طرحی جدید برای مشمولان غایب/احتمال کاهش حقوق پیشنهادی سربازان

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، گفت: حقوق سربازان در حال حاضر بسیار اندک و ناچیز است و فاصله زیادی با تورم موجود در جامعه دارد.

به گزارش ایمنا، ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در مورد افزایش حقوق سربازان در بودجه ۱۴۰۰ گفت: دولت کشور را به لحاظ امنیتی و شرایط جغرافیایی به چند قسمت تقسیم کرده است که شامل مناطق امنیتی غیردرگیر، مناطق عملیاتی، مناطق محروم و بد آب‌ وهوا می‌شود که حقوق سربازان در هر منطقه با توجه به محرومیت‌ها و مشکلات متفاوت است.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، افزود: حقوق سربازان در حال حاضر بسیار اندک و ناچیز است و فاصله زیادی با تورم موجود در جامعه دارد ، ماده ۴۹ و ۵۰ قانون خدمت وظیفه عمومی در خصوص نحوه محاسبه حقوق سربازان است؛ در بودجه سال آتی حقوق مشمولان سه برابر میزان دریافتی فعلی آنها در نظر گرفته شده بود، از آنجایی که در بودجه سال آینده قیمت نفت غیر واقعی بودبه احتمال زیاد حقوق سه برابری که در نظر گرفته تعدیل و دو برابر شود و این پرداختی با شرایط جغرافیایی دوران خدمت سربازان تغییر می‌کند.

نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون در مجلس یازدهم یادآور شد: اگر طرح مالیات بر امنیت  اجرایی شود می‌توان به مرور زمان هزینه‌های سربازی را از بودجه جدا کرد، یعنی مشمولان که به هر دلیلی خود خواسته یا ناخواسته به خدمت نرفته‌اند با پرداخت مالیات بر خدمت سربازی بودجه‌ای اختصاصی برای هزینه سربازان کشور تهیه کرده، امروزه ظرفیت نیروهای مشمول اعزام در کشور بسیار خوب است، اجرای این طرح فرصتی طلایی برای جدایی بودجه از وابستگی به نفت است.

وی ادامه داد: اجرایی شدن این طرح گاهی موجب ترغیب مشمولان برای ورود به نظام و خدمت به کشور می‌شود؛ بخشی مشکلات غایبان نظام وظیفه به مسائل اقتصادی باز می‌گردد که مانع از ورود آنها به خدمت می‌شود.

ابوترابی تاکید کرد: امروز افرادی سربازی نرفته‌اند جزو غایبان محسوب شده و با پرداخت مالیات بر تامین امنیت می‌توانند خدمات دریافت کنند به فرض مثال برای دریافت خدمات اجتماعی نظیر گرفتن گواهینامه باید هزینه‌ای دو برابر نرخ عادی را پرداخت کنند، حدود بیش از ۲ میلیون نفر مشمول غایب در کشور داریم که می‌توان با اجرای این طرح مالیات دریافت کرد و مالیات دریافتی صرف هزینه سربازانی می‌شود که به وطن خدمت می‌کند و این اقدام باعث حل شدن درصد کمی از بیکاری در جامعه خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: مالیات بر تامین عدالت با خرید خدمت متفاوت است، در خرید خدمت ناعدالتی بسیار وجود دارد، در خرید سربازی باید ابتدای کار تمام هزینه پرداخت شود؛ در مالیات بر خدمت هر میزان شخص غایب خدمات دریافت کند باید به همان میزان مالیات بپردازد، در لایحه بودجه ۱۴۰۰ موردی از خرید خدمت عنوان نشده است.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها خاطرنشان کرد: مجلس با خرید خدمت سربازی مخالف است. باید به سمت مالیات بر تامین امنیت پیش برویم، خرید سربازی فشار به پدر و مادر است، گاهی حتی والدین مجبور به فروش منازل خود می‌شوند تا بتوانند خدمت سربازی فرزندان خود را بخرند و این ظلم است؛ در طرح ارائه شده هم بحث بیکاری و هم عدالت مطرح می‌شود که در بیشتر کشورها اتفاق افتاده و خدمت سربازی برای مدتی به عنوان شغل محسوب می‌شود.

منبع: خانه ملت

کد خبر 467206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر مهدی GB ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    4 0
    بابا جان این طرح رو بگذارید از سربازان بالای 28 سال سن دارای غیبت مالیات بگیرید پول این سربازان بی غیبت رو بدید . مشکل چیه الان آخه.
  • حسین IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    2 0
    من الان 28 سال سن دارم و به خاطر سربازی به دانشگاه میروم و ماهی 700 هزار تومان به دانشگاه پول میدهم ولی از رشته و دانشگاهم علاقه ای ندارم و فقط برای دور زدن سربازی این کار رو میکنم اگر این طرح اجرا بشه من پولی که به دانشگاه میدهم و فایده ای برای من و جامعه نداره صرف مالیات امنیت میکنم
  • رضی IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    1 0
    به نظر من طرح مالیات برامنیت طرح بسیار خوبی هست وهم منبع درامدی میشه هم مشکل نظام وطیفه افراد فراری و غایب حل میشه