به گزارش ایمنا، دادستان نظامی تهران گفت: از همان ابتدا که این سانحه اتفاق افتاد و بعد از سه روز ستاد کل نیروهای مسلح با بررسیهای اولیه مشخص شد که در اثر شلیک پدافند خودی این سانحه اتفاق افتاده مسئولیت شلیک را پذیرفت و مراتب را اعلام کرد.
غلامعباس ترکی افزود: از آن تاریخ پرونده به دادستانی نظامی ارجاع شد و ما امروز در کمتر از یکسال میتوانیم بگوییم که به طور قطعی در مرحله دادسرا یافتههای ما از این تحقیقات چیست.
وی ادامه داد: در هر حال مجموعهای از علل و عوامل و زنجیرهای از خطاها در اینجا مطرح است که باعث رقم خوردن این سانحه شده است.
ترکی گفت: خطاها عمدتاً به عملکرد کاربران سامانه پدافندی ما که سامانه تور عنوان است بر میگردد و در اینجا به لحاظ دستورالعملهای تاکتیکی فرمانده آن خودروی رزمی باید هرازگاهی خودش را جا به جا کند و بعد از هر جا به جایی ابتدا باید موقعیت شمال خود را تنظیم کند تا در صفحه رادار آن اشیا پرنده را در موقعیتهای دقیق خودشان مشاهده کند.
وی افزود: متأسفانه در اینجا آن فرمانده در آخرین جا به جایی تنظیم موقعیت شمال خودش را فراموش میکند و همین باعث میشود که از نظر سمت و جهت و سایر مختصات آن اهداف پرنده را در موقعیتهای غیرواقعی مشاهده کند.
دادستان نظامی تهران ادامه داد: به لحاظ جهت و سمت و ارتفاع برای کاربر تلقی یک شباهتهایی برابر با موشک کروز داشته در اینجا اتفاقی که افتاده این است که فرمانده سامانه برخلاف مقررات و بر اساس تشخیص اشتباهی که داده تصمیم به ورود به درگیری و شلیک گرفته و این کار را انجام داده است.
ترکی با بیان اینکه کاربر به هیچ وجه اجازه نگرفته بود، افزود؛ کاربر جهت و سمت آن را خلاف مسیر پروازی مشاهده میکند. یعنی شیئی پیش رونده و نزدیک شونده خارج از مسیر پروازی به سمت ما میآید این مبنای اشتباهی است که به همراه سایر خطاها حلقههای وقوع سانحه را شکل داده بود.
ترکی گفت: ما در اینجا حمله قطعی به کشور را نداشتیم و در زمانی که حمله قطعی به کشور صورت نگیرد الزامی برای بستن آسمان کشور نیست در اینجا از دستورالعملهای موجود هیچگونه تخطی صورت نگرفته است.
دادستان نظامی تهران اضافه کرد: حالا چه اقدامات و تدابیر کنترلی و محدوده کنندهای اعمال شده بود، یک بخشی غرب کشور بود که ما موشکهایی را به سمت پایگاه دشمن تروریست آمریکا شلیک کردیم آن مسیر کلییر شده و فضا بسته شد در پایتخت هم تدبیری که اتخاذ شد این بود که هر پرواز برای پریدن باید از شبکه پدافندی کشور اجازه بگیرد در مورد این پرواز هم همین روال کنترلی اتفاق افتاد.
ترکی گفت: در همان ابتدا فرضیههای مختلفی در مورد اینکه علت و چرایی سقوط این هواپیما چیست، مطرح بود، هم احتمال خرابکاری در هواپیما داده میشد.
وی ادامه داد: هک سایبری و حتی احتمال خطا توسط خلبان و گروه پروازی، نقص در هواپیما، انفجار در داخل هواپیما، اینها یک بررسی اولیه باید صورت میگرفت که اصلاً میدیدیم نقش سامانه پدافندی خودی در این سانحه چیست؟ لازم بود حتماً مکالماتی که در داخل سامانه پدافندی بود پیاده شود که آیا اجازه گرفته یا نگرفته، چه اتفاقی افتاده آیا سامانه نقص فنی داشته اتفاقی افتاده که مثلاً به صورت اتوماتیک شلیک کرده و...
