از  طرح بن- بروجن تا دستگیری سالارخان

دستگیری سالارخان، تداوم آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور و سفر هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به چهارمحال و بختیاری و وعده‌ها برای تسریع در روند تکمیل طرح‌های توسعه‌ای و طرح اتتقال آب بن- بروجن از مهمترین رویدادهای زیست محیطی هفته گذشته است که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قاسم تقی‌زاده خامسی معاون وزیر نیرو از حل مشکلات طرح انتقال آب بن-بروجن خبر داد و گفت: برای ۲۲۹ روستای چهارمحال و بختیاری تا پایان سال ۱۴۰۰ آب پایدار تأمین می‌شود.

وی عصر دیروز با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس مجلس و هیئت همراه به استان گفت: به بنده مأموریت دادند که مشکلات طرح انتقال آب بن-بروجن را حل کنم و در این راستا سه گام مهم برداشته شد.

معاون وزیر نیرو توضیح داد: از ۴۰۰ میلیارد تومان اعتباری که برای طرح در نظر گرفته شده ۲۰۰ میلیارد مانده بود که تا پایان امسال به این طرح تعلق می‌گیرد، همچنین با اختصاص ۷۰۰ میلیارد تومان از ماده ۵۶ نیز موافقت شده است. مقرر شد یک یا دو بانک برای اتمام پروژه تا نیمه اول سال آینده مشارکت کنند.

تقی‌زاده خامسی در خصوص آبگیر طرح بن-بروجن تشریح کرد: حل این موضوع همت استانداران اصفهان و چهارمحال و بختیاری را می‌طلبد تا توافقی کنند و مسائل حل شود. ساخت آبگیر بیشتر از سه ماه زمان نمی‌برد و مساحت زمین مورد نیاز نیز کمتر از پنج هزار متر است.

وی در ادامه از تأمین آب پایدار برای ۲۲۹ روستای چهارمحال و بختیاری تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: ۵۳ روستایی که در حال حاضر با تانکر آبرسانی می‌شود هم جزو همین لیست است.

تقی‌زاده خامسی همچنین به ساخت حدود ۱۱ واحد نیروگاهی کوچک در استان تا پایان سال اشاره کرد و گفت: سه تا از این تعداد در مجموع ۳۶ مگاوات برق تولید می‌کنند که درآمد فروش آن در اختیار استان است.

معاون وزیر نیرو اضافه کرد: برای این واحدهای نیروگاهی ۳۱۵ میلیون یوآن از فاینانس و هشت واحد هم توسط سرمایه‌گذار تأمین می‌شود؛ همچنین سد خرسان حدود چهار هزار میلیارد اعتبار لازم دارد که بنا شد با پیش فروش برق به توانیر هزینه را تأمین کنیم و به زودی استان از مزایای آن بهره‌مند می‌شود.

تقی‌زاده خامسی در پایان تصریح کرد: هیچ طرح غیرقانونی را شروع نخواهیم کرد و هر طرحی باید مجرای قانونی را طی کند.

جزئیاتی از شناسایی و دستگیری سالارخان

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست جزئیاتی از چگونگی شناسایی و دستگیری یک شکارچی غیرمجاز که در فضای مجازی فعالیت می‌کرده است را تشریح کرد.

چندی پیش فردی با انتشار تصاویری از شکار حیوانات حیات وحش در فضای مجازی، اقدام به تشویق و ترغیب شکارچیان غیرمجاز و آموزش راه‌هایی برای شکار به دور از چشم محیط‌بانان در مناطق و محل‌های ممنوعه شکار در اقصی نقاط کشور می‌کرد که حالا آن طور سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست اعلام کرده، این فرد متخلف دستگیر شده است.

سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگویی تلویزیونی ضمن تشریح جزئیاتی از دستگیری این شکارچی غیرمجاز و متخلف، اظهار کرد: این فرد از طریق انتشار پُست‌ها و تصاویری در فضای مجازی به صورت غیرمجاز اقدام به آموزش شکارچیان غیرمجاز می‌کرد و همواره از راه‌های مختلف، مانع شناسایی‌اش می‌شد که خوشبختانه با نظارت و هدایت پلیس پیشگیری ناجا و با همکاری پلیس اطلاعات و امنیت و نیز پلیس فتای ناجا، توانستیم هویت واقعی این فرد را به دست آوریم و با هماهنگی‌هایی که با مقامات قضائی صورت گرفت، فرد شناسایی و تحویل مقامات قضائی شد.

هیچ بودجه‌ای برای مهار آلودگی هوا نداریم

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست گفت: در گزارشی که به مجلس، سازمان برنامه و بودجه و دولت تحویل داده‌ایم مشخص کرده‌ایم که چه اقداماتی با چه میزان اثر بخشی می‌تواند در کاهش و رفع آلودگی هوا مؤثر باشد، اما امسال نیز همچون سال‌های گذشته هیچ بودجه‌ای برای مهار آلودگی هوا اختصاص نیافته است.

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف درباره علت آلودگی زیاد این روزهای تهران و علت رفع نشدن آن اظهار کرد: بیش از ۶۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از منابع متحرک است که این منابع متحرک آلودگی همان سوخت گازوئیل و بنزینی است که اتوبوس‌ها و کامیون‌ها مصرف می‌کنند. از سوی دیگر مقدار زیادی موتور سیکلت دیزلی داریم که سهم آنها در آلودگی هوا بالا است.

طرح زود و فرد راهکار اصلی کاهش آلودگی هوا نیست

تجریشی با بیان اینکه سهم ماشین‌ها در این آلودگی ۱۰ درصد است ادامه داد: به طرح زود و فرد هم نمی‌توان به عنوان راهکار کاهش آلودگی نگاه کرد ولی چون باعث تردد کمتر خودرو شده و سرعت ماشین‌ها کمتر می‌شود، مقدار انتشار ذرات آلاینده از خودرو شدیداً کاهش پیدا می‌کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست توضیح داد: تعطیلی مدارس تأثیری در کاهش تردد کامیون‌ها و اتوبوس‌ها نگذاشته و این منابع متحرک آلودگی هوا سر جای خود باقی مانده‌اند و نباید انتظار داشته باشیم با تعطیلی مدارس در شرایط هوا شاهد کاهش آلودگی باشیم.

استفاده از مازوت در صورت مصرف بی‌رویه گاز اجتناب‌ناپذیر است

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: اگر گاز از سوی خانواده‌ها بی‌رویه مصرف شود استفاده از مازوت در صنایع و نیروگاه‌ها به عنوان سوخت اجتناب ناپذیر است.

عیسی کلانتری افزود: با سرد شدن هوا مصرف گاز در میان خانواده‌ها افزایش یافته که این مساله موجب شده تا گاز مورد نیاز صنایع و نیروگاه‌ها به عنوان سوخت کم شود. از سوی دیگر صنایع و نیروگاه‌ها هم که نمی‌توانند بدون سوخت بمانند چون باید برق مورد نیاز کشور تولید شود بنابراین ناچارند که از مازوت به عنوان سوخت استفاده کنند.

وی گفت: البته مصرف مازوت استثنا نیز دارد به طوری که ستاد ملی کرونا تصویب کرده که مازوت در کلانشهرهایی مانند تهران، کرج و اصفهان استفاده نشود اما شهرهای دیگر مجبورند که مازوت بسوزانند چون به علت مصرف بالای گاز، گاز کم داریم.

کلانتری تاکید کرد: ملت یا باید نبود برق را بپذیرند یا اینکه ناچاریم برای مدت کوتاهی مازوت سوخته شود، وزیر نفت هم اعلام کرد که به علت مصرف زیاد گاز توسط خانواده‌ها کمبود گاز وجود دارد بنابراین یا باید برق تولید نشود یا اگر بخواهد تولید شود بخشی باید با مازوت باشد.

