مذاکره برای آزادی پول و کشتی​​​​​​​

تلاش‌ها برای حمایت از یک کاندیدای زن در انتخابات ۱۴۰۰ و توقیف کشتی کره جنوبی در خلیج فارس از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه ۱۷ دی ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بیم و امید تازه کرونا در ایران» به بررسی ورود ویروس کرونای انگلیسی پرداخت و نوشت: در روزی که عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی از واریز پول خرید ۱۶.۸ میلیون واکسن کرونا به حساب کارگزار سازمان بهداشت جهانی خبر داد و پس از ۲۰۰ روز انتظار، بالاخره آمار مرگ و میر کرونا در کشور به کمتر از ۱۰۰ نفر رسید و در حالی‌که بسیاری امیدوار بودند که این کاهش آمار نویدبخش قطع زنجیره کرونا باشد، ناگهان وزیر بهداشت، ورود کرونای جهش یافته از انگلستان را تأیید کرد.

چند روز پیش در فایل صوتی که با صدای خانمی که به زبان کّردی صحبت می‌کرد، گفته شده بود که، یک دکتر سنندجی طی سفری که هفته گذشته به انگلیس داشته در برگشت به کرونای جهش یافته که در انگلیس و برخی کشورهای دیگر مشاهده شده مبتلا شده است و اکنون در بیمارستان توحید سنندج بستری است. در این بین سخنگوی علوم پزشکی استان این ماجرا را تأیید کرد، اما اعلام کرد که باید پاسخ تست pcr وی بیاید تا بتوان با قاطعیت سخن گفت، اما روز گذشته سعید نمکی این موضوع را تأیید کرد و گفت: «قرار بود اولین مواردی که از هر نوعی از ویروس موتاسیون یافته را مشاهده کردیم، به اطلاع مردم برسانیم. متأسفانه اولین مورد کووید ۱۹ موتاسیون یافته انگلیسی را در یک هموطن که از انگلیس آمده بود و بعد از مدت‌ها رصد، پیدا کردیم. وی در یکی از بیمارستان‌های خصوصی بستری بود و پس از بررسی‌های مکرر، تست کووید ۱۹ وی از نوع موتاسیون یافته تأیید شد.»

وزیر بهداشتی درباره آخرین وضعیت این دکتر سنندجی خاطرنشان کرد: «حال این فرد در حال حاضر خوب است و خوشبختانه از آن جایی که از روز اول بسیار هوشیار و آگاه بودند، با اینکه با pcr منفی وارد کشور شده بودند، بین همراهان و خانواده‌شان کاملاً خود را ایزوله کرده و هیچ ایاب و ذهاب به هیچ جای مشکوک نداشتند، تمام اطرافیان این فرد ارزیابی شدند و خوشبختانه رد و نشانی از این ویروس را در نزدیکان و خانواده شأن پیدا نکردیم. این همکار ما بارها تست شد و بیش از ۲۴۰ نفر هم که با این همکار ما در تماس بودند، چک شدند و خوشبختانه در هیچیک از آنها ردی از کرونای جهش یافته انگلیسی پیدا نشد.»

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مذاکره برای آزادی پول و کشتی» به بررسی توقیف کشتی کره جنوبی در خلیج فارس پرداخت و نوشت: یک کشتی کره‌ای حاوی مواد شیمیایی روز گذشته توسط سپاه پاسداران توقیف شد. این اقدام با واکنش کره جنوبی رو به رو شده است و این کشور یک گروه نظامی به منطقه اعزام کرده است. در این بین سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید که کشتی نفتکش کره جنوبی به دلیل آلوده کردن دریا و با حکم قضائی، برای رسیدگی به تخلف به ساحل هدایت شده است.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به خبرنگاران در مورد خبر توقیف کشتی کره‌ای اظهار کرد: بر اساس اخبار اولیه دریافتی از مقامات محلی، موضوع کاملاً فنی است و کشتی به دلیل آلوده کردن دریا و با حکم قضائی، برای رسیدگی به تخلف به ساحل هدایت شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران هم مانند سایر کشورها نسبت به تخلفات مشابه و بویژه آلوده کردن محیط زیست دریایی حساسیت دارد لذا در چارچوب قوانین با آن برخورد می‌کند.