وی افزود: اینها در حداقل زمان ممکن که سه روز بود فکر میکنم باید بررسی میشد به اعتقاد ما با توجه به پیچیدگیهایی که سانحه داشت وضعیت خاصی که مطرح بود و فرضیات مختلفی که وجود داشت این مدت یک مدت معقول و منطقی است و از جهاتی که شاید یک مدت بسیار کوتاه باشد که امکانپذیر بود بررسیهای اولیه صورت بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: خوب مجموعه این بررسیها حکایت از این دارد که برخی از فرضیات که در ابتدا مطرح بود به طور قطعی رد شد و حلقههایی از خطا در این فرآیند اقدامات در حوزه پدافندی ما به اثبات رسید که آن افراد هم محدود و منحصر به اپراتور و فرمانده سامانه پدافندی ما نیست، یعنی به لحاظ اینکه هم مراجع بالادستی و فرماندهان آنها باید نظارت میکردند، باید هدایت میکردند، باید در زمینه آموزش و موضوعات مختلف در هر حال باید مراقبت میکردند که این خطا پیش نیاید، ما آنها را هم مسئول شناختیم، افرادی از آنها را که جز مقصرین پرونده هستند که پرونده آنها به زودی جهت رسیدگی به دادگاه نظامی تقدیم خواهد شد و متهمان به دادگاه معرفی خواهند شد.
ترکی گفت: در این موضوع خوب اگر بخواهید هم به عنوان مطلع بگوییم و هم به عنوان متهم، چون افراد باید ابتدا بیایند و اظهارات شأن را بگویند، میتوانم بگویم که دهها نفر در این زمینه تحقیق شدهاند.
دادستان نظامی تهران گفت: درسطوح مختلف، بعضی از این افراد سمت فرماندهی عالی داشتند و بعضیها فرماندهان میانی بودند، اما مرتبط با موضوع در همین حوزه مرتبط با سانحه، همکاری خوبی هم با ما شد، یعنی ما خط قرمزی نداشتیم، نیروهای مسلح، بخشهای هواپیمایی کشوری، وزارت راه، خیلی از بخشها.
ترکی اضافه کرد: ما در مجموعه سازمان قضائی به طور دقیق و شفاف، عرض کردم الان هم وجدان ما آسوده است، ما وظیفه خودمان را انجام دادیم و متهمان را به عنوان آنهایی که مقصر شناختیم در این زمینه به دادگاه معرفی میکنیم.
وی در خصوص جعبه سیاه هواپیما گفت: اوکراینیها و سایر کشورها مطرح میکردند که مثلاً بیاید اوکراین و یا در جای دیگری خوانده شود، ما دیدیم که چه بهتر، ما چیزی برای پنهان کردن نداریم، ما هماهنگ کردیم و گفتیم بفرستیم پاریس، یکی از آزمایشگاههای معروف دنیا، که بیای هست، در آنجا نمایندههای همه کشورهای ذینفع بودند، نماینده آمریکا بود، کانادا بود، اوکراین بود و کشورهای دیگری که در اینجا جانباختگانی را داشتند و ذینفع محسوب میشدند، حسب مورد با توجه به طراحی هواپیما، ساخت هواپیما همه اینها نمایندههای شأن حاضر بود و به صورت آنلاین هم پیاده سازی جعبههای سیاه توسط نمایندهها، آنجا مشاهده میشد، خوب در یک فرآیند کاملاً شفاف، این پیاده سازی و خوانش انجام شد.
ترکی گفت: نتیجه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، اجمالا یافتههایی که از جعبههای سیاه هواپیما ما داشتیم، مغایرتی با یافتههای سازمان هواپیمای کشوری، گروههای کارشناسی شأن و همچنین کارشناسان ما از جهت وقوع خطای انسانی ندارد.
عزل و تنزل ۱۰ تن مقصران سقوط هواپیمای اوکراینی
دادستان نظامی تهران گفت: قصورهایی که هر کسی در سلسله مراتب انجام داده ستاد کل نیروهای مسلح به طور جدی وارد شد، ۱۰ نفر از افرادی که برابر گزارش تیم بررسی سانحه خود ستاد کل مقصر شناخته شده بودند، یعنی دارای قصور و تقصیر بودند، این افراد را تنبیه انضباطی کردند، یعنی در مواردی در سطوح عالی آن مسئول مربوطه از مسئولیت و سمت عزل شد و در سطوحی هم با تنزیل درجه و توبیخ مواجه شدند. این منافاتی با رسیدگی قضائی ندارد.
ترکی گفت: این دو امر جداگانه است، دقیقاً افرادی که به هر نحوی، ولو هر قصوری را مرتکب شده باشند در این زمینه ما از او گذشت نکردهایم و او را ما معرفی میکنیم به دادگاه و دادگاه به تناسب قصور و تقصیر افراد تصمیم بگیرد و رأی را صادر بکند.
منبع: رکنا
نظر شما