پیروزی دموکرات‌ها در سنا و آخرین تلاش‌های ترامپ

سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی، شورش هواداران ترامپ در آمریکا، بلوکه شدن دارایی‌های ایران در کره جنوبی و گردهمایی یاران حاج قاسم در مصلای کرمان از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه ۱۸ دی ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هاشمی؛ هم تاریخ، هم شناسنامه انقلاب» نوشت: شاید کمتر کسی در طول سال‌های انقلاب‌، پیش از انقلاب و پس از آن مانند مرحوم آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی مورد هجمه‌، تخریب و اهانت قرار گرفته است. نگاهی به اینگونه مواضع از سوی جریانات تندرو نشان می‌دهد که بودند بسیاری از افرادی که در برخی مقاطع مورد هجمه و تخریب قرار گرفته‌اند، اما پس از مدتی آتش این هجمه‌ها فروکش می‌کرد. با این حال آیت‌الله هاشمی تنها شخصیتی بود که مظلومانه از سوی همه جریانات سیاسی مورد هجمه و تخریب قرار گرفت. از ابتدای دهه ۷۰ تا میانه‌های دهه ۸۰ اصلاح‌طلبان تندرو و از میانه‌های دهه ۸۰ تا همین اواخر دهه ۹۰ اصولگرایان تندرو به شخصیت آیت‌الله هاشمی تاخته و هم‌اکنون نیز می‌تازند.

اما آیت‌الله در اظهارنظری نقض و ظریف در خصوص این هجمه‌ها با رویی‌گشاده می‌گفت: «‌هر کس بد ما به خلق گوید / ما چهره او نمی‌خراشیم».

همین صبر هاشمی بود که بسیاری از مخالفانش را به سطوح آورد. سردار سازندگی در تمامی سال‌های عمرش نشان داد به چیزی جز خدمت به مردم‌، کشور، نظام و انقلاب نمی‌اندیشد. تفاوتی نداشت؛ چه در زمانی که رئیس مجلس بود، چه در فرماندهی جنگ، چه در زمان ریاست‌جمهوری و در اختیار داشتن دولت و چه در مقام ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام آیت‌الله هاشمی به مردم و اعتلای نظام و کشور می‌اندیشید. با این حال امروز که در آستانه چهارمین سالگرد عروج ملکوتی آیت‌الله قرار داریم، زمانی که به شرایط جامعه در حوزه‌های مختلف به‌خصوص مشکلات مردم نگاه می‌کنیم، ناخودآگاه جای خالی مرد بحران‌ها را با تمام وجود حس می‌کنیم. چه اینکه بسیاری بر این باورند اگر امروز هاشمی در قید حیات بود مسلماً شرایط کشور بسیار بهتر از این بود و مسائل مورد مناقشه نیز با درایت و تدبیر حل و فصل می‌شد. آنچه مسلم است اینکه برای برون‌رفت از این شرایط می‌توان به آرای عقاید و اندیشه‌های آیت‌الله مراجعه کرد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیروزی دموکرات‌ها در سنا و آخرین تلاش‌های ترامپ» به بررسی شورش هواداران ترامپ در آمریکا پرداخت و نوشت: در حالی که آخرین شانس ترامپ برای اثبات ادعاهای خود مبنی بر تقلب در انتخابات اخیر در دادگاه عالی آمریکا از بین رفت، هزاران نفر از طرفداران او در واشنگتن دست به تظاهرات زدند.

هزاران نفر از طرفداران دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه یک روز قبل از تظاهرات اصلی و بزرگ روز چهارشنبه در واشنگتن تجمع و راهپیمایی اعتراضی زودهنگام برگزار کردند.

اما در عین حال روز ۱۶ دی، دومین دور انتخابات سنا در ایالت جورجیا برگزار شد و نتایج شمارش ۹۸ درصد آرا حکایت از پیشتازی دموکرات‌ها بر رقبای جمهوری‌خواه خود دارد.

پس از تصاحب نخستین کرسی سنای آمریکا توسط رافائل وارنوک دموکرات، دومین نامزد دموکرات‌ها هم اعلام پیروزی کرد هرچند هنوز شمارش آرا ادامه دارد. موعد انتخابات مرحله حذفی دو کرسی باقی مانده سنای آمریکا از ایالت جورجیا، روز سه‌شنبه برگزار شد و شمارش آرا بلافاصله پس از اتمام زمان برگزاری انتخابات آغاز شد.

در گام نخست دموکرات‌ها توانستند با پیروزی وارنوک بر کیلی لوفلر جمهوری‌خواه، تعداد اعضای خود در سنا را به ۴۹ نفر افزایش دهند و اکنون نوبت به جان اوسوف دموکرات رسیده است تا پیروزی خود را بر دیوید پردو جشن بگیرد.