خطیب زاده تاکید کرد که این اتفاق استثنایی نبوده و در موارد مشابه قبلی در ایران و آب‌های سایر کشورها رخ داده و امری عادی بوده و اطلاعات تکمیلی متعاقباً اعلام خواهد شد.

پیش از این نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: این کشتی با پرچم کره‌جنوبی در حال تردد و حامل ۷۲۰۰ هزار تن اتانول بوده است. خدمه‌های این شناور از ملیت‌های کره، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند. پس از آن دولت کره جنوبی یک واحد دریایی ویژه مبارزه با دزدان دریایی را به منطقه فرستاده است. همچنین وزارت خارجه کره جنوبی خواستار آزادی این نفتکش شد. آمریکا هم اعلام کرده که در جریان موضوع قرار دارد و شرایط را پیگیری می‌کند.

در همین حال مکی زاده معاون اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در خصوص توقیف کشتی کره‌ای گفت: تانکر ویژه حمل مواد شیمیایی و نفتی کشتی کره‌ای با نام HANKUK CHEMI مقارن ساعت ۱۰ صبح امروز دوشنبه _۱۵ دی ماه ۹۹_ در ۱۱ مایلی جزیره تنب بزرگ در مسیر بندر الجبیل عربستان به سمت فجیره امارات اقدام به ایجاد آلودگی دریایی کرد.

وی افزود: یگان عبوری گشت نیروی دریایی سپاه که متوجه این تخلف می‌شوند، به این کشتی اخطار داده، اما شناور مذکور بدون توجه به اخطارها به مسیر خود ادامه می‌دهد.

پل مه دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در این خصوص گفت که سازمان بنادر هر کشور مسئول حفاظت محیط زیست دریایی است.

وی تاکید کرد: کشتی کره‌ای تخلف ایجاد آلودگی آب دریا داشته است و باید خسارت وارد شده به محیط زیست را بپردازد.

با وجود اینکه ایران دلیل توقیف کشتی کره جنوبی را ایجاد آلودگی دریایی اعلام کرده است اما برخی مدعی اند این توقیف به بلوکه شدن میلیاردها دلار پول ایران در کره جنوبی ارتباط دارد. ادعایی که ایران آن را رد می‌کند.

در رابطه روند آزادسازی پول‌های ایران در کره جنوبی امروز سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود گفت: متأسفانه این روند به کندی پیش می‌رود و ما از این موضوع رضایت نداریم. قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی به زودی به ایران سفر می‌کند تا با مقامات کشورمان صحبت کند و امیدواریم این سفر خاتمه‌ای بر کندی‌های موجود در این روند باشد.

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جنبش انتخاباتی شیرزنان‌» به بررسی تلاش‌ها برای حمایت از یک کاندیدای زن در انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت: هنوز هیچ زنی نتوانسته از فیلتر شورای نگهبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری عبور کند با وجود این تا کنون زنان مختلفی از جمله مرحوم اعظم طالقانی بارها اعلام‌کاندیداتوری کرده‌اند تا مگر روزی این سد کنار برود و سرانجام «دیوار شیشه‌ای» دیگر مانع از پیشرفت زنان به سطوح بالای اجرایی چون مقام ریاست‌جمهوری نباشد. حالا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، دوباره بحث حضور زنان در این مقام بالا گرفته است. هرچند که برخی از فقهای شورای نگهبان نظر مخالف خود را دراین‌باره اعلام کرده‌اند با وجود این، برخی اصلاح‌طلبان همچنان در تدارک آن‌اند که از یک زن سیاستمدار در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو حمایت کنند و البته امیدوار تا او از فیلتر نظارت استصوابی شورای نگهبان عبور کند.

