شهرسازی تاکتیکی؛ رویکردی برای تغییرات دائمی در شهرها

ساکنان شهرها از دیرباز در تلاش بوده‌اند با استفاده ازروش‌های ساده و ارزان‌قیمت، محله‌های سکونت خود را هرچند به مدت کوتاه، تغییر دهند و آن‌ها را کاربردی‌تر و زیباتر سازند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهرسازی تاکتیکی رویکردی است که در آن، اغلب ساکنان یک محله تغییرات موقتی و کوچکی در فضاهای عمومی اطراف خود به وجود می‌آورند تا زیست‌پذیری آن را افزایش دهند. این رویکرد در چند سال اخیر به یک جنبش همگانی تبدیل شده است و تقریباً مردم سراسر جهان تلاش کرده‌اند محله‌های خود را به روش‌های ساده و کم‌هزینه زیباتر سازند. اگرچه شهرسازی تاکتیکی تغییراتی موقتی در فضاهای عمومی و اغلب توسط خود ساکنان یک محله به وجود می‌آورد، با این حال، برنامه‌ریزان شهری بر این باورند که از همین مداخلات کوچک می‌توان انقلابی بزرگ در طراحی شهری ایجاد کرد. در ادامه به شرح مهم‌ترین مزایای شهرسازی تاکتیکی پرداخته می‌شود.

کشف فضاهای ارزشمند

بدیهی است که در سراسر شهرهای جهان، فضاهای ارزشمندی وجود دارد که بدون استفاده و به صورت متروکه باقی مانده است. شهرسازی تاکتیکی یکی از بهترین رویکردها برای کشف چنین دارایی‌های ارزشمندی به شمار می‌رود و نشان می‌دهد که از فضاهای مرده می‌توان به بهترین نحو ممکن برای زیباسازی و افزایش کاربری شهرها بهره برد. یکی از شگفت‌انگیزترین نمونه‌های شهرسازی تاکتیکی در مرکز شهر میامی، واقع در نوار ساحلی اقیانوس اطلس در جنوب شرقی ایالت فلوریدای آمریکا، رخ داد که در آن یک فضای مرده به مکان عمومی بسیار زیبایی تبدیل شد، به طوری که تنها طی ۲۳ روز بیش از ۲۰ هزار گردشگر به خود جذب کرد. همین تغییر به ظاهر ساده باعث شد مقامات شهری به ایجاد تغییرات بزرگ‌تری در فضاهای متروکه شهری و تبدیل آن‌ها به مکان‌های عمومی ارزشمندی سوق داده شوند. امروزه در بسیاری از نقاط دنیا، مردم به زیباسازی فضاهای مقابل منازل خود می‌پردزاند و در پی آن، برنامه‌ریزان شهری نیز تلاش می‌کنند کاربری خیابان‌ها را تغییر دهند و مکان‌هایی زیست‌پذیرتر ایجاد کنند.

جذب سرمایه‌گذاران از آغاز فعالیت‌ها

بدیهی است که سهیم‌سازی شهروندان در طراحی‌های شهری می‌تواند ایده‌های بهتری در اختیار برنامه‌ریزان شهری قرار دهد و به افزایش درک مسائل محلی توسط تمام اقشار جامعه کمک کند. در واقع، اگر مردم و به خصوص سرمایه‌گذاران از همان ابتدای آغاز پروژه‌های شهری حضور فعال داشته باشند، آنگاه می‌توان مداخلات کوچک محلی را به تغییراتی دائمی در شهرها تبدیل کرد. از موفق‌ترین شهرهای جهان در این زمینه می‌توان به کلانشهر سائوپائولو در برزیل اشاره کرد که در آن برنامه‌ریزان، پیش از شروع پروژه‌های شهر، به جذب مشارکت مردم و سرمایه‌گذاران پرداختند. ابتدا کارگاه‌هایی برای آموزش طراحی شهری به افراد علاقمند برگزار و در پایان از آن‌ها خواسته شد با توجه به یافته‌های خود، ایده‌هایی برای ایجاد تغییر در فضاهای مرده شهر ارائه دهند. در نهایت، مدیران شهری بهترین ایده‌ها را انتخاب و سرمایه‌گذاران نیز آمادگی خود برای تأمین بودجه لازم جهت پیاده‌سازی پروژه‌ها را اعلام کردند.

اسناد و ارزیابی‌ها

بسیاری از طراحان شهری در سراسر دنیا بر آماده‌سازی تصاویری، قبل و بعد از پایان پروژه‌ها تاکید می‌کنند. در واقع، زمانی که از یک فضای عمومی مرده تصاویری در دسترس مردم قرار گیرد و پس از پیاده‌سازی تغییرات نیز مردم به محل جدید یا تصاویر آن دست یابند، آنگاه از ارزش شهرسازی تاکتیکی بیشتر آگاه خواهند شد. از سوی دیگر، تهیه عکس قبل از آغاز عملیات فضاسازی شهری، می‌تواند معماران را در شناخت دقیق مکان مورد نظر و پیاده‌سازی بهترین طرح ممکن یاری کند.

علاوه بر این، شناخت دقیق ویژگی‌های محله‌ای که قرار است طرح مورد نظر در آن پیاده شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به عنوان مثال، آگاهی از تعداد خودروهای شخصی، کاربران حمل و نقل عمومی، دوچرخه‌سواران، عابران پیاده و نیازهای اغلب مردم از فضاهای عمومی اطراف خود می‌تواند برنامه‌ریزان را در طراحی بهتر این مکان‌ها یاری دهد. به عنوان مثال، در طراحی فضاهای شهری برای عابران پیاده، کاهش سرعت خودروها و تغییر تقاطع‌ها باید مورد توجه قرار گیرد، حال آنکه در ایجاد فضاهای عمومی، توجه به تعداد تقریبی بازدیدکنندگان، حائز اهمیت است.

جلب توجه شهروندان

استفاده از مواد رنگی، هنر و سایر مواد جذاب در طراحی شهری می‌تواند به جلب توجه شهروندان در مداخلات شهری کمک چشمگیری کند. برنامه‌ریزان شهری می‌توانند با ایجاد تغییراتی کوچک و کم‌هزینه، اما جذاب، توجه شهروندان را به فضاهای عمومی اطراف خود جلب کنند و آن‌ها را به زیباسازی هرچه بیشتر مکان‌های مقابل منازل خود سوق دهند که همین امر نقش مهمی در زیست‌پذیری شهری ایفا می‌کند. هم‌اینک، شهروندان در بسیاری از نقاط دنیا با ایجاد باغچه‌های کوچک یا نصب مبلمانی ساده تغییراتی اساسی در شهرهای خود به وجود آورده و بر زیباسازی هرچه بیشتر آن افزوده‌اند.

کد خبر 467380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.