هاشمی؛ مخالف دوقطبی‌سازی افراطی

سفرهای استانی محمدباقر قالیباف و شورش هواداران ترامپ در آمریکا از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه ۲۰ دی ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رئیس مجلس برای پروژه بودجه تخصیص داد!» به بررسی سفرهای استانی محمدباقر قالیباف پرداخت و نوشت: علاقه محمدباقر قالیباف و جریان حامی ایشان به پاستور را می‌توان از مجموعه اقدامات و رفتارهای خرد و کلان ایشان در روزهای اخیر دریافت. جریان حامی و اتاق فکری که اسب سردار را زین کرده است، از هر فرصتی برای موفقیت بهره می‌جوید. در اینجا نمی‌خواهیم به مقدمه‌چینی‌ها برای شکل‌گیری مجلسی که ماه‌ها پیش از انتخابات تا حدی روشن بود، اشاره کنیم، که البته آن هم بخشی از این داستان بلند بالاست. قالیباف ظاهراً نشان داده است که نماینده و رئیس مجلس شده، در ادامه اگر شد رئیس‌جمهور شود. نطق‌ها، حرکات نمایشی و… همگی حاکی و موید فرضیه ماست. او در نطق‌هایش می‌کوشد از نقطه عزیمت «دیگری» از دولت و رئیس‌جمهور سخن بگوید. در برخی مواقع به احمدی‌نژاد بی‌شباهت نیست. برخی قوانین مصوب مجلس جدید نیز وجه اشتراک‌شان در همین داستان نهفته است؛ سامان‌دهی پوپولیسم منفی حول قالیباف و علیه روحانی؛ چه این قوانین در عرصه سیاست خارجی باشد، چه اقتصاد و البته گل سر سبد قوانین مجلس همان قانونی است که شاخصه‌های کاندیدای ریاست‌جمهور را به‌گونه‌ای به تصویر می‌کشد که برای کارشناسان امر موجبات شگفتی را هم فراهم آورده است.

خلاصه کلام آنکه او به مجلس راه یافت!! تا رئیس شود و رئیس شد که در ادامه رئیس‌جمهور هم بشود، اما گویی اینجا و در گام نهایی او نیازمند ارتباط وسیع‌تر با مردم است و باید در ذهن و ضمیر جامعه به‌عنوان ناجی‌ای مردمی ظاهر شود. از این رو الگوی سفرهای استانی احمدی‌نژاد می‌تواند کارساز باشد و محبوبیتی مردمی برای او سر و سامان دهد.

قالیباف اما بی‌تفاوت به آنچه مصلحت مردم و نظام تدبیر و تصمیم ایجاب می‌کند، در دی ماه سرد و زمستانی‌، این بار سرزمین چهارمحال و بختیاری را برای سفر انتخاب می‌کند؛ سرزمینی که در آن شاخص‌های توسعه‌نیافتگی همچون بیکاری و فقر بنا بر آمار رسمی در صدر آمار ملی قرار دارد. لازم ذکر است بنا بر گفته یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام که «آرمان ملی» قصد گفت‌وگو با ایشان را داشت، در روزهای سفر رئیس مجلس به چهارمحال و بختیاری، جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی لوایح چهارگانه در جریان بوده است؛ جلسه‌ای که رئیس مجلس عضو حقوقی آن است. سوال آنجاست که امروز مصلحت نظام و مردم پرداختن به مسائل کلان و حل مسائل سیاست خارجی است یا سفرهای اینچنینی و مخاطره‌آفرین استانی به دلیل وجود کرونا. بسی جای شگفتی است که چگونه تصمیمات گرفته می‌شود. ستاد ملی و استانی مبارزه با کرونا به درستی بر لزوم ایجاد محدودیت‌های گسترده کرونایی در سطوح مختلف اصرار می‌ورزد، مراسم ملی و مذهبی، نمازهای جمعه و جماعات تعطیل می‌شوند، مردم از برگزاری مراسم برای عزیزان‌شان منع می‌شوند، دورهمی‌های خانوادگی به حداقل می‌رسند، اما زمینه‌سازی برای سفری که چندان لزومی حضوری را طلب نمی‌کرد!! جای‌بسی شگفتی است که وقتی رئیس محترم دولت به‌خاطر مصوبات ستاد کرونا در جلسه سه‌نفره سران قوا شرکت نمی‌کنند، چگونه همین ستاد ملی اجازه می‌دهد یکی از همین رؤسای قوا به راحتی به سفر استانی برود.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حمله به حباب دموکراسی» به بررسی شورش هواداران ترامپ در آمریکا پرداخت و نوشت: کنگره ایالات متحده آمریکا عصر چهارشنبه سرانجام پس از سپری کردن چهار ساعت پر از دلهره که در تاریخ سیاسی این کشور سابقه نداشت، بار دیگر تشکیل جلسه داد تا به پروسه تأیید آرای کالج الکترال برای تأیید جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری آینده این کشور ادامه دهد.
اما حوادثی در این کشور رخ داد که بازخوردهای فراوانی در داخل آمریکا و خارج آن به دنبال داشت.

