علائم پوستی بیماری کرونا چیست؟

اصلی‌ترین علامت ابتلا به کووید ۱۹ بروز مشکلات تنفسی است، اما شواهد حاکی است ویروس کرونا مستقیم و غیرمستقیم بر پوست اثر می‌گذارد و علائم پوستی از نشانه‌های احتمالی ابتلای به آن شناخته شده است که این عوارض درمیان گروه‌های سنی مختلف نشانه‌های متفاوتی دارد. .

به گزارش خبرنگار ایمنا، با تداوم شیوع بیماری کرونا هر روز اطلاعات پزشکان در خصوص تأثیرات ویروس کووید ۱۹ در نقاط مختلف بدن به غیر از ریه از قبیل پوست، افزایش پیدا می‌کند. دانشمندان در گزارشات خود اعلام کرده‌اند علائم و نشانه‌های پوستی ناشی از ابتلای کرونا به صورت ریزش مو و راش پوستی خود را نشان می‌دهد. برخی از علائم پوستی به محض آلوده شدن به وجود می‌آیند و برخی دیگر تنها در موارد شدید خود را نشان خواهند داد. در اکثر موارد این علائم با گذر زمان بهبود پیدا می‌کند، عوارض پوستی در کنار سرفه، تب و بدن درد از دیگر علائم کرونا در فرد مبتلا محسوب می‌شود. برای بررسی بیشتر در خصوص نحوه مراقبت از پوست و علائم پوستی در بیماری کرونا با ابوالفضل جویا، متخصص پوست مو و زیبایی، عضو هیئت درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

علائم پوستی بیمار در هنگام ابتلا به کرونا چیست؟

در حال حاضر کرونا شایع‌ترین بیماری است که پزشکان و خانواده‌ها با مسائل آن درگیر شدند. هشت علامت اصلی در رابطه با ابتلا به کرونا وجود دارد، با دیدن این علامت‌ها باید احتمال داد شخص به کرونا مبتلا شده است. اولین علامت در چشم بوده که ممکن است به صورت قرمزی شدید خود را نشان دهد. علامت دوم راش هایی در پوست به صورت دانه‌های قرمز، برجسته و شبیه بیماری‌های ویروسی مانند سرخچه پوستی و سرخک خود را نشان می‌دهد. علامت سوم بروز جوش‌ها و تاول‌های کوچک و آبکی است که تفاوت‌های جداگانه‌ای دارند. علامت چهارم حس سرمازدگی در انگشتان بوده و بیمار مبتلا به کرونا کبودی و زخم‌هایی در دست، پا و انتهای انگشتان می‌بیند.

علامت پنجم ریزش مو است که بسیار شایع بوده و معمولاً یک تا دو ماه بعد آغاز می‌شود حتی موارد خیلی کم در درگیری شدید سیستم ایمنی بدن با ویروس کرونا، بیمار ریزش‌های شدید مو دارد. علامت ششم ویکولار است که شبکه‌های عنکبوتی شکل و کبودی‌هایی داخل بدن است که شکل دست و پا و مانند علائم سرمازدگی است، شخص با رده‌هایی به صورت عنکبوتی در بدن کبودی‌هایی می‌بیند که انسداد عروقی است. علامت هفتم راش‌هاست که در کودکان به صورت زودرس همزمان با ابتلا به بیماری و گاهی اوقات دیررس تا سه ماه بعد از ابتلا به کرونا درگیری با سیستم ایمنی بدن و علائم پوستی ادامه دار شده و خود را نشان می‌دهد. علامت هشتم و مهم‌ترین نشانه هم کهیر پوستی بسیار شایع است برای تعداد زیادی از بیماران مراجعه کننده بروز کهیر پوستی تنها علامت ابتلای آنها به بیماری کرونا ویروس بوده است.

کهیر تا چه مدت روی پوست باقی می‌ماند و برای از بین بردن آن چه کار باید کرد؟

کهیر به صورت ضایعاتی در بدن زده می‌شود که طول مدت آن از چند دقیقه یا حتی ساعت‌ها طول می‌کشد. گاهی اوقات این برجستگی‌ها در کل بدن گسترش پیدا کرده و ضایعات بسیار خارش داری هستند، ممکن است دقایقی یا ساعاتی و حتی چند روز روی پوست باقی بمانند. معمولاً در زمان کرونا بین دو تا سه هفته احتمال فعال بودن این ضایعات وجود دارد. برای درمان کهیر مصرف آنتی هیستامین و استفاده از کورتون در موارد درگیری ایمنی بدن برای بیمار تجویز می‌شود. در دوران اپیدمی، کرونا ممکن است این بیماری را تقویت کند که باید از مصرف داروها بدون تجویز پزشک خودداری کرد. اشخاص مبتلا به کهیر پوستی ناخودآگاه این اتفاق برای آنها افتاده و بهتر است از نظر احتمال ابتلا به کرونا بررسی شده و به وسیله یک پزشک متخصص پوست معاینه شوند.

