واعظی: نباید موضوع لوایح FATF را سیاسی و تبلیغاتی کنیم

رئیس دفتر رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نباید موضوع لوایح مرتبط با FATF را سیاسی و تبلیغاتی کنیم،‌ گفت: تصویب این دو لایحه هم به نفع شفافیت در کشور است و هم اینکه روابط بانکی ما را با کشورهای مختلف بعد از برداشته شدن تحریم‌ها تسهیل می‌کند.

به گزارش ایمنا، محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در خصوص ویروس کرونای انگلیسی و اینکه محدودیت‌ها بیشتر می‌شود، اظهار کرد: به محض اینکه انگلیس اعلام کرد یک ویروس جهش یافته در بین بیمارانشان کشف کردند، نخستین اقدام این بود که ارتباط مسافری با انگلستان را قطع کردیم.

وی افزود: بلافاصله ستاد ملی کرونا دستور داد تمام مسافرین که از اروپا می‌آیند، تست شوند و مراقبت بیشتری شوند چرا که موضوع حفظ سلامت مردم است و در این زمینه نمی‌توانیم انعطافی نشان دهیم. به همین دلیل است که رئیس جمهوری با وجود همه گرفتاری‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی هر هفته سه جلسه فقط برای مساله کرونا تشکیل جلسه می‌دهد.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: وزارت بهداشت و قرارگاه عملیاتی همه افرادی که قبل از این خبر از انگلستان به ایران آمده بودند همه آنها را شناسایی کرده و از آنها و اطرافیانشان تست گرفتند.

واعظی با اشاره به اینکه یک مورد پیدا شده است که آن یک مورد هم تحت کنترل است، یادآور شد: این ویروس فقط در انگلستان نماند و طبق اطلاعات به دست آمده به ۴۰ کشور منتقل شده است. ردیابی ویروسی که به ۴۰ کشور منتقل می‌شود، خیلی سخت می‌شود بنابراین مهمترین کار در شرایط کنونی مراعات و مراقبت است.

وی افزود: ستاد ملی، قرارگاه عملیاتی و وزارت بهداشت و همه کمیته‌های ستاد ملی کار خود را انجام می‌دهند و وظیفه ما این است. اما وظیفه بزرگ‌تر و تأثیرگذار بر عهده مردم است که پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه حداکثر مراقبت‌ها انجام می‌شود، گفت: تا زمانی که فاصله اجتماعی را حفظ کنیم، از ماسک استفاده کنیم و شست و شوی دست‌ها را ادامه دهیم، حتی اگر این ویروس در داخل ایران هم بیاید همه گیر نمی‌شود.

واعظی اضافه کرد: گزارش‌های زیادی به دفتر ما دادند که شما که این همه می‌گوئید مراعات انجام دهید اما در قم مراعات نشد. ما نمی‌توانیم سراغ مردم برویم و بگوییم در فلان تشییع جنازه نروید البته برای سلامتی خود مردم خواهش می‌کنیم که به این گونه مراسم نروند.

وی ادامه داد: همانطور که در سه موج کرونا به کمک مردم، بسیج، هلال احمر، نیروی انتظامی و نیروهای مسلح، وزارت بهداشت و کشور موفق شدیم، در ادامه هم همینطور خواهد بود.

رئیس دفتر رئیس جمهور در عین حال دو رقمی شدن تعداد فوتی‌های کرونا را خوشحال کننده خواند و گفت: حتی اگر بتوانیم جان یک نفر از هموطنان را نجات دهیم که گرفتار نشود یک توفیق بزرگ است.

واعظی با اشاره به طرح هوشمند دولت برای مدیریت و مقابله با کرونا اظهار کرد: با این طرح هوشمند خود به خود هرجایی که وضعیت آن تغییر پیدا کند محدودیت‌های خاص در آنجا اعمال می‌شود تا ویروس انتقال پیدا نکند.

وی با بیان اینکه طرح ممنوعیت تردد از ۲۱ تا ۴ بامداد در مهار و پیشگیری کرونا خیلی کمک کرده است، تاکید کرد: دولت و ستاد ملی همه مصمم هستیم که این ویروس را مهار کنیم و همزمان برای واکسن و ساخت داخل و هم برای خرید اقدامات خوبی انجام دادیم.

نیروهای نظامی ما آماده مقابله با هر اقدامی هستند

رئیس دفتر رئیس جمهور در بخش دیگری از گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: دولت ترامپ از روز اول که بر سر کار آمده، همه تلاشش این بوده در داخل ایران فشاری را به وجود آورد. ما در گذشته جنگ اقتصادی و فشارهای مختلف را شاهد بودیم و در یک ماه آخر از ۲- ۳ هفته گذشته تا این روزها، مرتب اخباری را تولید می‌کنند که بوی جنگ بدهد.

