پیشرفت ۳۵ درصدی نخستین تصفیه‌خانه سپتاژ ایران در مشهد

معاون خدمات شهری شهردار مشهد از پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصدی پروژه تصفیه خانه سپتاژ مشهد در حاشیه رودخانه کشف رود، به عنوان اولین و تنها تصفیه خانه سپتاژ کشور خبر داد.

مهدی یعقوبی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مسئله تخلیه روزانه ۳۰۰ الی ۴۰۰ تانکر فاضلاب سپتاژ یا همان فاضلاب تخلیه شده از چاه‌های خانگی در رودخانه کشف رود در سال‌های اخیر به یکی از مهمترین معضلات زیست محیطی حاشیه شهر مشهد تبدیل شده است چرا که تخلیه این فاضلاب‌ها در بالادست رودخانه کشف رود و استفاده از روان آب جاری ناشی از این فاضلاب‌ها در پایین دست کشف رود، برای کاشت انواع محصولات کشاورزی، سبزیجات و صیفی‌جات گوناگون، سلامت مردم شهر مشهد را به خطر انداخته بود.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد آبی که کشاورزان مناطق پایین دست رودخانه کشف رود از آن استفاده می‌کردند، مملو از انواع انگل‌ها و عوامل بیماری‌زا بود که می‌توانست در درازمدت سلامتی کل شهروندان مشهدی را از طریق ابتلا به انواع بیماری‌های گوارشی و سرطان‌ها به خطر بیندازد.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد با بیان اینکه در همین راستا از آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ که فرماندهی احیا و ساماندهی کشف رود به مدیریت شهری واگذار شد، تصریح کرد: احداث تصفیه خانه سپتاژ، به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌ها در دستور کار معاونت خدمات شهری قرار گرفت و پس از انجام مطالعات فراوان و هماهنگی‌های لازم با شرکت آب منطقه‌ای و اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان، عملیات اجرایی آن در آبان‌ماه سال جاری با اعتباری بالغ بر ۷۴ میلیارد تومان آغاز شد.

وی ادامه داد: این پروژه با سرعت بسیار مناسبی در حال اجراست و تاکنون پیشرفت ۳۵ درصدی داشته است و بر اساس برنامه زمان بندی تعیین شده، فاز شیمیایی این تصفیه خانه در خردادماه و فاز بیولوژیک آن در آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

یعقوبی خاطر نشان کرد: با بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه، که ظرفیت تصفیه روزانه بیش از ۳۵۰ تانکر فاضلاب سپتاژ را داراست، معضل تخلیه فاضلاب سپتاژ به رودخانه کشف رود، برای همیشه خاتمه پیدا خواهد کرد که این اتفاق گامی بزرگ در راستای احیای رودخانه تاریخی کشف رود خواهد بود.

کد خبر 466857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.