ویتامین‌هایی برای پیشگیری از مشکلات ریوی/حلیم صبحانه‌ای سالم و مقوی

توصیه‌های کلیدی برای درمان دردهای عصبی، حلیم صبحانه‌ای سالم و مقوی، ارتباط مستقیم رژیم غذایی با نفخ شکم، ویتامین‌هایی برای پیشگیری از مشکلات ریوی و ازگیل میوه‌ای برای کاهش آلزایمر و کم خونی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه بسیاری از مردم از دردهای عصبی رنج می‌برند که توصیه می‌شود در کنار درمان‌های تحت نظر پزشک متخصص، این افراد به رژیم خود توجه داشته باشند. تحقیقات نشان داده است مواد غذایی می‌تواند باعث کاهش و یا افزایش دردهای عصبی شود. از جمله توصیه‌های غذایی عبارتند از: انتخاب رژیم غذایی بر پایه مواد گیاهی که دارای چربی پایین است می‌تواند باعث بهبود قندخون افراد شود. این امر به ویژه به کسانی که از دردهای عصبی رنج می‌برند کمک می‌کند. اگر می‌خواهید سبک زندگی گیاهخواری را انتخاب کنید این سوال را در ابتدا از خود بپرسید: آیا خواهان یک زندگی بدون دردهای عصبی هستم؟ اگر پاسخ شما مثبت است، برگزیدن این سبک زندگی دیگر سخت نیست.

گلوتن نام پروتئینی است که در گندم و جو یافت می‌شود. این ماده باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن بافت فرآورده‌های آن می‌شود. با این حال، بسیاری از مردم به این پروتئین آلرژی دارند در حالی که خودشان هم از این موضوع بی خبر هستند.

بسیاری از افرادی که به گلوتن آلرژی تن دارند و از درد عصبی رنج می‌برند می‌توانند با حذف آن از رژیم غذایی خود مشکل‌شان را حل کنند. این بدان معنا خواهد بود که خوردن و نوشیدن مواد غذایی حاوی گندم و جو و فرآورده‌های آن برای این افراد ممنوع است.

سعی کنید هیچ وعده غذایی را حذف نکنید. خوردن سه وعده غذایی اصلی و یا حتی شش وعده غذایی کوچک می‌تواند به حفظ انرژی بدن کمک کند. هنگامی که وعده‌های غذایی خود را حذف می‌کنید دچار گرسنگی شدید و افت قند خون می‌شوید و رو به مصرف مواد غذایی پرضرر مانند شیرینی می‌آورید.

برخی از افراد به دنبال آن هستند که شکر را از رژیم غذایی خود حذف کرده و از شیرین کننده‌های مصنوعی به عنوان جایگزین استفاده کنند، اما بهتر است از شیرین کننده‌های مصنوعی به میزان زیاد استفاده نکنید. اگر علاقه به مواد غذایی شیرین دارید بهتر است به جای استفاده از نوشیدنی‌های شیرین (مانند نوشابه رژیمی) از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید. خوردن یک سیب در روز توصیه اغلب پزشکان است. از دیگر اقداماتی که باید برای کاهش دردهای عصبی انجام داد می‌توان به کنترل دائمی قند خون و نوشیدن آب کافی در طول روز اشاره کرد.

حلیم صبحانه‌ای سالم و مقوی

حلیم یکی از غذاهای سالم و مقوی است که خوردن آن به عنوان صبحانه برای خیلی از افراد به خصوص در فصل زمستان دلچسب است. حلیم گندم خانگی، غذایی پرکالری است که از ترکیب گوشت مرغ، بوقلمون یا گوسفند با گندم درست می‌شود.

حلیم به دلیل داشتن گندم و گوشت از خواص بالایی برخوردار است؛ گندم موجود در حلیم منبع روی، آهن، منیزیم و نیاسین است و اگر از گندم سبوس دار استفاده شود برای درمان بسیاری از بیماری‌های گوارشی نیز مؤثر خواهد بود. البته به شرط اینکه پس از خوردن آن دراز نکشید، زیرا غذایی سنگین و دیر هضم است و باعث سوزش و ناراحتی معده می‌شود. به طور کلی حلیم غذایی پرچرب و مناسب برای افراد دارای فعالیت بدنی بالاست.

تهیه حلیم خانگی خوشمزه و کشدار مستلزم رعایت اصول خاصی است. برای مثال هرگز نباید گوشت حلیم را خرد کنید و برای له کردن آن از گوشت کوب کمک بگیرید. حلیم گندم معمولاً با مقداری شکر سرو می‌شود و افزودن کره و دارچین، تکمیل کننده طعم و مزه آن است. درست کردن حلیم خانگی کمی زمان‌بر است و برای طبخ یک حلیم خوشمزه و جاافتاده باید صبر و حوصله زیادی به خرج دهید.