آلودگی محیط زیست و تکلیف دولت‌های اروپایی به حفاظت از جان شهروندان

رأی شانزده دسامبر دادگاهی در لندن به نقش آلودگی هوا در مرگ یک دختربچه ۹ ساله در سال ۲۰۱۳، به احتمال زیاد راه را برای اجبار دولت‌ها به کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و ازجمله آلاینده‌های هوا باز می‌کند.

ماجرای مرگ " الا ادو-کیسی-دبراه"، دختربچه ۹ ساله ساکن حومه لندن در ۷ سال گذشته به یک جدال قضائی میان خانواده او و مقام‌های شهری و دولتی انگلستان تبدیل شده بود. الا، مبتلا به آسم بود پس از مدت‌ها دست و پنجه نرم کردن با این بیماری جان خود را از دست داد.

یک سال پس از مرگ خبرساز این کودک که ساکن یکی از مناطق پررفت‌وآمد حومه پایتخت بود، دادگاه درخواست پدر و مادر وی مبنی بر نقش آلودگی هوا در وخامت حال وی را رد کرد.

با این حال و با پیگیری خانواده قربانی، پرونده در سال ۲۰۱۹ با کشف نشانه‌های جدید بار دیگر به جریان افتاد. دادگاه محلی در ماه دسامبر و پس از دو هفته رسیدگی، نظر پزشکی قانونی درباره تأثیر آلودگی هوا در تشدید بیماری الا و مرگ وی را پذیرفت.

بر اساس گزارش پزشکی قانونی در زمان وخامت حال قربانی، سامانه پایش آلاینده‌ها میزان بسیار زیادی از دی‌اکسید ازت و ذرات معلق در هوا را در نزدیکی خانه الا ثبت کرده بودند؛ امری که منجر به تشدید نارسایی تنفسی او و در نهایت مرگ او شد.

با این رأی، خانواده الا می‌تواند با استناد به احکام دیوان حقوق بشر اروپا، ناتوانی دولت انگلستان از تأمین محیط زیست سالم و در نتیجه به خطر انداختن حق حیات شهروندان را اثبات و درخواست غرامت کند.

دیوان حقوق بشر اروپا و حق محیط زیست سالم

کنواسیون حقوق بشر اروپا، مصوب سال ۱۹۵۰، ۵۱ ماده دارد. تنها ۱۴ ماده ابتدایی این سند حقوقی بنیادین درباره حقوق و آزادی‌ها است و مابقی، موارد شکلی، از جمله آئین دادرسی را پوشش می‌دهند.

در سال‌های گذشته دیوان حقوق بشر اروپا در پرونده‌های پرشماری ترکیه، سوئیس، روسیه، اسپانیا، ایتالیا، بریتانیا، پرتغال، رومانی، بلژیک، سوئد، هلند، یونان، لهستان، اوکراین، مولداوی، فرانسه، بلغارستان، مالت، لتونی، مجارستان، نروژ، ایرلند و لیتوانی را در موارد شکایت به‌دلیل مشکلات زیست محیطی، محکوم کرده است.

با وجود آنکه هیچ ماده‌ای از کنوانسیون حقوق بشر اروپا یا حتی رویه قضائی قرن بیستم دیوان حقوق بشر اروپا حق شهروندان به برخورداری از محیط زیست سالم را به رسمیت نشناخته، اما دیوان با تفسیر حق حیات، حق زندگی شخصی و خصوصی، حق تجمع آزادنه، ممنوعیت شکنجه و رفتارهای تحقیرآمیز و ممنوعیت تبعیض حق دسترسی به محیط زیست سالم را وارد رویه قضائی ۴۷ کشور عضو شورای اروپا کرده است.

کد خبر 467140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.