واکنش‌های جهانی به شورش هواداران ترامپ در واشنگتن

یورش هواداران دونالد ترامپ به داخل ساختمان کنگره نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای شمارش آرای گزینشگران انتخابات ریاست جمهوری متوقف شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شب گذشته تنها ساعتی پس از پایان سخنرانی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نشست مشترک کنگره به ریاست مایک پنس معاون رئیس جمهور آغاز شد، اما در همان دقایق اولیه هجوم حامیان ترامپ به ساختمان کنگره، نمایندگانی که در حال تأیید آرای «الکترال کالج» برای انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا بودند را به وحشت انداخت.

نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای شمارش آرای گزینشگران انتخابات ریاست جمهوری که با شورش و یورش هواداران ترامپ به داخل ساختمان کنگره همراه شد، متوقف شد. این اقدام طرفداران ترامپ واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت و بسیاری از سران و مقامات جهانی ضمن سرزنش اقدام ترامپ و هوادارانش در به راه انداختن شورش، نسبت به وقایع واشنگتن ابراز نگرانی کردند.

جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا طی سخنانی با تاکید بر اینکه هجوم طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره، شورش است، نه اعتراض گفت که مردم دنیا و حتی فرزندان ما که این صحنه‌های دردناک و نمایش افتضاح را در پایتخت آمریکا می‌بینند، چه می‌گویند. وی خطاب به ترامپ گفت که دیگر بس است.

بایدن در نخستین نطق تلویزیونی خود پس از شورش طرفداران ترامپ و تسخیر ساختمان کنگره آمریکا که مشغول شمارش آرای گزینشگران و اعلام پیروزی او بودند، این شورش را یک افتضاح خواند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رویدادهای شب گذشته در واشنگتن، اعلام کرد که نظام آمریکا، الگوی دموکراسی نیست.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ترامپ ادعا کرد که حمله شورشیان غیر قابل قبول و غیر قانونی است. این در حالی است که ترامپ از صدور دستور اعزام گارد ملی برای محافظت از کنگره امتناع کرد.

جورج بوش، رئیس جمهوری پیشین آمریکا نیز پس از سخنان تحریک آمیز ترامپ و شورش هواداران او گفت: از بی پروایی برخی رهبران آمریکا شگفت زده شده ام.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا شورشیان هوادار ترامپ را که به ساختمان کنگره حمله کردند تروریست داخلی توصیف کرد. وی در توئیتی نوشت: امروز تروریست‌های داخلی به یک بخش بنیادین از دموکراسی ما حمله کردند: انتقال مسالمت آمیز قدرت در پی برگزاری انتخابات آزاد. ما باید حاکمیت قانون را اجرا کنیم و از آن‌ها حساب بکشیم. دموکراسی شکستنی است و رهبران ما باید بر اساس وظیفه‌ای که دارند از آن محافظت کنند.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، وقایع روز چهارشنبه و حمله به کنگره آمریکا را شرم آور خواند و با انتشار پیامی در توئیتر نوشت که انتقال قدرت در آمریکا با آرامش و منظم انجام شود.

تام توگندهات، رئیس کمیته پارلمانی روابط خارجی انگلیس با انتشار پیامی در حساب توئیتری خود نوشت: امروز بسیاری با وحشت نظاره گر این واقعیت هستند که قدرت حاکمان عوام فریب که ادعا می‌کنند مدافع جریان ناتوان هستند قانون را نقض که طرف قوی را مهار و ضعیف را حفاظت می‌کنند. اقدامات دونالد ترامپ همه ما را تهدید می‌کند.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در صفحه توئیتر خود از ترامپ و طرفدارانش خواست به تصمیم رای‌دهندگان آمریکایی تن دهند و پایمال کردن دموکراسی را متوقف کنند.

وزیر خارجه آلمان تاکید کرد: مخالفان دموکراسی با این تصاویر باورنکردنی از واشنگتن دی سی خوشحال خواهند شد. کلمات دیوانه وار به اقدامات خشونت آمیز تبدیل می‌شوند. بیزاری از نهادهای دموکراتیک ویرانگر است. ترامپ و طرفدارانش باید سرانجام تصمیم رأی دهندگان آمریکایی را بپذیرند و پایمال کردن دموکراسی را متوقف کنند.

دیوید ساسولی، رئیس پارلمان اروپا در توئیتی تحولات آمریکا را «عمیقاً نگران» کننده خواند و نوشت: باید به آرای دموکراتیک احترام گذاشته شود. ما اطمینان داریم که آمریکا از حاکمیت قانون حفاظت خواهد کرد.

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا یورش هواداران ترامپ به کنگره را اقدامی کاملاً غیر قابل قبول و حمله علیه دمکراسی خواند و از رئیس جمهوری آمریکا خواست تا به این نا آرامی‌ها پایان دهد.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای تحولات کنگره را حمله بی‌سابقه به دموکراسی آمریکا، نهادهای آن و حاکمیت قانون خواند و تصریح کرد: نتایج انتخابات سوم نوامبر باید کاملاً محترم شمرده شود.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه موضع تندتری گرفت و در توئیتی نوشت: خشونت علیه نهادهای آمریکایی حمله جدی به دموکراسی است. من آنها را محکوم می‌کنم باید به اراده و رأی مردم آمریکا احترام گذاشته شود.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا  با ابراز نگرانی از وقایع آمریکا خواستار پایان خشونت‌ها در این کشور شد.

کارل بلیدت، نخست‌وزیر پیشین سوئد و عضو شورای اروپا با انتشار تصویر معترضان در داخل ساختمان کنگره آمریکا نوشت: غارت دموکراسی!

وزارت امور خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای از شهروندان خود در آمریکا خواست از حضور در مکان‌های شلوغ و رودررو شدن با افراد دیگر خودداری کنند.

در بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه آمده است: ما همه طرف‌ها در ایالات متحده آمریکا را به خویشتنداری و عقل و درایت دعوت می‌کنیم و معتقدیم که آمریکا در کمال خردمندی بر این بحران سیاسی داخلی غلبه می‌کند.

این بیانیه در ادامه حاکی است: ما با نگرانی تحولات داخلی آمریکا از زمان انتخابات ریاست جمهوری این کشور تا تلاش برای حمله به ساختمان کنگره را دنبال می‌کنیم.

کد خبر 467041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.