تاکنون البته پیام مثبتی از شورای نگهبان دریافت نشده است اما گفته می‌شود برخی احزاب اصلاح‌طلب درصدد حمایت از حضور «معصومه ابتکار» در انتخابات پیش‌رو هستند. سهیلا جلودارزاده، چهره سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مجلس در این باره به «اعتماد» گفته است: «حضور زنان در انتخابات به عنوان کاندیدا که ضرر ندارد! خانم‌ها در همه دوره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرده‌اند؛ چون به‌هرحال نحوه برخورد با حقوق سیاسی- اجتماعی زنان برای‌شان مهم است و به این ترتیب می‌توانند در این عرصه اثرگذاری کنند و به این ترتیب می‌توانند چگونگی مواجهه با حقوق زنان را رصد کنند. اما اینکه در انتخابات ۱۴۰۰ چقدر احتمال دارد که زنان کاندیدا بتوانند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند، محل بحث است و شخصاً فکر نمی‌کنم این اتفاق رخ دهد!»

نماینده ادوار پنجم، ششم، هفتم و دهم مجلس شورای اسلامی درباره امکان استقبال عمومی جامعه از زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز گفته است که پیش‌بینی رفتار سیاسی ایرانیان بسیار دشوار است و با این همه گفته است: «بعضی مواقع اتفاق افتاده مردم برای ابراز مخالفت خود با موضوعی وارد صحنه شده و مثلاً شاهد بودیم در شهرستان‌ها به‌خاطر مخالفت با نماینده قبلی یا کاندیدایی دیگر به رقیب او رأی داده‌اند. ولی اینکه زنی وارد میدان شود، تأیید صلاحیت شده، رأی بیاورد و در این شرایط دشوار، کشور را مدیریت کند، باید بگوییم که به لطف پروردگار بستگی دارد.»

جلودارزاده می‌گوید: «در این وضعیت، به یک شیرزن نیاز است و همچنین به جامعه شیر زنان کشور که پای کار بیایند و به او رأی بدهند. از طرفی به شخصی هم که کاندیدا می‌شود، بستگی دارد. اینکه چقدر کاریزما دارد که بتواند حرف دل مردم را مطرح کند. ولی اگر واقعاً یک گزینه‌ای خیلی خوب بیاید و این کار را انجام دهد، بسیار عالی خواهد شد.»

این نماینده پیشین مجلس در عین حال گفته که از ماه‌ها پیش که نام چند نفر از زنان شاخص عرصه سیاست برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شد، تخریب این افراد هم در سطح جامعه کلید خورد و به بهانه‌های مختلف علیه‌شان اقداماتی صورت گرفت و همین نشان می‌دهد که عزمی جزم وجود دارد تا مانع حضور زنان در سطح ریاست‌جمهوری شود. او همچنین به «اعتماد» خبر داده است: «شنیده‌ام برخی احزاب اصلاح‌طلب قصد دارند از خانم ابتکار در انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت کنند. حالا جزئیات بیشتر را بهتر است از خود خانم ابتکار بپرسید ولی همزمان تخریب ایشان هم قوت گرفته و عده‌ای تلاش می‌کنند تا مانع این حمایت‌ها شوند.»

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کدام ۲ مجلس‌؟» به بررسی انتقاد رئیس جامعه مهندسین به پارلمان پرداخت و نوشت: محمدرضا باهنر، یکی از السابقون در سمت نمایندگی در ایران که در دوره‌های مختلف مجلس نایب‌ رئیس بوده است از ساختار فعلی انتخابات مجلس گلایه کرده و گفته در صورت عدم بررسی و حل‌وفصل نشدن زیان‌های فراوانی خواهد داشت. او با اینکه به جناح اصولگرا وابسته است، اما نقدهای زیادی به عملکرد مجلس اصولگرای فعلی دارد و معتقد است مجلس محل بازی‌های سیاسی و تصفیه‌حساب‌های جناحی و جدل با دولت شده است.

