکم برای این نمادها باشد، به سرمایه گذاران علاقه‌مند به این حوزه توصیه می‌شود، توجه بیشتری در این روزها به این نمادها داشته باشند.

بی این کارشناس بازار سرمایه گفت: بیشترین افزایش ارزش بازار به نمادهای خبهمن، کویر، شپدیس، انرژی ۳، پارس، بورس و حکشتی مربوط است؛ از این بین نماد حکشتی که در چهار ماه گذشته افت بسیار زیادی را تجربه کرده به نقاط حمایتی خوبی رسیده است.

رضایی افزود: سهم‌های گروه حمل و نقل پتانسیل زیادی دارند، گزینه‌های حرکت نکرده مستعدی در این صنایع وجود دارد که می‌تواند مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به ناهماهنگی‌های بین دو وزرات خانه صمت و اقتصاد همچنان بازار به آینده حرکت اطمینانی ندارد. قیمت‌های جهانی هم‌چنان رو به رشد است و پیش بینی می‌شود صنعت فلزات اساسی آینده خوبی داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: همه اتفاقات جهانی به نفع مخالفان ترامپ است و عمده شورهایی که با توجه به سیاست‌های اجرایی ترامپ با مشکل رو به رو شدند می‌توانند به آینده بدون ترامپ امیدوار باشند و به نظر می‌رسد صنایع جهانی نیز بهبود یافته و اطمینان و امنیت به بازارهای جهانی بازگردد.

رضایی افزود: ایران به عنوان یکی از درگیرترین کشورها با ترامپ، می‌تواند امیدوار باشد روابط بین الملل در دوران بایدن بهتر بوده و با هم‌افزایی در ساختار داخلی اقتصاد نیز می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کشور امیدوار بود.

وی ادامه داد: از اخبار امیدوار کننده امروز می‌توان به خبری که در مورد تزریق ۲,۵۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به بورس منتشر شد اشاره کرد که تا حدودی امیدبخش بوده و امروز نیز تأثیر خوبی در بازار داشت، در صورتی که چنین اتفاقی انجام شود، رشد بازار نیز دوره‌ای که با کمبود نقدینگی مواجه است می‌تواند بازار را بهبود بخشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: انتظار داریم پس از چند هفته، هفته‌های آینده بازار مثبت‌تری را تجربه کنیم. در کنار پذیرش شکست ترامپ به عنوان یک فاکتور جهانی و اثرگذار سیستماتیک و احتمالاً لغو دستورالعمل قیمت گذاری فولاد، می‌تواند فاکتور قوی برای بازار باشد که ریسک دیگری را تجربه نکند و رشد خوبی را در آینده تجربه کند. در میان مدت آینده روشن در انتظار بازار خواهد بود.
 

کد خبر 467459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.