در حال حاضر با شمارش ۹۸ درصد آرا، اوسوف با حدود ۱۶ هزار رأی از رقیب جمهوری‌خواه خود پیشی گرفته است و بر همین مبنا هم پیروزی خود را اعلام کرد.

در صورت کسب این کرسی باقی مانده سنا توسط دموکرات‌ها، تعداد آرای دو حزب آمریکا در سنا مساوی خواهد شد که رأی کامالا هریس معاون اول رئیس جمهوری آتی که رئیس سنا هم خواهد بود تعیین کننده خواهد شد.

تارنمای آکسیوس نوشت که در صورت پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات سنا، باید توجه ویژه‌ای به دو سناتور کرد: جو مانچین و کیرستِن سینِما. این دو عضو حزب دموکرات، میانه‌رو بوده و با سیاست‌های چپ‌گرایانه طیف ترقی‌خواه حزب دموکرات مخالفند و ممکن است آرای آن‌ها هنگام بررسی طرح‌ها و لوایح آتی تعیین‌ کننده باشد. میت رامنی جمهوری‌خواه نیز می‌تواند چنین نقشی در میان هم حزبی‌های خود ایفا کرده و با برخی از سیاست‌های آنان مخالفت کند. در دوره جدید سنا، چاک شومر دموکرات رهبر اکثریت و میچ مک کانل جمهوری‌خواه رهبر اقلیت خواهد بود.

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دزدی از جیب ایرانیان» به بررسی بلوکه شدن دارایی‌های ایران در کره پرداخت و نوشت: بازی آمریکا با دارایی‌های مسدود شده ایرانیان در خارج از کشور، وارد مرحله تازه‌ای شده است و دولت آمریکا از روز سه‌شنبه دست‌درازی به دارایی‌های بلوکه‌ شده ایران در «بانک صنعتی کره جنوبی (IBK)» را آغاز کرده است. در اولین مرحله از سرقت دارایی‌های ایرانی، وزارت دادگستری اعلام کرده است که ۷ میلیون دلار از دارایی‌های ایران را از طریق شعبه نیویورک بانک صنعتی کره جنوبی تصرف کرده است.

به گفته وزارت دادگستری آمریکا، این ۷ میلیون دلار، بخشی از یک جابه‌جایی پول یک میلیارد دلاری توسط یک شرکت کره‌ای است که با استفاده از دارایی‌های ایران در کره جنوبی، ۹ سال پیش با وساطت یک شرکت در امارات متحده عربی، برای یک شرکت ایرانی در کیش مصالح ساختمانی از ایتالیا خریداری کرده است.

بر اساس بیانیه وزارت دادگستری آمریکا چنین اقدامی از سوی ایرانیان «در جهت منافع کنشگران جنایتکار» تلقی می‌شود! دستگاه قضائی دولت آمریکا، به شکل پیوسته بانک‌های بین‌المللی را به دلیل تسهیل معاملات عادی میان ایرانیان با جهان خارج مورد اخاذی قرار می‌دهد.

تاکنون دولت آمریکا میلیاردها دلار از بانک‌های بین‌المللی از جمله بانک‌های فرانسه، بریتانیا، آلمان و کره جنوبی، به بهانه تسهیل معاملات ایرانیان، در قالب جریمه باج‌گیری کرده است، اما حالا دستگاه قضائی آمریکا یک گام جلوتر گذاشته و دارایی‌های ایران در این بانک‌ها را مستقیماً تصرف و به یک حساب بانکی امریکایی واریز می‌کند. مبالغی مانند جریمه و رد مال ۷۲۰ میلیون دلاری برای بانک بریتانیایی استاندارد چارترد، جریمه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری بانک سوسیته ژنرال و صدها میلیون دلار اخاذی دیگر تاکنون از سوی ایالات متحده آمریکا برای پرداخت به حساب بانکی تحت عنوان «صندوق قربانیان تروریسم دولتی» اخاذی شده است.

بعد از آنکه دولت آمریکا با اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایرانیان، جلوی معاملات و تبادل بانکی شرکت‌های ایرانی با خارج از کشور را گرفت، حالا اموال شرکت‌های ایرانی که در بانک‌های خارجی مسدود شده‌اند، در معرض سرقت توسط دولت آمریکا قرار گرفته‌اند. روز سه‌شنبه، وزارت دادگستری آمریکا در حکمی کم‌سابقه از تصرف چندین میلیون دلار از دارایی‌های ایران خبر داد که پیش از این در بانک‌های کره جنوبی نگهداری می‌شد. این اقدام غیرقانونی آمریکا، درست همزمان با بالا گرفتن تنش میان تهران و سئول بر سر بازگرداندن میلیاردها دلار دارایی ایران در بانک‌های کره‌ای، نگرانی‌ها در مورد به غارت رفتن دارایی‌های مردم ایران در بانک‌های خارجی را افزایش داده است. قرار است یک هیأت دیپلماتیک کره جنوبی برای گفت‌وگو در مورد میلیاردها دلار دارایی‌های بلوکه‌شده ایرانی در بانک‌های این کشور به تهران سفر کنند. گفته می‌شود در این سفر همچنین درباره سرنوشت یک نفتکش متخلف کره‌ای که در آب‌های خلیج فارس توقیف شده است گفت‌وگو خواهد شد.

وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که ۷ میلیون دلار از دارایی‌های ایران در خارج از کشور را به سرقت برده است. سرپرست معاونت جنایی وزارت دادگستری آمریکا، دیوید برنز، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای توهین‌آمیز مردم ایران را «کنشگران جنایتکار» توصیف کرد و گفت: «اموالی که امروز تصرف شد، قرار بود در یک نقشه عامدانه برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه [مردم] ایران، به نفع کنشگران جنایتکار استفاده شود.»

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیام روحانی به بایدن» به بررسی رابطه بین ایران و آمریکا پرداخت و نوشت: ایران همچنان بر عملی‌بودن بازگشت به برجام تأکید دارد. در ادامه اخبار برجامی در روزهای نزدیک به تغییر دولت در آمریکا، رئیس‌جمهور ایران بار دیگر به‌صراحت موضع ایران درباره برجام را خطاب به رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده بیان کرد و گفت: «اگر شما به همه تعهدات خود عمل کردید، ما نیز به همه تعهدات خود عمل خواهیم کرد». نماینده ایران در سازمان ملل نیز موضع مشابهی را در توئیتر بیان کرد. این البته تنها پیام ایران در روز گذشته نبود. ایران در نامه‌ای خطاب به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای خواستار رسیدگی به برنامه هسته‌ای مخفی اسرائیل شد. در همین رابطه، اعلام بازگشت یکی از مذاکره‌ کنندگان ارشد توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ به وزارت خارجه آمریکا نیز خبرساز شده است.

رئیس‌جمهور ایران در جلسه هیئت دولت در روز چهارشنبه گفت: «هر وقت طرف مقابل، تسلیم قانون شد استقبال می‌کنیم».

روحانی تشریح کرد: «آیا نباید از کسی که در کوچه ظلم می‌کند و سنگ می‌زند، شیشه می‌شکند و در یک لحظه عاقل می‌شود و می‌گوید من از این به بعد نمی‌خواهم شیشه بشکنم، استقبال کنیم؟ ما استقبال می‌کنیم هر وقت این شخص خُل که شیشه ما را می‌شکند آمد و گفت من از این به بعد فهمیدم شیشه‌ شکستن هنر نیست. من شیشه را دائم می‌شکنم و شما شیشه دیگری می‌اندازید. این کار من اثری ندارد، به شما خسارت می‌زنم و به زحمت می‌اندازم ولی من هم به هیچ چیز نمی‌رسم، حالا دست برداشتم و توبه کردم. هر وقت این کار شد ما استقبال می‌کنیم».

او تأکید کرد: «اگر دولتی که در آینده نزدیک در آمریکا سر کار می‌آید، دو هفته دیگر که آقای بایدن قدرت را در اختیار می‌گیرد اگر گفت آمریکا دیگر شیشه‌شکستن را رها کرده و دیگر توبه کرده و می‌خواهد در مسیر قانون قرار بگیرد و به تعهدات خود عمل کند، اگر از ما سوال کند جواب ما خیلی صریح و روشن و ساده است، می‌گوئیم اگر شما به همه تعهدات عمل کردید، ما هم به همه تعهدات عمل می‌کنیم. اگر عمل نکردید، ما در برابر شما سر فرود نمی‌آوریم، شما اگر به تعهدات عمل کردید، منّتی سر ما نگذاشتید، تا حالا یک کار خلاف قانونی انجام می‌دادید حالا از کار خلاف قانون دست برداشتید، پشیمان شدید و فهمیدید اشتباه کردید».

در همین رابطه، نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز موضع مشابهی را تبیین کرد. مجید تخت‌روانچی در توئیتر با اشاره به آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران در واکنش به بدعهدی طرف‌های برجامی و خروج آمریکا از این توافق اظهار کرد: «اقدامات هسته‌ای ایران از جمله غنی‌سازی ۲۰ درصد قابل بازگشت هستند، به شرط اینکه همه اعضای برجام تعهداتشان را به طور کامل انجام دهند».