در ایران نیز این حوادث با واکنش‌هایی روبه‌رو شد. هجوم برخی طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا که به کشته شدن چند نفر منجر شد یک نقطه سیاه در تاریخ دموکراسی ادعایی آمریکا ثبت کرد. هر چند موضوع دموکراسی و نحوه اجرای آن در بسیاری از کشورها اساساً محل بحث بسیاری از کارشناسان علوم سیاسی بوده و هست اما ایالات متحده همواره خود را پرچمدار و مدعی نمونه اجرای دموکراسی در جهان می‌دانست. هرچند در ادامه ترامپ نیز از مواضع خود تا حدی کوتاه آمد و قول انتقال قدرت را در روزهای آینده به آرامی داد. اما در گزارشی دموکراسی را حبابی برای این کشور توصیف کرد و نوشت: «آنچه در جریان نشست کنگره آمریکا برای تأیید ریاست جمهوری جو بایدن رخ داد چنان غیرمنتظره و عجیب بود که تمامی رهبران جهان را به واکنش واداشت؛ هیچکدام نتوانستند بهت و حیرت خود را از آنچه در واشنگتن دی سی و توسط حامیان رئیس جمهوری شکست خورده می‌گذشت پنهان کنند اما همه بر یک چیز اتفاق نظر داشتند؛ اینکه ترامپ هیمنه دموکراسی آمریکا را شکست و شاید بتوان گفت آن روی سکه آمریکا را نشان داد.

بهت‌آور، عجیب، رقت انگیز و ننگین بیشترین عباراتی بودند که در توصیف روز بحران در تاریخ مدرن آمریکا و حمله حامیان ترامپ، رئیس جمهوری شکست خورده ایالات متحده آمریکا به ساختمان کنگره و اشغال آن به کار برده شد. نخست وزیران و رئیسان جمهوری سراسر جهان از ترامپ و حامیانش خواستند نتایج انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر را بپذیرند و راه را برای انتقال نرم قدرت هموار کنند.

پس از جنگ جهانی دوم، ایالات متحده به ایجاد اتحادی از دموکراسی‌های غربی کمک کرد. روز چهارشنبه، رهبر آن اتحاد، دبیرکل ناتو، ینس استولتنبرگ، احساس کرد که مجبور است ایالات متحده را در مورد چگونگی ترمیم دموکراسی خود راهنمایی کند. وی به صراحت از ترامپ و حامیانش خواست تصمیم رای‌دهندگان آمریکایی را بپذیرد و بیش از این دموکراسی را زیر پا نگذارد. دبیرکل ناتو گفت که انتخابات دموکراتیک باید مورد احترام قرار بگیرد و حتی توئیت کرد که جهان این افتضاح را به نظاره نشسته است.

