دلیل توقیف نفتکش کره جنوبی چیست؟

روابط ایران و کره جنوبی به دلیل مخالفت سئول با آزادسازی پول‌های مسدود شده تهران بسیار سرد شده است. ایران در ماه‌های اخیر بارها تلاش‌ کرده برخی کالاهای مورد نیاز خود را از طریق شرکت‌های کره‌ای تامین کند که ترس سئول از عواقب رابطه با ایران مانع ادامه همکاری شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شامگاه سه شنبه ۱۶ دی یک فروند شناور نفتکش (هانکوک چیمی) حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی، متعلق به کره جنوبی در آب‌های خلیج فارس توقیف شد. بر اساس بیانیه نیروی دریای سپاه پاسداران این نفتکش با پرچم کره جنوبی از عربستان حرکت کرده و به دلیل آنچه نقض پیاپی قوانین زیست محیطی دریایی خوانده شده، توسط ناوگروه ذوالفقار منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شده است.

ساعاتی پس از توقیف نفتکش هانکوک چیمی، وزارت دفاع کره‌جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد در پی توقیف این شناور نفتکش، این کشور نیروی ویژه مقابله با دزدان دریای خود را به خلیج فارس و آب‌های مجاور تنگه هرمز اعزام کرده است.

توقیف نفتکش کره جنوبی توسط سپاه پاسداران، برخی گمانه زنی‌هایی را پیرامون ربط این موضوع با بلوکه شدن بیش از هفت میلیارد دلار از بدهی‌های ایران را افزایش داد. اکنون بیش از دو سال است که کره حدود هفت میلیارد دلار بدهی بلوکه شده به ایران دارد که مربوط به خرید نفت از ایران پیش از لغو معافیت‌های نفتی است.

موضوع بدهی‌های کره جنوبی به ایران در شرایطی که ایران تحت سخت‌ترین تحریم‌های آمریکا و همزمان بحران کرونا قرار گرفته به یک موضوع حیاتی تبدیل شده است. ایران بارها مساله تهاتر بدهی‌های کره جنوبی با اقلام دارویی و استفاده از منابعش در این کشور برای خرید واکسن کرونا از طریق سازوکار سازمان بهداشت جهانی برای توزیع عادلانه واکسن را مطرح کرده است اما به گفته مقامات مرتبط با تجارت ایران وکره این پیشنهادها هنوز به جایی نرسیده است.

اکنون علیرغم اینکه دستگاه دیپلماسی ایران تلاش می‌کند دلیل توقیف این نفتکش را منحصراً به دلایل فنی و بی ارتباط به درگیری‌های سیاسی میان ایران و کره جنوبی جلوه دهد، اما سخنگوی دولت کره جنوبی را به گروگان‌گیری پول‌های بلوکه شده ایران متهم کرده است. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران که امروز ساعاتی پیش از انتشار خبر توقیف نفتکش کره جنوبی از این کشور بابت مسدود نگه داشتن دارایی‌های ایران در بانک‌های آن کشور انتقاد کرده بود، گفته است "ما در ایران نسبت به آلودگی دریایی حساسیم" و توقیف صورت گرفته را "کاملاً فنی" خوانده است.

در این میان وزارت خارجه کره جنوبی نیز اعلام کرده است که در "اولین زمان ممکن" یک هیئت رسمی به ایران می‌فرستد تا در مورد آزادی نفتکش توقیف شده و خدمه آن در آب‌های جنوبی ایران مذاکره کند. این سفر قرار بوده که با هدف حل مشکل پول‌های بلوکه شده ایران انجام شود.

رابطه ایران و کره جنوبی در طی سال‌های گذشته فراز و نشیب‌های زیادی تجربه کرده است و این اولین بار نیست که ایران تلاش می‌کند از ابزارهای غیرتجاری برای اقناع سئول استفاده کند؟ حال باید دید این اقدام موجب آزادی دلارهای بلوکه شده تهران در کره جنوبی می‌شود؟

ایران باید نقض کنوانسیون‌های زیست محیطی توسط کره‌جنوبی را اثبات کند

محمود دهقان، تحلیلگر مسائل بین‌الملل دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی، هر کشوری می‌تواند در آب‌های سرزمین خود، با هرگونه منبع آلوده کننده‌ای مقابله کند و نفتکش کره جنوبی به واسطه‌ای نقض قوانین زیست محیطی توقیف شده است.

به گفته وی: با توجه به اینکه حرکت آب در خلیج فارس دورانی و محدود است و تنها از یک طرف به آب‌های بین‌المللی راه دارد، حساسیت بر رعایت کنوانسیون‌های زیست محیطی در خلیج فارس ضروری است؛ البته جمهوری اسلامی ایران باید در ابتدا نقض کنوانسیون‌های زیست محیطی توسط نفتکش کره جنوبی را اثبات کند.

به گفته این تحلیلگر مسائل بین‌الملل، طی سال‌های گذشته، دولت کره جنوبی به صورت غیرقانونی حدود هفت میلیارد دلار پول نفت ایران را بلوکه کرده و به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی سعی دارد با توقیف کشتی کره جنوبی اعلام کند که در رابطه مقابله با این مسائل جدی است.

کمیسیون امنیت ملی مجلس به این موضوع ورود خواهد کرد

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مشکل جمهوری اسلامی ایران با کره جنوبی به چندین سال گذشته که در پرداخت بدهی‌های نفتی خود به ایران تعلل کرد بازمی‌گردد.

به گفته وی، کره جنوبی وابستگی بیش از حدی به ایالات متحده آمریکا دارد و لابی واشنگتن باعث شده که دولت سئول در پرداخت بدهی خود تعلل کند. ایران بارها اعلام کرده در صورتی که کره جنوبی نسبت به پرداخت بدهی‌های خود اقدام نکند از ورود محصولات کره جنوبی در جمهوری اسلامی جلوگیری خواهد شد.

به گفته این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، نفتکش کره جنوبی صرفاً به لحاظ موضوعات فنی و آلودگی هوا توقیف شده و قرار است در این‌ باره با هیئت دیپلماتیک کره جنوبی مذاکراتی بشود؛ همچنین کمیسیون امنیت ملی مجلس در اولین جلسه خود به این موضوع ورود خواهد کرد.

ایران در مورد نفتکش کره جنوبی سختگیری‌های لازم را بکند

علیرضا محرابی، کارشناس روابط بین‌الملل هم معتقد است: نفتکش کره جنوبی به دلیل مشکلات زیست محیطی توقیف شده و باید به واسطه نمایندگان کره در ایران، پیگیری‌های لازم بشود.

به گفته وی، کره جنوبی طی سال‌های گذشته به واسطه همکاری‌هایی که با دولت ترامپ داشته است حدود هفت میلیارد دلار پول ایران را بلوکه کرده است. وزارت امورخارجه و دولتمردان بارها از دولت سئول خواستار آزادسازی پول‌های کشورمان شدند، اما جوابی دریافت نکردند. ایران می‌تواند در مورد موضوع توقیف نفتکش کره جنوبی سختگیری‌های لازم را انجام دهد.

به گفته این کارشناس روابط بین‌الملل، در نظام بین‌الملل، چهارچوب تفاهم رفتاری بین دو کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. به نظر می‌رسد در مذاکرات هیئت دیپلماتیک کره جنوبی با وزارت امورخارجه ایران، مباحثی با محوریت پول‌های بلوک شده تهران بررسی شود.

کد خبر 467260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.