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شاگردان حاج قاسم استخوان‌های آمریکا را خرد و از منطقه اخراج می‌کنند» نوشت: سردار قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در گردهمایی یاران حاج قاسم در مصلای کرمان با ابراز تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (ع) گفت: در این ایام توفیق دیدار هم‌رزمان شهید سلیمانی و خانواده شهدا در کرمان را پیدا کردم که توفیق بزرگی برای من بود.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران با بیان اینکه «این جلسه، جلسه میثاق و تجدیدعهد با فرمانده شهیدمان است» گفت: باید از خدا بخواهیم که خدا به ما توفیق دهد در این مسیر نورانی جبهه حق راه شهدا در این جبهه حق را ادامه دهیم.

وی با اشاره به اینکه نبرد حق و باطل با آفرینش انسان شروع شده است، افزود: از ابتدای خلقت بشر تا امروز این نبرد بوده است و تا پایان هم ادامه خواهد داشت و این نبرد و مبارزه در دو بعد خود را نشان می‌دهد.

سردار قاآنی با تذکر اینکه بعد اول نبرد در وجود خود انسان تجلی پیدا می‌کند و هر که می‌خواهد مرد میدان نبرد و مقاومت باشد باید اول این نبرد را از درون خود شروع کند گفت: شهید قاسم سلیمانی گفته که «کسی شهید می‌شود که اول شهید شده باشد.»

وی با تأکید بر اینکه شهید سلیمانی جزء الگوهای ترکیب این دو نبرد باهم بود و در نبرد درون خود قهرمان شد و به شهادت رسید ادامه داد: اسلام با مقاومت عجین شده است.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران با ابراز اینکه «همه در ذهنشان هست و یادآوری می‌کنیم ما فرزندان مکتب نبی مکرم اسلام (ص) هستیم» گفت: پیامبر وقتی آداب نماز را به ما آموختند راه مقاومت را پیشِ‌پای ما گذاشتند.

وی با بیان اینکه دشمن بداند و پست‌فطرتانی که مقابل جبهه مقاومت عرض‌اندام می‌کنند خوب بفهمند که یکی از بزرگ‌ترین نقایص آنها عدم فهم است اضافه کرد: بچه مسلمان وقتی زبان باز می‌کند مادرش به او خواندن نماز یاد می‌دهد و بعد از تکبیرةالاحرام نماز به آیاتی از اهدنا الصراط المستقیم می‌رسد و بعد صِراطَ الَّذینَ أَنعَمتَ عَلَیهِم غَیرِ المَغضوبِ عَلَیهِم وَلَاالضّالّینَ می‌گوید.

سردار قاآنی با بیان اینکه جبهه مقاومت ریشه در آیات قرآن دارد گفت: در بهترین حالات روحی و بهترین وقت‌ها در طول روز در شفاف‌ترین حالات فکری از خدا می‌خواهند که در طریق مقاومت باشند.

وی با اظهار اینکه امام ما در یک تعریف از شهید سلیمانی می‌فرمایند «او اسم و رمز مقاومت شده است» افزود: یعنی دوباره علمدار محور مقاومت پرچم مقاومت را از میان آیات قرآن بلند کرده و مسلمین را به مقاومت دعوت کرده است.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران با اشاره به اینکه شهید سلیمانی مکتب مقاومت را یادآوری کرده است و این‌گونه نبوده است که شهید سلیمانی مکتب مقاومت را ایجاد کند گفت: جبهه مقاومت همیشه قداست، مبانی و اصول داشته است.

وی با بیان اینکه در بیست سال گذشته جنگ را در دوره‌ای که مدعی بودند جهان تک‌قطبی ایجاد شده است مباشران خودشان جنگ را از افغانستان شروع کردند که شکست خوردند ادامه داد: در عراق هم با پول کشورهای کثیف منطقه از جمله سعودی و حمایت رژیم‌ اشغالگر قدس باز هم شکست خوردند و عناصر تکفیری را جمع کردند.

سردار قاآنی با ابراز اینکه «وقتی امام ما در این عرصه وارد شد در عراق نیز علما به میدان آمدند» افزود: وقتی آیت‌الله سیستانی فتوا دادند مردم عراق برای مبارزه با تکفیری‌ها به میدان آمدند و بهترین جوانان خود را برای دفاع از ارزش‌های اسلامی دادند.

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی وقتی وارد این فضا می‌شد دل همه رزمندگانی که برای دفاع از اسلام آمده بودند شاد می‌شد که یک فرمانده که دین را می‌فهمد و بر مبنای دین عمل می‌کند بین آنها حضور یافته است گفت: او حکیمانه عمل می‌کرد و حتی با دشمنش اول بر مبنای منطق وارد می‌شد.

کد خبر 467003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.