«عشق آباد» میزبان نشست مطبوعاتی سازمان ملل

کنفرانس مطبوعاتی"دیپلماسی پیشگیرانه در آسیای مرکزی" از سوی مرکز منطقه‌ای سازمان ملل در آسیای مرکزی به میزبانی عشق‌آباد برگزار شد.

به گزارش ایمنا، «ناتالیا ژرمن» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در آسیای مرکزی و رئیس مرکز منطقه‌ای این سازمان در عشق آباد با موضوع "دیپلماسی پیشگیرانه در آسیای مرکزی" کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد.

در این کنفرانس نمایندگان رسانه‌های محلی، روزنامه نگاران معتبر در ترکمنستان و همچنین مطبوعات خارجی از طریق کنفرانس ویدیویی حضور داشتند.

در میان شرکت کنندگان نمایندگان رسانه‌های آذربایجان، انگلیس، گرجستان، قزاقستان ، قرقیزستان، چین ، مالزی، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ترکیه، ازبکستان و سایر کشورهای جهان شرکت کردند.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افتتاحیه کنفرانس مطبوعاتی ضمن تبریک سال نو برای همه آرزوی سلامتی و موفقیت کرد و خاطرنشان کرد: علی رغم چالش‌هایی که جامعه بشریت در سال گذشته با آن روبرو بود اما سال گذشته مملو از وقایع مهم بود.

ژرمن گفت: ما بیست و پنجمین سالگرد بی‌طرفی دائمی ترکمنستان را جشن گرفتیم که به طور نمادین با هفتاد و پنجمین سالگرد تاریخی سازمان ملل همزمان شد.

وی در مورد وقایع و دستاوردهای مهم سال ۲۰۲۰ به شرکت کنندگان گفت: از سطح همکاری بین کشورهای آسیای مرکزی در زمینه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی و انسانی قدردانی می‌کنم.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل تأکید ویژه‌ای بر سند نهایی عشق آباد داشت که در پایان کنفرانس بین المللی "سیاست بی طرفی و اهمیت آن در تأمین صلح ، امنیت و توسعه پایدار بین المللی" در دسامبر سال گذشته در عشق آباد تصویب شده بود.

وی گفت: همانطور که می‌دانید ، این سند به زبان‌های رسمی سازمان ملل منتشر و به عنوان اسناد هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل منتشر شد.

توجه به این نکته مهم است که سند نهایی به طور کامل به نقش سیاست بی طرفی در توسعه روابط صلح آمیز ، دوستانه و روابط متقابل  بین کشورهای جهان اشاره کرده است.

این سند به تقویت صلح و امنیت بین المللی در سطح منطقه‌ای و جهانی کمک می‌کند.

همچنین تأکید شد که سیاست بی طرفی استفاده از مکانیزم‌های دیپلماسی پیشگیرانه را می‌طلبد، که یکی از اصلی‌ترین عملکردهای سازمان ملل در روند پیشگیری از منازعات و روند صلح است.

ژرمن طی سخنرانی خود بر اهمیت قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل که توسط رئیس جمهور ترکمنستان سال جدید را "سال بین المللی صلح و اعتماد" نام نهاده است، تأکید کرد.

وی افزود: برای ما این سال ۲۰۲۱، سال بین المللی صلح و اطمینان است به ویژه باید از طریق گفت‌وگوی سیاسی ، تفاهم و همکاری برای دستیابی به صلح، همبستگی و هماهنگی پایدار تلاش کرد.

منبع: فارس

کد خبر 467170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.