اجرای دیوارنگارها با رنگ‌ جاذب آلودگی در لهستان

شهردار کاتوویتس با در نظر گرفتن اینکه تحقق پایداری شهری بدون تغییر نگرش شهروندان در مورد محیط اطراف خود امکانپذیر نیست، تصمیم گرفت از طریق دیوارنگاری کاهش آلودگی هوا را در ذهن مردم یادآوری کند؛ هنرمندان برای این کار از رنگ‌های فوتوکاتالیستی بهره گرفتند که در جذب مواد آلاینده کمک زیادی می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مقامات رسمی کاتوویتس، شهری واقع در نزدیکی ورشو پایتخت لهستان، از ایجاد دیوارنگاره‌هایی زیبا در سراسر شهر با محتوای پاکسازی هوا از آلودگی تا سال ۲۰۲۲ خبر داده‌اند.

چند روز قبل از کریسمس، گروهی از طراحان برجسته لهستانی دیوارهای یکی از ساختمان‌های بزرگ شهر کاتوویتس را به نقاشی‌هایی با مفاهیم خاص مزین کردند. نقاشی فوق با زیبایی تمام چشم‌اندازی از آلودگی شهری را به تصویر می‌کشد و پیام پاکسازی هوا را در ذهن مردم تداعی می‌کند. مقامات شهری اعلام کرده‌اند که تا ژوئن سال ۲۰۲۲، سراسر شهر را نقاشی‌هایی زیبا با محتوای لزوم کاهش گازهای آلاینده در شهر فراخواهد گرفت. برنامه‌ریزان شهری قصد دارند از طریق این دیوارنگاره‌ها، شهروندان را با طبیعت پیوند دهند و به نجات اکوسیستم شهری کمک کنند.

نقاشی فوق که پیش از آغاز سال نو در مرکز شهر طراحی شد مرتبط با اهداف توسعه پایدار و با هدف ترویج شهر پاک در میان ساکنان کاتوویتس به وجود آمده است. جالب است بدانید که هنرمندان دیوارنگاری جدید کاتوویتس از رنگ‌های صد در صد فوتوکاتالیستی برای طراحی آن بهره گرفته‌اند که در این روش، هوای اطراف کاملاً از آلودگی‌ها پاک می‌شود.

برنامه‌ریزان کاتوویتس قول داده‌اند تا سال ۲۰۲۲ شهر را به پایتخت بین‌المللی توسعه شهری تبدیل کنند. این شهر میزبان کنفرانس بین‌المللی محبوبی خواهد بود که هر ساله توسط برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد در خصوص مشکلات مربوط به توسعه شهری برگزار می‌شود.

شهردار کاتوویتس با در نظر گرفتن اینکه ایجاد پایداری و توسعه شهری بدون تغییر نگرش شهروندان در مورد محیط اطراف خود امکان‌پذیر نخواهد بود، تصمیم گرفت از طریق دیوارنگاری لزوم کاهش آلودگی هوا را در ذهن مردم یادآوری کند. برای این کار، هنرمندان نیز از رنگ‌های فوتوکاتالیستی بهره گرفتند که دی اکسیدتیتانیوم از مهم‌ترین ترکیبات آن محسوب می‌شود. این ماده به جذب مواد آلاینده هوا کمک زیادی می‌کند که در نتیجه آن کیفیت هوا به طور چشمگیری بهبود می‌یابد.

کد خبر 467340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.