مازوت و دیگر متهمان پرونده آلودگی هوا

با تشدید آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور به ویژه تهران، بیش از هر چیز نام مازوت به عنوان مقصر آلودگی شنیده می‌شود که در وبیناری تخصصی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست به پرسش‌های این حوزه پاسخ دادند.

به گزارش ایمنا، همزمان با تشدید آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور و طرح مسائلی چون مازوت‌سوزی به عنوان یکی از دلایل آلودگی، در میزگردی تخصصی و مجازی که با حضور «آرش حسینی میلانی» رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران و «داریوش گلعلی زاده» معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، ابعاد مختلف موضوع آلودگی هوا در سال‌های اخیر در کنار راهکارهای متخصصان در این زمینه مورد واکاوی قرار گرفت و از جمله شائبه مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های تهران هم بررسی شد.

آلودگی هوا و موضوع مازوت‌سوزی

در این وبینار، داریوش گلعلی زاده معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درباره طرح نام مازوت به عنوان عامل اصلی آلودگی هوا در یکی دو هفته اخیر تصریح کرد: به دلیل دود سیاهی که هنگام سوختن مازوت به هوا می‌رود و می‌ماند، هر شخصی متوجه آن می‌شود و اساساً نمی‌توان استفاده از این سوخت را مخفی کرد.

وی فیلم‌های پخش شده در فضای مجازی را مربوط به نیروگاه شازند اراک و رامین اهواز دانست و توضیح داد: گرچه من آمار مصرف سوخت نیروگاه‌های کشور را دارم و همکارانمان روزانه پایش می‌کنند، اما مصرف مازوت را هر کسی با چشم می‌تواند تشخیص دهد. من به عنوان یک محیط زیستی می گویم که عامل آلودگی اخیر تهران مازوت نیست و چون سازمان محیط زیست موضوع را رصد می‌کند، اگر جایی مازوت بسوزاند، اولین جایی که جلوی آنها را می‌گیرد، سازمان محیط زیست است.

گلعلی زاده در واکنش به پرسش خبرنگار ایرنا درباره مصاحبه‌هایی که از رئیس سازمان محیط زیست انتشار یافته، گفت: صحبتی که در ابتدا از قول دکتر کلانتری، ریاست محترم سازمان محیط زیست مطرح شد، بازنشر مصاحبه سال گذشته ایشان بود. سال گذشته به دلیل شرایط تحریمی صادرات مازوت دچار مشکل شد و جا برای نگهداری مازوت نبود، اما همان سال گذشته مشکل صادرات حل شد و امسال همه مازوت‌ها را می‌توان صادر کرد. امسال مشکل مازوت مازاد نداریم و مشکل امسال افزایش مصرف خانگی گاز است.

معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با رد شائبه استفاده از مازوت در نیروگاه‌هایی چون نیروگاه اسلام آباد اصفهان و شاهین‌شهر، درباره علت آلودگی هوا گفت: منابع آلاینده ثابت و متحرک همچنان اصلی‌ترین دلایل آلودگی هوا در شهرهای ما به شمار می‌آیند و تولید ناکس که توسط این منابع و نیروگاه‌ها تولید می‌شوند، باعث آلودگی هوا می‌شود، باید توجه داشت نیروگاه‌ها در صورت استفاده از سوخت گاز نیز آلودگی ناکس تولید می‌کنند و این فرآیند اجتناب ناپذیر است. اما میزان گاز دی اکسید گوگرد همواره در شرایط پاک بوده و در صورت افزایش تا میزان ۷۰ یا ۸۰ نیز هرگز از حد قابل قبول بالاتر نرفته است.

منبع اصلی تولید دی اکسید گوگرد در پایتخت

گلعلی زاده در ادامه در خصوص منابع اصلی دی اکسید گوگرد در تهران اضافه کرد: طبق بررسی‌های دقیق به عمل آمده در روی نقشه‌های آلایندگی شهر تهران، مهمترین مراکزی که درصد بالای دی اکسید گوگرد را نشان می‌دهند، مناطق نزدیک به بزرگراه‌های پیرامون شهر تهران مانند بزرگراه آزادگان، امام علی (ع)، امام رضا (ع) و جاده مخصوص کرج بوده‌اند که با تردد خودروهای سنگین و فرسوده مواجهند و به هیچ وجه مراکز سنجش بخش‌های مرکزی و داخل شهر تهران از افزایش دی اکسید گوگرد گزارش نداده‌اند. دلیل آلودگی این خودروها نیز می‌تواند دو مورد باشد: نخست اینکه مراکز ارائه سوخت در حومه شهر بعضاً استاندارد یورو ۴ را ندارند و میزان گوگرد این سوخت‌ها گاه تا ۵۰ ppm نیز گزارش شده است و همین سوخت نامناسب و غیر استاندارد، اصلی‌ترین دلیل آلایندگی خودروهای سنگین و فرسوده به شمار می‌آید. دلیل دوم به فرسودگی و غیراستاندارد بودن خودروها باز می‌گردد چرا که این خودروها فاقد فیلتر جاذب دوده هستند و بدین خاطر آلودگی بیشتری نسبت به خودروهای مشابه و استاندارد ایجاد می‌کنند. حال فرض کنید این خودروهای سنگین و فرسوده در این شرایط وارونگی هوا و سکون آب و هوایی، وارد مناطق شهری شوند و با انباشت و تجمع آلاینده‌های خود تا حد زیادی فضای شهری را با چالش آلودگی مواجه سازند.

