طرح مجلسی‌ها برای مقابله با تصمیمات سران قوا

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی آن‌ها را مرور می‌کنیم:

سلب جایگاه نمایندگی نمایندگان مجلس امکان پذیر می‌شود

سمیه محمودی، سخنگوی کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس با اشاره به جلسه امروز کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه امروز به بحث و بررسی بر سر طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان پرداختیم و ماده ۵ این طرح به تصویب کمیسیون رسید.

وی افزود: این مهم مراجع نظارتی را برای پاسخگویی به استعلامات هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس ملزم می‌کند مگر اینکه موضوع خلاف امنیت ملی باشد، در ادامه بررسی‌ها همچنین تبصره ۴ ماده ۶ تصویب شد، بر اساس قانون اساسی هیچ شخصی نمی‌تواند نمایندگان مجلس را از جایگاه نمایندگی سلب کند اما بر اساس بند ۱۳ سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری این موضوع امکانپذیر است.

سخنگوی کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس خاطرنشان کرد: از این رو اعضای کمیسیون با استناد به این بند تبصره‌ای را تصویب کردند که در صورت ارائه اسناد و مدارکی مبنی بر دارا نبودن شرایط نمایندگی از سوی یک نماینده، گزارش آن به هیأت رئیسه برود و موضوع در صحن علنی مجلس بررسی شود.

استخوان‌های دشمن در حال خرد شدن است

ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به مباحثی که سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جلسه غیرعلنی امروز مجلس شورای اسلامی مطرح کرد، اظهار کرد: سردار قاآنی در وهله اول بر لزوم خروج آمریکا از عراق و منطقه تأکید کرد.

وی افزود: فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این جلسه خاطراتی را از حاج قاسم سلیمانی مطرح و نقش وی در حمایت از محور مقاومت در منطقه، لبنان، سوریه، فلسطین و عراق را تشریح کرد و از قدرتمند تر شدن مقاومت در دوران فرماندهی حاج قاسم در سپاه قدس سخن گفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سردار قاآنی در این جلسه تأکید کرد که یکی از نتایج و ثمرات فرماندهی سردار سلیمانی در سپاه قدس، قدرتمندتر شدن مقاومت در این مدت بود و همچنین وی بر لزوم انتقام خون شهید حاج قاسم سلیمانی تأکید کرد.

رضایی ادامه داد: سردار قاآنی در این جلسه بیان کرد که نتیجه وابستگی، زیر بار ذلت رفتن است و این موضوع را در مورد سعودی‌ها مشاهده می‌کنیم اما ما امروز هرچه داریم از مقاومت داریم و نتیجه مقاومت، عزت است.

وی تصریح کرد: فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جلسه غیرعلنی مجلس از نقش و تأثیر سردار سلیمانی در حل بحران‌های منطقه‌ای چون سوریه سخن گفت و تأکید کرد که ما هرچه به دست آوردیم از همین مقاومت است و استخوان‌های دشمن در حال خرد شدن است.

دریافت هدایای غیرمتعارف توسط نمایندگان تخلف محسوب می‌شود

علی اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس، با اشاره به نشست امروز کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس اظهار کرد: در جلسه امروز ادامه رسیدگی به طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان در دستور کار اعضای کمیسیون قرار داشت.

وی افزود: در این جلسه ماده مربوط به دریافت هدایا توسط نمایندگان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

عضو کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس ادامه داد: بر اساس مصوبه امروز کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس، نمایندگان ملزم شدند هر هدیه‌ای را که دریافت می‌کنند در سامانه‌ای که به همین منظور در مجلس طراحی خواهد شد به ثبت برسانند. البته این مسئله تنها شامل هدایای متعارف می‌شود.

عنابستانی خاطرنشان کرد: بر اساس این مصوبه نمایندگان از دریافت هدایای غیرمتعارف منع شده‌اند و این کار طبق مصوبه کمیسیون تخلف محسوب می‌شود.

وی افزود: همچنین بر اساس مصوبه امروز کمیسیون، اهدای هدیه از سوی ارگان‌های دولتی و نهادهای عمومی دولتی و غیردولتی به نمایندگان ممنوع شد.

نوش‌آبادی: غنی‌سازی ۲۰ درصد یعنی صبر جمهوری اسلامی اندازه‌ای دارد

حسین نوش‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آغاز فرآیند تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در مجتمع غنی‌سازی شهید علی محمدی (فردو) اظهار کرد: دولت در راستای اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی در طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و مقابله با فشارهای آمریکا غنی‌سازی ۲۰ درصد را اجرا کرد چون این طرح به قانون تبدیل شده و دولت موظف به شروع غنی‌سازی ۲۰ درصد است.

