وضعیت پارکینگ‌ها در پساکرونا

مدیران در بسیاری از شهرهای استرالیایی، به منظور جذب گردشگران در دوران پساکرونا، فضای پارک خودروها را رایگان کرده‌اند. هم‌اینک، سراسر این شهرها را خودروهای پارک شده فرا گرفته و تردد را برای عموم مردم مشکل کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه شیوع بیماری کووید -۱۹ باعث شد اغلب برنامه‌ریزان در شهرهای مختلف جهان، نگرش خود را به حمل و نقل تغییر دهند، اما شهرهای استرالیایی استفاده از خودروها را بیش از پیش ترویج داده‌اند. در واقع، با انتشار ویروس کرونا مردم جهان از سوار شدن بر وسایل نقلیه عمومی هراس داشته و اغلب به منظور حفظ فاصله اجتماعی، به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری روی آورده‌اند. پیامدهای مثبت این اقدام باعث شد برنامه‌ریزان شهری زمینه را برای تغییر دائمی نوع عبور و مرور و افزایش گرایش به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری فراهم آورند. بسیاری از زیرساخت‌ها تغییر کرد، خیابان‌های زیادی به پیاده‌راه تبدیل شد و مسیرهای جدید بسیاری برای تردد دوچرخه‌سواران به وجود آمد.

اما در شهرهای استرالیایی شرایط متفاوت با سایر نقاط جهان بوده است؛ اعضای شورای شهر در اغلب نقاط کشور گرد هم آمدند و به منظور رونق گردشگری در شهرها طی دوران تعطیلات، تصمیم گرفتند فضای پارک خودروها را رایگان کنند. این اقدام باعث بروز ترافیک شدید خودروها در سراسر شهرهای کشور شده است و پیش‌بینی می‌شود تنها در کلانشهر پرت، هزینه‌ای بیش از ۷۰۰ هزار دلار استرالیا برای دولت در پی داشته باشد.

شیوع بیماری کووید -۱۹ در ایالت ویکتوریا بیشترین لطمه اقتصادی را بر شهرها وارد کرده است به طوری که شهردار جیلان اعلام کرده که سیاست‌های دولت برای رایگان شدن فضای پارک خودروها، رکود شدید اقتصادی را برای شهر در پی داشته است. این در حالی است که اعضا شورای شهر ملبورن نیز از کاهش چند میلیون دلاری بودجه‌های شهر در نتیجه رایگان شدن فضای پارک خودروها خبر داده و خواهان لغو این قانون از سوی مقامات ارشد شده‌اند.

البته به نظر می‌رسد که تبعات قانون جدید برای پارک رایگان و مشاهده پیامدهای مثبت افزایش پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در سایر کشورهای جهان، مقامات ارشد استرالیا را با نتیجه‌گیری‌های جدیدی مواجه کرده است.

مشکلات رایگان شدن پارک خودروها

مقامات ارشد استرالیایی در مدت زمان کوتاهی که فضای پارک خودروها در تمام نقاط شهرها رایگان شد، به این نتیجه رسیدند که اقدام فوق تنها منجر به لطمه‌های جدی به نقاط مختلف سراسر کشور شد. کاهش چشمگیر بودجه‌های شهری، افزایش ترافیک خودرویی در خیابان‌ها، بالا رفتن سطح بالای آلودگی هوا و مهم‌تر از همه، سرعت گرفتن بیشتر انتشار ویروس کرونا در میان مردم از مهم‌ترین تبعات اقدام فوق بود. البته رایگان بودن فضای پارک خودروها در بسیاری از شهرهای استرالیایی از اواسط قرن بیستم یک اجبار بوده و از همان زمان، زیان‌های اقتصادی زیادی را برای شهرها در پی داشته است. به همین دلیل بسیاری از مقامات ارشد کشور بر این باورند که در دوران پسا کرونا، این قانون باید لغو شود تا شهرها زودتر به بهبود اقتصادی دست یابند.

سازگار کردن شهرهای استرالیایی با تغییرات ناشی از کرونا

اگرچه برنامه‌ریزان شهرهای استرالیا، با رایگان کردن فضای پارک خودروها در تلاش بودند صنعت گردشگری را رونقی دوباره بخشند، اما شیوع بیماری کووید -۱۹ مانع از دستیابی آن‌ها به اهدافشان شد. شواهد حاکی است که تنها در کلانشهر ملبورن، طی دوران کرونا تعداد گردشگران شهر بیش از ۹۰ درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر بسیاری از کارمندان به دورکاری مشغول هستند و مرزها روی دانشجویان خارجی و گردشگران بسته شده است. با وجود این، تغییر چشمگیری در میزان تردد وسایل حمل و نقل موتوری رخ نداده است به طوری که ۹۰ درصد خودروها، همچون دوران ماقبل کرونا به رفت و آمد در میان شهرها می‌پردازند.

البته بسیاری از شرایط دیگر شهری تغییر یافته است؛ به عنوان مثال مردم به کسب و کار در نزدیکی محل زندگی خود روی آورده‌اند. به همین دلیل مقامات بر این باورند که شهرها باید تغییرات زیادی متحمل شوند تا بتوانند با وضعیت دنیای پساکرونا سازگاری پیدا کنند. یکی از این تغییرها می‌تواند حذف قانون رایگان بودن فضای پارک خودروها باشد تا مردم مانند سایر نقاط دنیا به دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی گرایش پیدا کنند چرا که این کار مزایای بسیاری برای خود آن‌ها و شهرها در پی دارد. از مهم‌ترین فواید آن می‌توان به کاهش مصرف بودجه‌های شهری برای رایگان شدن پارکینگ‌ها، به حداقل رسیدن تردد خودروها و در نتیجه ترافیک خودرویی، پایین آمدن سطح آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی و افزایش سلامت جسمی و روحی شهروندان در نتیجه بیشتر شدن تحرک آن‌ها اشاره کرد.

کد خبر 466791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.