آیا تاول‌های پوستی و سرمازدگی انگشتان نشانه ابتلا به بیماری کرونا است؟

یکی از علائم پوستی سرمازدگی انگشتان است، معمولاً کسانی که سرمازدگی در موارد شدید داشته باشند انگشتان آنها این حالت را پیدا کرده زخم‌هایی را در انتهای انگشتان دست و پا دارند. در انگشتان دست و پا قرمزی‌ها حتی به سمت زخم شدن پیش می‌رود، التهابی در عروق بر اثر انسداد ایجاد شده که این یک نوع پاسخ ایمنی است. حتی بیمار در اثر انسداد عروقی بی‌حسی در انگشتان احساس می‌کند. راش ها به صورت دانه‌های ریزی در نقاط مختلف بدن ایجاد می‌شوند و شبیه یک بیماری ویروسی و انواع ضایعات پزشکی به شکل برجسته و خونریزی‌های سطحی هستند. بروز تاول‌های ریز شبیه آبله مرغان از علائم بیماری کرونا بوده که البته با آبله مرغان تفاوت دارد، با انجام یک تست ساده می‌توان این دو علامت را جدا کرد. همچنین ریزش موی شدید از دیگر علامت‌های ابتلا به کروناست و فرد مبتلا طولانی مدت ریزش مو را تجربه می‌کند.

آیا با دیدن همه این علائم بیمار باید به پزشک مراجعه کند و با چه مراقبت‌هایی می‌توان پیشگیری کرد؟

با توجه به اینکه برخورد افراد با دیگران در جامعه شایع بوده و برخی می‌توانند ناقل بی علامت باشند با دیدن عارضه‌های پوستی مانند کهیر، تاول‌ها و موارد دیگر مراجعه به پزشک ضروری است تا از ابتلای افراد دیگر جامعه جلوگیری شود. در بروز کهیر و راش ها برای مراقبت از پوست باید درمان به خوبی انجام گیرد، این بیماری مانند مابقی بیماری‌های ویروسی بسیار قابل انتقال است، درمان کرونا باید برای این افراد شروع و با مراقبت‌های بیشتر درمان تخصصی‌تر را دنبال شود.

انجام اقداماتی همچون تزریق ژل، بوتاکس یا انجام اعمال لیزر در ایام کرونایی را توصیه می‌کنید؟

رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای هر کاری اصل است، اگر این موارد از سوی پزشکان و افراد متخصص انجام شود مشکل خاصی ایجاد نخواهد شد. برای انجام تعدادی از عمل‌های لیزر و درمان زخم‌ها در صورتی امکان که رعایت پروتکل‌های بهداشتی فراهم نباشد و ایجاد عارضه در بدن شخص دارد، به طور قطعی بهتر است انجام این عمل‌ها به زمان‌های بعدی موکول شود. بعضی از عمل‌های لیزر عارضه، ضایعه پوستی و زخم‌های شدیدی ندارد و انجام این لیزرها در اپیدمی کرونا مشکلی نخواهد داشت.

در مورد استفاده از مکمل‌ها نظر شما چیست؟ نکات انتخاب دستکش در اگزمای پوستی چیست؟

بسیاری از مکمل‌ها را اشخاص می‌توانند استفاده کنند، اما مصرف زیاد آن‌ها کار صحیحی نیست، امروزه برای طراوت پوست ویتامین‌های مختلفی استفاده می‌شود، مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها برای پوست، ناخن و مو باید به اندازه و با تجویز پزشک باشد و خانواده‌ها از استفاده بیش از حد در ایام کرونایی اجتناب کنند. اکنون دستکش‌های مختلف و مناسبی در بازار وجود دارد، در زمان وجود اگزما هم استفاده از لوازمی مانند دستکش‌های لاتکس و یا تشکیل شده از پودر تاک توصیه نمی‌شود. بهتر است افراد دستکش‌های پلاستیکی نایلونی یک بار مصرف و بدون عارضه اگزمای پوستی استفاده کنند.

آیا ماسک‌های گیاهی صورت باعث داشتن پوست سالم می‌شود؟

اکنون در بحث پزشکی بسیاری از ماسک‌ها با پایه گیاهی وارد شدند، باید بدانیم تهیه ماسک‌ها خارج از سیستم بهداشتی خطرآفرین است. در رابطه با هر نظریه‌ای باید تحقیق علمی انجام گرفته باشد، فقط گیاهی بودن ماسک به معنای بی ضرر بودن آن نیست. باید تولید ماسک تحت کنترل علمی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد. امروزه بسیاری از درمان‌های گیاهی همراهی بسیار زیادی در علم پزشکی دارند، از سوی دیگر توجه به این نکته‌ها حائز اهمیت بالایی است.