ویتامین‌هایی برای پیشگیری از مشکلات ریوی

دریافت ویتامین کافی از طریق رژیم غذایی (در صورت لزوم مکمل مولتی‌ویتامین) یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. تحقیقات نشان داد که ویتامین‌ها قابلیت مقابله با سرماخوردگی و سایر مشکلات تنفسی را دارند. محققان اطلاعات مربوط به رژیم غذایی بیش از ۶۰۰۰ فرد بزرگسال انگلیسی طی هشت سال را ارزیابی کردند.

نتایج تحقیقات حاکی از آن است، افرادی که بیشترین میزان ویتامین‌های A و E را از طریق رژیم غذایی و مکمل‌ها و ویتامین D را فقط از طریق مکمل‌ها دریافت کردند، کمترین شکایت از بیماری‌های تنفسی مانند سرماخوردگی، آسم و بیماری انسدادی مزمن ریوی را گزارش کرده بودند.

این مطالعه ثابت نمی‌کند که این ویتامین‌ها از مشکلات تنفسی جلوگیری می‌کنند، اما نتایج مطالعات دیگر نشان داده‌اند که این ویتامین‌ها با کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های تنفسی مرتبط هستند. زمانی که ویتامین‌ها از طریق رژیم غذایی تأمین می‌شوند، بیشترین تأثیر را دارند. منابع غذایی ویتامین A شامل جگر، شیر، پنیر، هویج و سبزی‌های تیره و برگ‌دار است.

منابع غذایی ویتامین E شامل روغن‌های گیاهی، مغزها و دانه‌ها است. دریافت کافی ویتامین D از غذا (مانند ماهی یا شیر غنی‌شده) دشوار است، بنابراین مصرف ۱۰۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین D۳ تضمین‌کننده سلامت است.

ازگیل میوه‌ای برای کاهش آلزایمر و کم خونی

ازگیل یکی از میوه‌های خوش طعم از خانواده سیب، گلابی و زالزالک است. این میوه سرشار از خواص گوناگون است. بر اساس اعلام مرکز اطلاعات غذایی آمریکا، ۱۰۰ گرم ازگیل دارای نیم گرم پروتئین، یک میلی گرم چربی، و ۸۸ کالری انرژی است. این میوه دارای فیبر و کربوهیدارت است. مصرف ازگیل می‌تواند ۱۵ درصد نیاز بدن به آهن، ۵ درصد ویتامین B۱، و ۱۰ درصد کلسیم را تأمین کند. این میوه همچنین دارای نیاسین، ریبو فلاوین، و بتاکاروتن است.

تحقیقات نشان داده است به دلیل آنکه ازگیل یکی از میوه‌های سرشار از آهن است، برای تشکیل هموگلوبین خون مفید بوده و برای افرادی که از کم خونی رنج می‌برند توصیه می‌شود. هموگلوبین مسئول انتقال اکسیژن به وسیله سلول‌های خونی است. خانم‌ها به دلیل آنکه پس از سن بلوغ تا یائسگی دچار خون ریزی ماهانه می‌شوند، احتمال ابتلاء به کم خونی در آن‌ها زیاد است. از این رو، مصرف ازگیل به این زنان توصیه می‌شود.

از سوی دیگر، وجود آهن در بدن برای کارکرد صحیح عضلات بسیار با اهمیت است. آهن در بافت عضلات دیده می‌شود و وظیفه تأمین اکسیژن که در فرآیند انقباضات عضلانی ضروری است را برعهده دارد. به همین دلیل، ورزشکاران نیز باید ازگیل را در رژیم غذایی خود قرار دهند. مغز یکی از اندام‌هایی است که بیش از ۲۰ درصد اکسیژن بدن را مصرف می‌کند. میوه غنی از آهنی همچون ازگیل می‌تواند با تأمین اکسیژن مغز، به کارکرد صحیح این بخش کمک کند. انتقال خون کافی به مغز می‌تواند فعالیت‌های شناختی را بهبود بخشیده و مانع از ابتلاء به بیماری‌هایی همچون آلزایمز و دمانس (زوال عقلی) شود.

یافته‌های محققان نشان می‌دهد یکی از دلایل بیماری سندرم پاهای بی قرار کمبود آهن است. در واقع زمانی که سطح آهن خون کاهش پیدا می‌کند، سندرم پاهای بی قرار در فرد بروز می‌کند. از این رو، متخصصان می‌گویند داشتن رژیم غذایی غنی از آهن می‌تواند از وقوع این سندرم در افراد جلوگیری کند.

