ابتکار بازیافت روغن پسماند خوراکی در مادرید

پایتخت اسپانیا قصد دارد در سال ۲۰۲۱ به منظور گسترش مدیریت پایدار پسماند اقدامات جدیدی انجام دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مقامات شهری مادرید اعلام کردند که پس از عقد قرار داد با شرکت فرآوری پسماند این شهر، ظروف مخصوص بازیافت در نقاط مختلف مادرید قرار داده خواهد شد تا شهروندان روغن‌های پخت و پز استفاده شده خود را درون آن‌ها بریزند؛ شرکت مذکور در زمینه جمع‌آوری و پردازش این ماده فعالیت می‌کند. این اقدام باعث می‌شود روغن‌های گیاهی به صورت گسترده‌تر بازیافت شوند و در حوزه‌های دیگر مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه بر این، از آنجایی که روغن دارای ارزش اقتصادی است، این ابتکار عمل باعث درآمدزایی می‌شود.

جمع‌آوری روغن‌های گیاهی استفاده شده در مادرید به خودی خود موضوع جدیدی نیست، اما تا کنون هیچ محفظه مخصوصی برای این کار در نظر گرفته نشده بود و فقط در بعضی فروشگاه‌ها و مراکز بازیافت زباله وجود داشت. محفظه‌های موجود در این مکان‌ها برای جمع‌آوری زباله‌های خانگی که معمولاً شامل زباله‌های روزانه نمی‌شود مانند باتری، لباس، مبلمان و غیره در نظر گرفته شده است. حتی پیش از این ابتکار جدید، جمع‌آوری روغن‌های گیاهی استفاده شده در مادرید در حال افزایش بود، به طوری که در سال ۲۰۱۹ تقریباً ۱۷۸ هزار و ۶۰۰ لیتر از این ماده جمع‌آوری شده بود.

به همین دلیل، مقامات شهری متوجه شدند زمان آن رسیده است که در این راستا اقدام کنند، بنابراین ۳۷۸ ظرف مخصوص در سطح شهر مادرید توزیع شد، به طوری که در ساختمان‌های شهری، مدارس، بازارها، خیابان‌ها و در مراکز بازیافت زباله به ترتیب، ۲۰۰، ۶۷، ۵۴، ۴۰ و ۱۹ مورد از محفظه‌های ذکر شده قرار گرفته خواهد شد. علاوه بر این، ۵ هزار و ۳۰۰ قیف پلاستیکی قابل استفاده مجدد در اختیار شهروندانی که تمایل دارند از آن‌ها استفاده کنند قرار داده خواهد شد تا راحت‌تر روغن‌های استفاده شده خود را درون ظرف‌های مخصوص بریزند.

استفاده از روغن پسماند خوراکی به عنوان ماده اولیه برای تولید بیودیزل یکی از راهکارهای مناسب برای کنترل آلودگی‌های ناشی از این نوع پسماند به شمار می‌رود. علاوه بر آن بیودیزل به عنوان یک سوخت پاک و تجدید پذیر جایگزین مناسبی برای سوخت‌های فسیلی است.

کد خبر 466886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.