وی افزود: غنی‌سازی ۲۰ درصد مغایرت با معاهده و مفاد برجام ندارد مضاف بر این‌که NPT مجاز به اجازه غنی‌سازی ۲۰ درصد را به کشورهای عضو می‌دهد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پیام این اقدام ایران آن است که بیشتر از این نمی‌توانیم منتظر باشیم که طرف‌های مقابل فرصت‌سوزی کنند، صبر جمهوری اسلامی ایران اندازه‌ای دارد و اگر طرف‌های دیگر نمی‌خواهند به برجام به عنوان یک معاهده و توافقنامه بین‌المللی عمل کنند طبیعی است که ایران نیز نمی‌تواند بیشتر از این خودش را هزینه کرده و یکطرفه تعهداتش را اجرایی کند.

نوش‌آبادی تاکید کرد: جمهوری اسلامی با این حرکت این پیام را به دنیا داد که از حقوق خود صرف‌نظر نمی‌کند و در عین حال نیز به موافقتنامه بین‌المللی برجام پایبند است. هر زمان طرف‌های مقابل به تعهدات خود در برجام عمل کنند ما هم به تعهدات‌مان به طور کامل عمل خواهیم کرد البته که جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری بود که در بین کشورهای عضو برجام صد درصد تعهداتش را اجرایی کرد این بدعهدی آمریکا و فرصت سوزی اروپایی‌ها بود که کار را به اینجا رساند، لذا باز هم تاکید دارم که این اتفاق در چارچوب NPT انجام شده که به کشورهای عضو اجازه غنی‌سازی ۲۰ درصد را می‌دهد.

وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم در برجام یکطرفه بمانیم دیگران هم باید به تعهدات‌شان عمل کنند البته که در این بین رسانه‌های خارجی و بوق‌های تبلیغاتی استکبار دوباره شروع کرده به طرح حرف‌هایی که هیچ اساس و پایه‌ای ندارد مبنی بر این‌که ایران به سمت ساخت سلاح و بمب هسته‌ای رفته است حرف‌هایی که در طول چند سال اخیر زده‌اند و بارها ایران گفته که به هیچ وجه به طرف تولید سلاح هسته‌ای گام برنمی‌دارد. فعالیت‌های ما در چارچوب اهداف صلح‌آمیز است.

رئیس فراکسیون دیپلماسی بین‌المللی و منافع ملی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: غنی‌سازی ۲۰ درصد و انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برای کارهای پژوهشی و علمی است. ما نیازمند غنی‌سازی هستیم وقتی نتوانستیم از منافع برجام برخوردار شویم پس باید بر اساس منافع خودمان تصمیم‌گیری کنیم.

طرح جدید نمایندگان برای ارتقای جایگاه مجلس

ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف آباد در مجلس شورای اسلامی از تدوین طرحی برای ارتقای جایگاه قوه مقننه از سوی نمایندگان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر ۴۳ شورای عالی در کشور وجود دارد و هر کدام از این شوراها به نوعی در امر قانونگذاری دخالت دارند باید این موضوع ساماندهی شود.

وی افزود: اخیراً نیز ستاد مقابله با کرونا تشکیل شده که برخی از قوانین مصوب مجلس به دلیل تشکیل این ستاد اجرایی نمی‌شود و از سوی دیگر جلسات سران قوا برگزار می‌شود که در این جلسات قانون وضع می‌شود و با این شرایط مجلس در رأس امور قرار ندارد.

نماینده نجف آباد در مجلس با بیان اینکه با وجود این شوراها و دستگاه‌های که در امر قانونگذاری دخالت دارند نمایندگان طرحی را تدوین کردند تا این موضوع را ساماندهی کنند، افزود: در این طرح ذکر شده است که به جز شورای عالی امنیت‌ ملی تمامی شوراهای عالی مکلف هستند تا مصوباتشان را به مجلس ارجاع دهند و اگر قانون‌گذاری جدید نبود تائید شود.

ابوترابی تصریح کرد: در این طرح پیشنهاد شده شوراهای عالی که اذن رهبری را نیز دارد پس از اخذ اذن رهبری مکلف شوند مصوبات خود را به مجلس ارائه کنند تا بررسی شوند.

وی خاطرنشان کرد: این طرح به هیئت رئیسه پارلمان تقدیم شده است و برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شده تا روی آن بررسی‌های لازم بشود.

کد خبر 467219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.