برای همین پیشنهاد داده طرح دو مجلسی در کشور اجرا شود. اگرچه او توضیح بیشتری نداده که آیا مقصودش این است که مثلاً ایده مجلس نمایندگان- مجلس سنا مانند آمریکا یا قبل از انقلاب اجرایی شود یا مجالس استانی در کنار مجلس ملی احیا شوند. یکی از نقدهایی که به مجلس در شمایل فعلی از مدت‌ها پیش وجود داشت، این بود که علاوه‌بر اینکه نمایندگان به‌جای نگاه ملی، نگاه سیاسی و حزبی دارند، مطامع و اهداف محلی- منطقه‌ای هم دارند و گاه مجلس محل کشاکش و بده‌بستان‌های نماینده یک محل یا منطقه با دولت می‌شود یا بیشتر از اینکه به‌دنبال پیگیری طرح‌های ملی باشد، دنبال اجرای طرح‌ها یا دریافت بودجه برای حوزه انتخابیه خودش است.

برای همین برخی پیشنهاد کرده بودند ما نیاز به دو مجلس داریم؛ یک مجلس استانی که نمایندگان بتوانند ایده‌های محلی و منطقه‌ای خود را در آنجا دنبال کنند و یکی مجلس ملی برای اهداف کلان ملی. باهنر گفته یکی از اشتباهات استراتژیک ما این است که مجلس شورای اسلامی خاستگاه منافع شخصی صنفی، گروهی و احزاب شده و منافع ملی در میان امیال نامشروع گم شده است. اما مشکل دیگری که باهنر در ادامه به آن اشاره کرده، به نظر می‌رسد ناظر بر طرح‌های خام، سیاسی و هیجان‌زده نمایندگان مجلس فعلی با کمترین پشتوانه کارشناسی است.

برای همین باهنر با تأکید بر لزوم ورود کارشناسان به مجلس شورای اسلامی، گفته است: بهتر است کشور به‌شکل دو مجلسی اداره شود تا کارشناسان و احزاب هرکدام در حوزه‌های تخصصی به مملکت خدمت‌رسانی کنند. درحال‌حاضر بزرگ‌ترین مشکل کشور اقتصادی است، ولی نه دولت و نه مجلس اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند.به نظر می‌رسد زمانی که بحث استانی‌شدن انتخابات نیز مطرح شد، دنبال این بود که تا حدی بخشی از این نقیصه رفع شود.

طرحی که به نظر می‌رسد به‌دلیل نگاه‌ها و مخالفت‌های امنیتی در نهایت از دستور کار خارج شد و اصلاح قانون انتخابات بدون بحث استانی‌شدن آن به پیش رفت. یکی از اهداف استانی‌کردن انتخابات، کمرنگ‌کردن نگاه‌های محلی و منطقه‌ای به نفع نگاه کلان ملی بود که جای مانور کمتری برای نمایندگان می‌گذاشت؛ چراکه کل مردم استان مجبور بودند به همه نماینده‌های استان خود رأی دهند.

در نهایت این طرح چون به زیان شهرهای کوچک بود و انتخابات را به‌سمت تمرکزگرایی بیشتر پیش می‌برد، با ملاحظات دیگری کنار گذاشته شد. اما اگر مقصد باهنر از دو مجلس بودن همان چیزی است که آیت‌الله شاهرودی بر زبان رانده بود، ماجرا کمی متفاوت است. آیت‌الله شاهرودی گفته بود: «بحث بازنگری در قانون اساسی مدتی است که مطرح است. امام تیزبینی و بصیرت داشت. مدتی است مطرح است که در بازنگری قانون اساسی، کشور ما مانند برخی از کشورهای دو مجلسی، با دو مجلس اداره شود؛ هم‌اکنون نیز می‌توان گفت که مجمع تشخیص مصلحت نظام مقدار مهمی از وظایف مجلس سنا در نظام‌های دو مجلسی را انجام می‌دهد».