پروفسور الکس تان که در ایالات متحده تحصیل کرده و هنوز خانواده‌اش در آنجا زندگی می‌کند، معتقد است که شکست دموکراسی آمریکا همان اتفاقی بود که در دهه ۱۹۳۰ در آلمان رخ داده بود: ما باید یادآوری کنیم که فاشیسم به دلیل دموکراسی در آلمان افزایش یافت. ترامپ نشان داد که یک عوام فریبی می‌تواند نهادهای دموکراتیک آمریکا را از کار بیندازد و سیستم به پاداش رفتارهای ناهنجار ادامه می‌دهد، مگر اینکه قوانینی که در دهه ۱۷۰۰ نوشته شده به روز شود.

اما در این اعتراضات که بزرگترین تهدید برای دموکراسی آمریکا از زمان جنگ داخلی تعریف شد، وفاداران ترامپ بدون توجه به تمامی هشدارهای بین‌المللی به کرسی دموکراسی آمریکا و ساختمان کنگره حمله کردند تا بلکه مانع از تأیید ریاست جمهوری بایدن شوند. همه این درگیری‌ها و خشونت‌ها تاکنون مرگ ۴ تن را به دنبال داشته و کنگره درنهایت پس از وقفه، کار خود را ادامه داد و شاید این بار مصمم‌تر از قبل مهر تأیید را بر ریاست جمهوری بایدن زد.

شاید حمله آشوبگران و اعتراضات پسا انتخاباتی در بسیاری از کشورها در قاره آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین عادی باشد اما کسی برای آمریکا انتظارش را نداشت. همه این رخدادها پیامدهای جدی برای آمریکا داشت و خواهد داشت. آمریکا و دولتمردانش همواره داعیه دموکراسی و دموکراسی‌خواهی داشتند و همواره در امور دیگر کشورها و مناقشات انتخاباتی آنها مداخله کرده‌اند، اما این بار به عبارتی خیاط در کوزه افتاد و از کوزه همان برون تراود که در اوست. این بار از انتقال صلح‌آمیز و نرم قدرت خبری نبود و عالی‌ترین مقام آمریکا به رغم به کارگیری ۶۰ دادگاه و ۹۰ قاضی حاضر نبود قدرت را واگذار کند.

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیام تلطیف فضا و منع تخریب» به بررسی واکنش مجید انصاری به انتشار ویدئویی از رهبری درباره خاتمی پرداخت و نوشت: عضو مجمع روحانیون مبارز به انتشار ویدئویی در حساب‌های کاربری رهبری در شبکه‌های اجتماعی و تاکید ایشان بر لزوم وجود جناح چپ در ایران واکنش نشان داد و آن را موجب تلطیف فضا دانست. مجید انصاری، درباره اهداف انتشار این فیلم گفته است: «من نمی‌توانم این مساله را نیت‌خوانی کنم. چون همانطور که شما گفتید فرمایشات رهبری مربوط به سال ۸۸ بوده و الان در سایت‌های منتسب به ایشان پخش شده است. این فیلم حتی در سال ۸۸ هم نبود. همانطور که ایشان هم فرمودند، روزی آقای خاتمی و آقای خوئینی‌ها نزد رهبری رفتند و گفتند جناح راست می‌گوید شما رهبر آنها هستید که ایشان گفتند خب شما هم همین را بگویید که من رهبر شما هستم.» این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به سوال «پایگاه خبری مدارا» مبنی بر اینکه آیا انتشار این فیلم را در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری را می‌توان چراغ سبزی به اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات دانست، گفت: «من مجاز نیستم چیزی را به رهبری منتسب کنم. ولی اینکه بازنشر این فیلم در این موقعیت می‌تواند در راستای تلطیف فضای سیاسی عمل کند و مانع حرکت تخریبی جریان‌های سیاسی علیه یکدیگر شود و همچنین برای حفظ منافع کلی کشور مؤثر و مفید باشد، موضوعی آشکار است.» او گفت: «هر زمان که داخل کشور بین نیروهای انقلاب وحدت و انسجام وجود داشته- چه در زمان انتخابات و چه غیر انتخابات- کشور وضعیت بهتری داشته است. وحدت جریانات، همراهی و هم‌گامی جریانات با یکدیگر و همچنین وجود تکثر و چندصدایی در جامعه از جمله مواردی بود که در زمان حضرت امام (ره) به‌شدت مورد تاکید ایشان قرار می‌گرفت و مجمع روحانیون مبارز نیز در همین راستا در سال ۶۷ تأسیس شد.» مجید انصاری همچنین یادآور شد: «در مقابل هر زمان انحصارطلبی و تنگ‌نظری سیاسی شدت گرفت، همه آسیب دیدند. در چنین وضعیتی کشور آسیب می‌بیند و انتخابات بی‌رونق می‌شود. این شرایط نامطلوب را در انتخابات مجلس یازدهم دیدیم. در واقع دلسردی و به نوعی عدم حضور جریانات فعال سیاسی در صحنه موجب دل‌مردگی و عدم مشارکت مردم شد و برای اولین‌بار در جمهوری اسلامی طی ۴۰ سال گذشته، بحث مشارکت زیر ۵۰ درصدی در کل‌کشور داشتیم و در شهر بزرگی مثل تهران مشارکت سطح بسیار پایینی داشت که این موضوع مایه تأسف و از نظر من یک فاجعه بود. لذا فرمایشات ایشان اگر موردتوجه جریانات سیاسی و به خصوص مورد توجه دست‌اندرکارانِ امر انتخابات قرار بگیرد مشارکت افزایش پیدا خواهد کرد.»