معاون مرکز ملی هوا سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه درباره جریان وزش باد و هوا در شهر تهران افزود: در روز، باد از جنوب تهران به شمال تهران همه آلودگی‌ها را از سمت شهر ری به سمت شمال تهران حمل می‌کند و در آنجا نیز در برخورد با کوه‌های البرز در مناطق شمالی گیر می‌افتد و گاهی این آلودگی تا لواسان نیز امتداد می‌یابد؛ به طوری که شاخص آلودگی در لواسات نیز گاهی تا ۱۹۰ افزایش می‌یابد.

گلعلی زاده درباره نیروگاه مازوت سوز قزوین نیز توضیح داد: نیروگاه قزوین که سوخت مازوت می‌سوزاند، به هیچ وجه آسیبی به شهر تهران و البرز نمی‌زند و مسیر باد اگرچه از غرب به شرق و به سمت تهران است، اما این آلودگی‌ها در شهرهایی چون اشتهارد و محمدشهر تخلیه می‌شود. البته این توضیح لازم است که سازمان محیط زیست نسبت به آلودگی این شهرها نیز حساسیت زیادی دارد اما به دلیل تهویه سریع هوا در این دو شهر و با توجه به اینکه مراکز آلودگی صنعتی در این دو شهر وجود ندارد، به هیچ وجه جای نگرانی برای انباشت آلودگی در این دو شهر و به طور کلی استان تهران و البرز، از سمت نیروگاه قزوین وجود ندارد.

شورای شهر و پرونده مازوت‌سوزی در جنوب تهران

سیدآرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در مورد احتمال مازوت‌سوزی در سال گذشته و بررسی شورای شهر درباره این موضوع گفت: سال ۹۸، در یک بازه زمانی ۱۵ تا ۲۰ روزه، شورای شهر تهران به منظور رصد و مراقبت از فضای شهری، میزان آلودگی هوا در مناطق مختلف تهران را مورد پایش قرار داد. بر طبق این واکاوی که با همکاری شرکت کنترل کیفیت هوا انجام شد، درصد گاز دی اکسید گوگرد نسبت به مقطع مشابه سال گذشته در آذر ماه، حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش را در مناطق جنوبی ۱۶، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ نشان می‌داد و تراکم آلودگی ناشی از گوگرد در این مناطق، ۳ تا ۵ روز ادامه داشت، اما در سایر مناطق شهر تهران آلودگی دی اکسید گوگرد مشاهده نشد.

وی ادامه داد: البته شورای شهر با هشدار و اطلاع‌رسانی در این مورد، از سازمان حفاظت از محیط زیست خواست دیده‌بانی دقیق‌تری نسبت به آن داشته باشد. در نهایت اداره‌کل محیط زیست تهران، آذر ماه به طور رسمی و کتبی به ما اعلام کرد در نیروگاه‌ها و صنایع تهران تا آخر آذر ماه امسال، هیچ اثری از مازوت‌سوزی مشاهده نشده و همه آنها از گاز استفاده کرده‌اند.

رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه پس از آن، مکاتبه‌ای میان شورای شهر تهران و سازمان محیط زیست صورت نگرفت، اما همچنان شورا نگران افزایش میزان دی اکسید گوگرد در فضای شهر تهران است، اظهار داشت: تاکید می‌کنم دلیل آلودگی شهر تهران در روزها و هفته‌های اخیر نه دی اکسید گوگرد، بلکه ذرات ریز معلق در در هواست. این موضوع بیش از هر چیز نشانگر آن است که باید میزان آلایندگی صنایع و منابع ثابت آلاینده در حریم یا مجاور شهر تهران نیز مورد رصد و وارسی دقیق قرار گیرد.

حسینی میلانی افزود: در سال‌های قبل تنها بر کنترل آلودگی در داخل شهر تمرکز می‌شد اما به نظر می‌رسد در شرایط کنونی رصد دقیق میزان آلایندگی در منطقه شهری تهران و حریم آن نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 467440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.