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سرلشکر باقری: دست نیروهای مسلح روی ماشه است» نوشت: نخستین رزمایش بزرگ پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران دیروز سه‌شنبه با شرکت صدها فروند پهپاد از نیروهای چهارگانه ارتش در منطقه عمومی سمنان آغاز شد.

در این مراسم سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش از یگان‌ها و سامانه‌های پهپادی ارتش که در قالب یک نمایشگاه به نمایش در آمده بازدید کردند.
این نمایشگاه که شامل دستاوردهای پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از پهپادهای عملیاتی از نیروهای چهارگانه ارتش است، صدها فروند انواع پهپادهای رزمی، بمب‌افکن، رهگیر، شناسایی و مراقبتی، جنگالی، انتحاری به نمایش درآمده است.

دستاوردهای پهپادی ارتش از جمله پهپادهای کمان، کرار، کیان، سیمرغ، انواع مهاجر، انواع ابابیل، یسیر، صادق، حازم، انواع مولتی روتورهای رزمی و پشتیبانی رزمی‌با قابلیت اجرای عملیات در محیط جنگ الکترونیک و مجهز به سامانه‌های اخلال و فریب راداری از جمله سامانه‌هایی بودند که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده کل ارتش از آنها در این نمایشگاه بازدید کردند.

همچنین در این نمایشگاه برای نخستین بار از تعدادی از محصولات جدید در حوزه پرنده‌های بدون سرنشین رونمایی شد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: با اینکه ایران قصد تهاجم به هیچ کشور همسایه‌ای را ندارد، اما در برابر هرگونه تهدید به طور کامل آماده است. دستان نیروهای مسلح قهرمان بر روی ماشه‌ها قرار دارد و چنانچه دشمنان کوچک‌ترین خطایی کند، حتماً پاسخ جانانه‌ای خواهند گرفت.

سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در بازدید از یگان‌ها و سامانه‌های پهپادی ارتش در جریان برگزاری تمرین بزرگ رزم پهپادی ارتش با اشاره به بازدارندگی و پیشرفت ارتش و نیروهای مسلح در حوزه پهپادی و اقتدار دفاعی کشور گفت: امروز دستاوردهای جدید و فوق‌العاده ارزشمندی از فعالیت‌های تحقیقاتی نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران را شاهد هستیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تأکید بر اینکه در لبه فناوری جهانی در حال پیشرفت روز افزون قرار داریم افزود: مسئله پهپاد در ارتش جمهوری اسلامی ایران، در مسیر بلوغ ارزشمندی قرار گرفته است که در این تمرین بزرگ پهپادی بخش‌هایی از این پیشرفت‌ها مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: تمرین پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران و همچنین رزمایش‌های متعددی که در روزهای اخیر در خلیج فارس صورت گرفته و در روزهای آتی صورت خواهد گرفت، نشانگر آمادگی کامل نیروهای مسلح برای مقابله با هرگونه تهدید نسبت به امنیت و دفاع کشور عزیزمان است.

سرلشکر باقری در خصوص آخرین وضعیت منطقه خاطرنشان کرد: متأسفانه در روزهای اخیر تحرکاتی از جانب ارتش تروریست و جنایتکار آمریکا در منطقه صورت گرفته است و پروازهایی از هواپیماهای دوربرد یا سایر موارد را در جهت قدرت‌نمایی و ایجاد وحشت به نمایش گذاشتند. همچنین اتهاماتی را به جمهوری اسلامی وارد کرده‌اند که این آمادگی‌ها و رزمایش‌های متعدد و انتقال نیرو در راستای به نمایش گذاشتن آمادگی کامل نیروهای مسلح برای دفاع از مرزهای زمینی، هوایی، دریایی و امنیت ملی کشور است.

کد خبر 466778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.