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هاشمی؛ مخالف دوقطبی‌سازی افراطی» به بررسی چهارمین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی پرداخت و نوشت: مراسم چهارمین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، پنجشنبه‌شب در کنار آرامگاه او در حرم امام خمینی (ره) برگزار شد. در این مراسم حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی تولیت آستان امام خمینی (ره)، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، اردکانیان وزیر نیرو، حجت‌الاسلام علوی وزیر اطلاعات، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، آیت‌الله موسوی‌بجنوردی، پیروز حناچی شهردار تهران، حجت‌الاسلام دعایی، حسین مرعشی، اعضای خانواده آیت‌الله رفسنجانی و جمعی از استادان و علمای قم نیز حضور داشتند. در حاشیه این مراسم از هشت جلد کتاب درباره شخصیت، ویژگی‌ها و خاطرات مرحوم هاشمی رونمایی شد. به گزارش ایلنا، از میان این هشت جلد کتاب، چهار جلد آن خاطرات موضوعی مرحوم هاشمی‌رفسنجانی است که توسط محسن هاشمی‌رفسنجانی، فرزند ارشد ایشان و در چهار موضوع مترو، دانشگاه آزاد، ماجرای مک‌فارلین و صلح دفاع مقدس تألیف شده‌اند. همچنین دو جلد از این کتب مجموعه ۶۱ مصاحبه رئیس اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام با روزنامه جمهوری اسلامی و دو جلد دیگر تألیف غلامعلی رجایی، مشاور مرحوم هاشمی‌رفسنجانی، درباره ویژگی‌های شخصیتی ایشان است.