واعظی با تاکید بر اینکه نیروهای نظامی ما با جدیت برای هرگونه اقدامی آمادگی کامل دارند، گفت: تحلیل من از همه داده‌ها این است که همانند گذشته بیشتر می‌خواهند جنگ روانی به راه بیندازند و مردم را برای یک جنگ و حمله مشغول و نگران کنند.

وی افزود: آنها نگران بودند ایران در سالگرد شهید سلیمانی اقدامی انجام دهد به همین دلیل موضع دفاعی گرفته بودند. بر همین اساس و طبق مسائلی که از جاهای مختلف دریافت کرده‌ایم اینگونه نیست که نگران باشیم از اینکه که اتفاق نظامی بیفتد.

رئیس دفتر رئیس جمهور یادآور شد: اکنون در داخل آمریکا خودشان گرفتاری زیادی دارند و جمهوری خواهان و دموکرات‌ها به جان یکدیگر افتاده‌اند. ضمن اینکه رئیس جمهوری هم در این کشور هست که جدای از اینکه مسائل دموکراسی چیست و رقیب وی هشت میلیون رأی بیشتری آورده است، عنوان می‌کند که از قدرت کنار نمی‌رود.

چهار سال صبر کردیم ۱۲ روز هم صبر می‌کنیم

واعظی اظهار کرد: این قبیل حرف‌ها و اظهارات فرافکنی است. ما نزدیک چهار سال صبر کردیم این ۱۲ روز را هم صبر می‌کنیم و انشاالله مشکلی پیش نخواهد آمد.

وی درباره تحریم‌های اخیر آمریکا هم گفت: این زورهای آخری است که این دولت ورشکسته مطرح می‌کند و هیچ اثری روی اقتصاد، صادرات وارداتی کشور ما ندارد و خودشان هم این را می‌دانند. به همین دلیل است که این خبرها هیچ تأثیری روی بازار ندارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور یادآور شد: به اعتقاد من این‌ها برای خوش‌آمد رژیم صهیونیستی و برای فعالیت‌هایی که بعداً خواهند داشت این خوش خدمتی‌ها را انجام می‌دهند.

در سفر هیئت کره‌ای درباره کشتی این کشور هم تبادل نظر خواهد شد

واعظی همچنین در خصوص سفر هیأت کره‌ای به تهران و ارتباط آن با توقیف کشتی متعلق به این کشور اظهار کرد: کره‌ای‌ها قبلاً به ما اعلام کرده بودند که قرار است هیأتی از این کشور به ایران بیاید. این سفر در ارتباط با بحث توقیف کشتی نبوده و در رابطه با همکاری‌های اقتصادی، طلب ما در بانک کره‌ای و روابط اقتصادی بوده است.

وی با بیان اینکه اتفاقی هم که در ارتباط با کشتی کره‌ای افتاده به عنوان یکی از موضوعات فیمابین مطرح خواهد شد، گفت: هر فعالیتی باید ضوابط فنی خود را داشته باشد. اگر کشتی در منطقه‌ای رفت و آمد می‌کند، باید محیط زیست را رعایت کند و مسائل باید به شکل مناسبی حل شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره موضوع دولت در خصوص لوایح مرتبط با FATF که در مجمع در حال بررسی است، گفت: تاکنون به جز مساله FATF، بحث دو لایحه از چهار لایحه‌ای است که دولت برای پول‌شویی و شفافیت در امور مسائل مالی و بانکی برای مجلس فرستاده، مطرح است.

واعظی اضافه کرد: مجلس هر چهار لایحه را تصویب کرده است که از این لوایح، دو لایحه نهایی شده و دو لایحه دیگر به مجمع تشخیص آمده است. همانطور که هفته گذشته گفتم، باید به اعضای مجمع تشخیص نظام فرصت بدهیم که با کار کارشناسی و بدون اینکه این موضوع، تبدیل به موضوع سیاسی یا تبلیغاتی شود، مسیر خود را طی کند.

وی یادآور شد: تصویب این دو لایحه هم به نفع شفافیت در کشور است و جلوی پول‌شویی را خواهد گرفت و هم اینکه روابط بانکی ما را با کشورهای مختلف بعد از برداشته شدن تحریم‌ها روان می‌کند و محدودیت‌های ما را کاهش می‌دهد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه تصویب این لوایح به نفع مردم و به نفع روابط خارجی، روابط تجاری و بانکی ما است، گفت: ما نباید این موضوع را تبدیل به یک مسئله جناحی، سیاسی یا تبلیغاتی کنیم چرا که این یک مسئله ملی است و ان‌شاء الله مسائل مربوط به آن در مجمع تشخیص مصلحت حل خواهد شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 466863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.