انتظارات تورمی کاهش یافته است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: توقف رشد پول و کاهش رشد ۱۲ ماهه آن در آذرماه نسبت به آبان، علامت مهمی از کاهش انتظارات تورمی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالناصر همتی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: "امروز گزارش تحلیلی آذرماه بانک مرکزی منتشر شد، دو واقعیت آماری قابل توجه در گزارش است که شامل رشد ۱۵.۵ درصدی پایه پولی در ۹ ماه سال جاری و توقف رشد پول در آذر ماه و کاهش ۱۰.۳ درصدی رشد دوازده ماهه این متغیر در آذرماه نسبت به آبان‌ماه بود.

وی افزود: توقف رشد پول و کاهش رشد ۱۲ ماهه آن در آذرماه نسبت به آبان، علامت مهمی از کاهش انتظارات تورمی است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: کنترل رشد پایه پولی علیرغم شرایط بی سابقه اقتصادی و انتقال بیشتر فشارهای آن به بانک مرکزی اگرچه مطلوب بانک مرکزی نیست، اما اولاً رشد پایه پولی و نقدینگی باید بر اساس شرایط مورد توجه قرار گیرد و ثانیاً بانک مرکزی برای بهبود کنترل رشد متغیر پولی محدودیت بر رشد ترازنامه بانک‌ها را از دی‌ماه جاری ابلاغ نموده است تا آنچه که مقدور است جهت کنترل تورم به کار گیرد.

همتی افزود: امروزه مهمترین دستاوردهای علم اقتصاد در عرصه سیاست گذاری شناخت ریشه‌های برنامه و درمان آن است این نوع نتیجه سه متغیر مهم و کلیدی بوده است و آن اذعان به اینکه سیاست مالی بر اساس یک فرد مشخص انجام گیرد، سیاست پولی مستقل و متمرکز بر اهداف مسلح قانونی خود باشد و بانک مرکزی متعهد به هدف کاهش پایدار باشد.

وی ادامه داد: برای تحقق این سهم در کشورهایی که توفیقات مهمی در مهار و کنترل تورم داشته‌اند نهادهای قانونگذار اجازه هرگونه دخالت و سلطه و سیاستگذاری پولی را از نهادهای مختلف گرفته است و به طور مشخص بانک مرکزی را متولی سیاست پولی کرد و لذا استقلال بانک مرکزی صورت قانونی و اغراق آمیز به خود گرفته است.

کد خبر 467418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.