در این مراسم تولیت آستان امام خمینی (ره) در سخنانی گفت: «مرحوم آقای هاشمی مرد روزهای سختی بود. از الطاف بیکرانی که خداوند در حق بنده کرده است، آشنایی بسیار نزدیکی بود که با ایشان داشتم. ایشان اهل فرار نبود و اگر زندگی ایشان را نگاه کنید، قبل از انقلاب و در مسیر مبارزه تا پای اعدام رفته بود».‌حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی با بیان اینکه روزهای اول انقلاب را خیلی از روی عقل درک نکردیم، افزود: «بعدها به‌صورت تاریخی درباره انقلاب شنیدیم که آن روزها سخت بود. آقای هاشمی مرد روزهای سخت جنگ نیز بود. در آن دوران از آمریکا گرفته تا شوروی و انگلیس پشتیبان و حامی صدام بودند؛ اما قهرمان جنگ آقای هاشمی بود. البته آقای هاشمی قهرمان صلح هم بود، اما سرمان را بالا بگیریم و بگوییم که ایشان قهرمان جنگ هم بودند. هرگاه آقای هاشمی سمت جبهه می‌رفتند، امام گوسفند نذر می‌کردند که این مرد بزرگ سالم برگردد». او گفت: «کسانی که فکر می‌کنند راه سعادت از خوشی می‌گذرد، اشتباه می‌کنند؛ چراکه راه سعادت از سختی می‌گذرد.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بدون برداشتن تحریم‌ها بازگشت آمریکا به برجام معنا ندارد» نوشت: رهبر انقلاب اسلامی قبل از بیان مباحث اصلی خود درباره حماسه ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم قم و برخی مسائل روز، از حضور حماسی و خودجوش مردم در تجلیل از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی قدردانی و تأکید کردند: این فعالیت خودجوش و حماسه‌گونه، ناشی از عواطف، بصیرت و انگیزه‌های عالی مردم بود و روح تازه‌ای در کالبد کشور و ملت دمید.
ایشان همچنین از تجمع بزرگ و شگفت‌انگیز مردم عراق در بغداد و چند شهر دیگر در سالگرد این دو شهید بزرگ تجلیل کردند و یاد همراهان سردار سلیمانی و ابومهدی (شهیدان پورجعفری، مظفری‌نیا، طارمی، زمانی‌نیا) و نیز شهدای عراقی همراه را گرامی داشتند.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای همچنین با بزرگداشت یاد شهدای جان‌باخته کرمان در مراسم تشییع سردار سلیمانی و نیز شهیدان جان‌باخته در حادثه بسیار تلخ و ناگوار سانحه هواپیمایی در آسمان تهران، از خداوند متعال برای آن عزیزان لطف و رحمت و برای بازماندگان صبر و تسلّا و آرامش مسالت کردند. رهبر انقلاب افزودند: مسئولان نیز در این زمینه وظایفی دارند که به آنها تذکر داده شده است.
میراث ارزشمند
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با اشاره به چهلمین روز شهادت دانشمند بزرگ کشور شهید فخری‌زاده افزودند: دو شخصیت بزرگ علمی که این اواخر از دست دادیم یعنی شهید فخری‌زاده و آیت‌الله مصباح یزدی، هر دو در عرصه‌های کاری خویش، چهره‌های برجسته‌ای بودند که باید از میراث ارزشمند آنها مراقبت شود و راه آنان به بهترین وجه ادامه یابد.

رهبر انقلاب در بخش اصلی سخنانشان با تأکید بر تأثیر تعیین‌کننده قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم قم، نگهبانی و حراست از یاد این حادثه و نیز مضمون عمیق آن را ضروری برشمردند.

ایشان افزودند: قیام ۱۹ دی از نقاط اوج حیات ملت ایران است چرا که عزم، اراده و بصیرت ملت را نشان می‌دهد. بنابراین باید یاد آن زنده و پُرنشاط بماند و راه آینده را روشن کند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش دست‌های خائن و تحلیلگران مغرض برای تغییر مضمون و محتوای حوادث بزرگ ملت‌ها در جهت منافع قدرت‌های بزرگ گفتند: با گسترش وسایل ارتباط جمعی، امکان تغییر مضمون اینگونه حوادث بیشتر شده است.

ایشان تحریف واقعیت رویدادهای مهم کشورها و جهان، آن هم با زبان و قلم اشخاص و نویسندگان معروف را از کارهای مهم دستگاه‌های جاسوسی و امنیتی برشمردند و با اشاره به کتابی که در زمینه این‌گونه فعالیت‌های سازمان سیا منتشر شده است، افزودند: این کتاب نشان می‌دهد که سیا چگونه با تسلط بر مطبوعات و رسانه‌های بزرگ آمریکایی و حتی اروپایی، حوادث را تحریف و تفسیرهای تأمین‌کننده منافع آمریکا را به افکار عمومی القا می‌کند.

کد خبر 467290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.