نقش تغذیه و ورزش برای داشتن پوست سالم تا چه اندازه مهم است؟

تأثیر تغذیه برای حفظ سلامت انسان و پوست بسیار واضح است، مصرف مواد لازم تغذیه‌ای، ترکیبات و ویتامین‌ها برای رشد و نمو سلول‌های پوست مو و بدن سالم ضروری هستند. در حال حاضر نوع تغذیه افراد بیشتر به سمت خوردن فست فودها و مواد غذایی آماده و فرآوری شده پیش رفته است. به خانواده‌ها توصیه می‌کنم حتماً در قسمتی از رژیم غذایی روزانه استفاده از سبزیجات و میوه‌ها را فراموش نکنند.

وجود لبنیات در رژیم غذایی، مصرف پروتئین، غلات، کربوهیدرات و سبزی و میوه‌ها برای حفظ شادابی و سلامت پوست مهم است. ورزش، گردش خون و سلامت قلب برای داشتن پوستی سالم نقش حیاتی دارد. امروزه در اشخاص مصرف کننده سیگار و قلیان یا کسانی که کلسترول بالایی دارند شاهدیم از داشتن پوست خوب و سالم بی‌بهره هستند. استفاده مداوم از داروها و نداشتن تحرک و ورزش عارضه‌های زیادی برای پوست به همراه دارد. ورزش منظم و روزانه به صورت مستقیم باعث بهبودی و شادابی پوست بدن انسان می‌شود.

در مورد اگزما رعایت چه موارد بهداشتی را توصیه می‌کنید؟

مصرف شوینده و دستکش‌های مناسب و تماس کمتر با مواد ضدعفونی کننده مانند الکل و ژل برای افراد مبتلا به اگزمای پوستی باید در اولویت باشد. با توجه به اینکه اگزمای پوستی تحریک کننده و قابل گسترش به همه نقاط بدن است باید این افراد از مواد ضدعفونی کننده با ایجاد عارضه کمتر استفاده کنند. مصرف مواد تحریک کننده با ایجاد التهاب، عارضه و خارش در پوست به بیماران مبتلا به اگزمای پوستی توصیه نمی‌شود.

در وضعیت کنونی آلودگی بسیار شدید هوا چطور از پوست محفاظت کنیم؟

امروزه با توجه به افزایش آلودگی‌ها نیاز به چند بار پاک کردن پوست در طول روز داریم، آلودگی هوا ایجاد عوارضی مانند پیری پوست را افزایش می‌دهد. استفاده از مکمل‌ها، ضد آفتاب‌ها و شوینده‌ها مؤثر است. امروزه حتی شوینده‌هایی برای قسمت‌هایی با آلودگی بیشتر یا ضد آفتاب‌های مخصوص در زمان آلودگی بیشتر هوا برای محافظت از پوست در برابر آلاینده‌ها تجویز می‌شوند.

در روزهایی کرونایی برای داشتن پوست سالم، به خانواده‌ها چه توصیه‌ای دارید؟

برای داشتن پوست سالم باید از ماسک مناسب و استاندارد استفاده کرده تا فشار زیادی روی صوت آنها وارد نشود، با استفاده از روش‌های مناسب از وارد آمدن فشار به پشت گوش‌ها، ایجاد زخم و فرورفتگی در پوست جلوگیری کنند. در صورت ابتلا به اگزمای پوستی برای جلوگیری از خشکی پوست حتماً از شوینده‌های مناسب استفاده کنند. برای کسانی که اگزما دارند استفاده کمتر از الکل یا مواد ضدعفونی کننده دارای الکل و ژل‌های ضد عفونی کننده توصیه می‌شود. مصرف دستکش‌های متفاوت برای برخورد کمتر با محیط بیرونی، کاهش نیاز به شستشوی مدوام و ایجاد عارضه کمتر در اولویت قرار گیرد.

در ایام کرونا برای درمان جوش‌های ریز باید سریع اقدام شود یا اشخاص در شرایط بحرانی کرونا صبوری کنند؟

در زمان اگزما اگر جوشی در پشت دست ایجاد شود به معنای بروز اگزمای حاد بوده و باید درمان شود. در مورد جوش‌های صورت فقط یک تغییر در شوینده، ضد آفتاب و استفاده از ماسک مناسب مشکل را حل کند. در رابطه با دست اگر اشخاص ضایعه‌هایی را در دست پیدا کنند به دلیل برخورد بیشتر با محیط سد دفاعی پوست از بین می‌رود در این وضعیت توصیه به صبوری افراد نداریم حتماً برای درمان به پزشک مراجعه کنند.

کد خبر 467365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.