ظرفیت معظم شوراها در کشور مغفول مانده است

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: شوراها می‌توانستند به عنوان پارلمان دوم شناخته شوند اما به جهت اینکه شوراها و شورای عالی استان‌ها دیرتر تشکیل شده به جایگاه خود در قانون اساسی نرسیده است.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، علیرضا احمدی در جلسه هم اندیشی اعضای شورای عالی استان‌ها که با حضور علی نیکزاد نایب رئیس دوم مجلس برگزار می‌شد با بیان اینکه اعضای شورای عالی استان‌ها نمایندگان ۱۲۵ هزار و ۹۹۲ نفر شورای شهر و روستا هستند افزود: این شبکه، شبکه معظمی است و تنها شبکه‌ای است که همین اکنون پویا و فعال است. شما به هر روستا و شهری بروید اعضای شورای آنها فعال و پویا هستند.

وی تصریح کرد: در اصل هفتم قانون اساسی، شوراها به عنوان یکی از ارکان تصمیم گیری اداره امور کشور دیده شده است بنابراین می‌توانیم بگوییم شوراها رکن چهارم اداره نظام هستند و شورای عالی استان‌ها می‌تواند موازی دولت که لایحه به مجلس می‌برد طرح به مجلس ارائه کند.

رئیس شورای عالی استان‌ها در خصوص مصوبات شورا عالی استان‌ها نیز گفت: آقای قالیباف هم نامه‌ای به کمیته تطبیق مصوبات دولت و شورای عالی استان‌ها نوشته که مصوبات شورای عالی استان‌ها همسان مصوبات هیئت وزیران دیده شده و باید به سمع و نظر رئیس مجلس برسد تا رد یا تأیید شود.

احمدی با بیان اینکه از این ظرفیت معظم در کشور استفاده مناسبی نشده است، تصریح کرد: شوراها می‌توانستند به عنوان پارلمان دوم شناخته شوند اما به جهت اینکه شوراها و شورای عالی استان‌ها دیرتر تشکیل شده به جایگاه خود در قانون اساسی نرسیده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها خطاب به نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی گفت: درخواست ما این است که در مجلس از ظرفیت شورای عالی استان‌ها به خوبی استفاده شود.

وی با بیان اینکه طرح مدیریت یکپارچه شهری و روستایی که در حال حاضر در مجلس است طرح بسیار مهمی است که شش سال در دست بررسی بوده است گفت: اکنون بهترین زمان برای تصویب این طرح است.. اگر کمک کنند که این طرح تصویب شود عملاً یک سامانی به امورات حکمرانی خوب محلی و مدیریت شهری داده می‌شود.

احمدی ادامه داد: اکنون سه طرح شورای عالی استان‌ها در مجلس اعلام وصول شده است و تسریع در بررسی این طرح‌ها بسیار مهم است بنابراین لازم است همانند دولت نوبت ویژه‌ای برای بررسی طرح‌های شورای عالی استان‌ها اختصاص داده شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها افزود: همچنین درخواست داریم همانطور که دولت در مجلس دفتر دارد به شورای عالی استان‌ها نیز دفتری برای استقرار نماینده شورا داده شود تا پیگیر طرح‌های این شورا باشد.

وی اضافه کرد: همه ما در این پست‌ها امانت دار هستیم و از شما می‌خواهیم که در این مدت باقی مانده از امانت داری ما کمک کنید تا طرح مدیریت یکپارچه شهری به نتیجه برسد.

حق شهرنشینی در ایران به درستی پرداخت نمی‌شود

علی نیکزاد، نماینده مردم اردبیل و نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: یک اقدام کوچک در هر شهر و در هر روستا مخاطبان زیادی را در همان شهر و روستا خواهد داشت و از متخصص و پزشک تا افراد عادی تأثیر خواهند گرفت.

نیکزاد تصریح کرد: عمران شهری آنقدر تأثیرگذاری دارد که مردم آن را در لحظه لحظه زندگی خود حس خواهند کرد.

وی گفت: پروژه‌های عمران شهری جایگاه بزرگی در افکار عمومی مردم دارد و دولت‌ها وقتی می‌خواهند به سر کار بیایند با حمایت از شوراها برگزیده می‌شوند و اتفاقاً بعد از برگزیده شدن شوراها یادشان می‌رود.

نایب رئیس دوم مجلس افزود: یک ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گوید حرمت امامزاده را متولی آن باید حفظ کند. صادقانه می‌گویم که نتوانستیم به مردم این موضوع را ثابت کنیم که اگر از جمعیت عظیم شوراها چند نفری هم تخلف کردند قرار نیست جایگاه شوراها تضعیف شود.

نیکزاد ادامه داد: باید شورای عالی استان‌ها خود بر رفتار جامعه شورایی نظارت کند تا همان عده خیلی کمی که به دنبال تخلف هستند نتوانند به نیت خود برسند.

وی گفت: همانطور که در مجلس شورای اسلامی موضوع نظارت بر رفتار نمایندگان وجود دارد باید در شورای عالی استان‌ها هم نهادی برای اینگونه نظارت‌ها باشد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما مأموریت‌های خود را می‌توانیم از طریق دولت الکترونیک پیگیری کنیم. امروز در تهران دولت الکترونیک به خصوص در حوزه شهرداری پیشرفت داشته است که باید آن را سرمشق سایر استان‌های کشور کنیم.

نیکزاد در بخش دیگری از سخنانش به موضوع کمیسیون ماده ۱۰۰ اشاره کرد و گفت: باید از این قانون در جهت درستش استفاده کنیم.

وی افزود: قرار بود کمیسیون ماده ۱۰۰ بررسی‌های دقیقی داشته باشد نه اینکه بگوییم شما به صورت متخلفانه ساخت و ساز کن بعد پرونده را به کمیسیون ماده ۱۰۰ بیاور و هزینه تخلفش را بپرداز.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حوزه سیما و منظر شهری هم نقاط ضعفی داشته‌ایم و این در حالی است که ما باید به موضوع حاشیه‌نشینی هم توجه ویژه‌ای کنیم.

نیکزاد ادامه داد: ما ایرانی‌ها حق شهرنشینی را به درستی پرداخت نمی‌کنیم. وقتی ما حق و حقوق شهرداری را پرداخت نمی‌کنیم نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که شهرداری در انجام اموراتش موفق شود.

وی گفت: آقای حناچی شهردار تهران گفته است که ما شهر را نمی‌فروشیم تراکم فروشی هم نمی‌کنیم اما نتیجه این تصمیم چه شده است؟ شهر قفل شده است و بودجه ندارد و نمی‌تواند کارهایش را انجام بدهد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: باید برای شهرداری‌ها درآمد پایدار ایجاد کنیم. البته من نمی‌گویم باید اداره شهر را گران کرد اما باید حداقل قیمت شهرنشینی را پرداخت کرد.

نیکزاد تصریح کرد: اعضای شوراها هر نقطه نظری در خصوص ضوابط انتخابات شوراها دارند را به ما اعلام کنند تا در حین بررسی طرح موجود در مجلس نظر شما را هم تأمین کنیم.

کد خبر 466897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.