از دیگر فواید مصرف ازگیل می‌توان به تنظیم دمای بدن، تسهیل انتقال اکسیژن، کمک به درمان بیماری‌های مزمن دستگاه گوارش، کاهش بی حالی و خستگی، تقویت سیستم ایمنی، و تقویت آنزیم‌های بدن اشاره کرد.

مواد غذایی که بمب نفخ شکم هستند

نفخ شکم و مشکلات گوارشی یکی از مواردی است که بسیاری از مردم دستکم در بخشی از طول عمر خود با آن مواجه می‌شوند. متخصصان می‌گویند این موضوع ارتباط مستقیمی با رژیم غذایی افراد دارد. عادات غذایی و داروهایی که آن‌ها در زمان بیماری‌ها مصرف می‌کنند در این زمینه مؤثر است.

خوشبختانه زمانی که به دلیل نفخ دچار تورم شکم شدید، دچار اضافه وزن نمی‌شوید بلکه مشکلات گوارشی دلیل اصلی این تورم است. دانشمندان طی تحقیقات متعدد به این نتیجه رسیده اند که مصرف برخی مواد غذایی منجر به نفخ می‌شود. مهم‌ترین این مواد غذایی عبارتند از:

۱- پیتزا: گرچه پیتزا یک غذای بسیار لذیذ و پرطرفدار است، اما سرشار از نمک و چربی بوده که دلیل اصلی نفخ شکم در بسیاری از افراد است. مصرف بیش از اندازه نمک می‌تواند منجر به تراکم آب در بدن شود همچنین پنیر پیتزا شرایط را برای افرادی که به محصولات لبنی حساسیت دارند، بدتر می‌کند.

۲ - مواد غذایی کنسرو شده: گرچه شاید بسیاری از مواد غذایی کنسرو شده دارای کالری و چربی پایین باشند، اما بسیاری از آن‌ها سرشار از سدیم هستند. زمانی که سدیم به میزان قابل توجهی در بدن افزایش یابد، کلیه‌ها نمی‌توانند آن را به صورت کامل دفع کنند و در نتیجه سطح سدیم خون افزایش می‌یابد که این امر باعث تورم و نفخ می‌شود.

۳- سیب و گلابی: سیب و گلابی به دلیل آنکه دارای سطح بالایی از فیبر هستند، به کارکرد مناسب دستگاه گوارش کمک می‌کنند. با این حال، فیبر بالای این دو میوه می‌تواند برای افرادی که معده حساس دارند دردسر ساز شود. اگر شما هم جزو افرادی هستید که پس از مصرف سیب و گلابی شکمتان متورم می‌شود، مصرف آن‌ها را کاهش دهید. سعی کنید به مرور و بسیار کم این میوه‌ها را به رژیم غذایی خود بیافزایید تا تحمل بدنتان افزایش یابد.

۴- ذرت: مردم امروزه به طور گسترده و به روش‌های متفاوت ذرت را مصرف می‌کنند. با این حال، این گیاه می‌تواند یکی از دلایل اصلی نفخ شکم در افراد باشد. حقیقت این است که درجه سختی هضم کربوهیدارت‌های مختلف در بدن به یک میزان نیست و ذرت جزو کربوهیدارت‌هایی است که هضم آن برای دستگاه گوارش دشوار است. باکتری‌های دستگاه گوارش در این روند دخیل هستند که همین امر منجر به تولید گاز می‌شود.

۵- سبزیجات چلیپایی: این سبزیجات شامل انواع کلم، بروکلی، گل کلم، و کلم پیچ می‌شود که سرشار از فیبر و ویتامین C هستند. با این حال، این سبزیجات به دلیل ترکیبات رافینوس و فراکتون می‌تواند باعث ایجاد نفخ در افراد شود. خبر بد برای کسانی که به این سبزیجات چلیپایی علاقه دارند این است که نه تنها مصرف آن‌ها منجر به نفخ می‌شود، بلکه این سبزیجات به بوی متعفن گازهای دفع شده و ناراحتی بیشتر اطرافیان دامن می‌زند.

از دیگر مواد غذایی که می‌تواند منجر به نفخ در افراد شود می‌توان به نوشیدنی‌های گازدار، نوشابه رژیمی، اسفناج خام، پیاز، دانه‌های پروتئینی مانند سویا، میوه‌های خشک شده، قارچ‌ها، شیرین کننده ها، حبوبات و عدس، و محصولات لبنی اشاره کرد.

کد خبر 467381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.