بهره‌برداری از دو تصفیه‌خانه جدید پساب اصفهان در آینده نزدیک

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: استفاده از پساب دو تصفیه‌خانه در دست احداث شمال با ظرفیت ۱۴۰ لیتر در ثانیه و تصفیه‌خانه جنوب با ظرفیت ۲۴۰ لیتر در ثانیه اجرایی خواهد شد و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

حسین امیری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: کلانشهر اصفهان دارای حدود پنج هزار و ۵۰۰ هکتار فضای سبز اکولوژیک بوده که از این مساحت، حدود سه هزار و ۹۰۰ هکتار در اختیار شهرداری است.

وی افزود: با توجه به نیاز جمعیت دو میلیونی شهر اصفهان و حضور صنایع مختلف در نزدیکی این کلانشهر، مهاجرپذیری شهر و وجود آلایندگی‌های حمل و نقل، نه تنها باید بر حفظ فضای سبز تاکید کرد بلکه باید برای افزایش آن نیز گام برداشت.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه پارک‌ها و فضای سبز بخش جداناشدنی شهرسازی و نیازهای اولیه زندگی شهری محسوب می‌شوند، تصریح کرد: در همین راستا مدیریت منابع و مصارف آب دارای اهمیت ویژه است به گونه‌ای که در کنار اقداماتی نظیر تغییر الگوی کاشت، مدیریت توزیع و مصرف آب فضای سبز، بازچرخانی آب و تصفیه فاضلاب‌های شهری به منظور استفاده در آبیاری فضای سبز به عنوان منابع آب پایدار از سیاست‌های اصلی معاونت خدمات شهری شهرداری در راستای توسعه پایدار به شمار می‌رود.

وی ادامه می‌دهد: این مهم شهرداری اصفهان را بر آن داشت تا به منظور استفاده از منابع آب پایدار مانند پساب فاضلاب جهت آبیاری برخی از عرصه‌های فضای سبز، همزمان با اجرای تمهیدات مدیریت بهینه مصرف آب، اجرای پروژه‌های زیرساختی نظیر تصفیه‌خانه‌های تکمیلی پساب، ذخیره‌سازی، پمپاژ و احداث کلکتور خطوط انتقال را در اولویت اقدامات خود قرار دهد.

امیری با بیان اینکه در این راستا استفاده از پساب خروجی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهر اصفهان نظیر پساب تصفیه‌خانه سپاهان شهر در جنوب شهر اصفهان به ظرفیت هفتاد لیتر در ثانیه و پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شاهین شهر در شمال شهر اصفهان به ظرفیت ۱۰۰ لیتر در ثانیه در دستور کار قرار گرفت، گفت: اکنون با اجرای پروژه‌های مرتبط از جمله احداث دو تصفیه‌خانه تکمیلی، مخازن ذخیره، ایستگاه‌های پمپاژ و خطوط انتقال، قابلیت استفاده از این ظرفیت در عرصه‌های فضای سبز شهر اصفهان فراهم شده است.

وی خاطرنشان کرد: در احداث تصفیه‌خانه تکمیلی پساب شاهین‌شهر برای نخستین بار در کشور از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تکنولوژی بومی شده شرکت‌های دانش بنیان در شهرداری‌های کشور استفاده شده و شهرداری آب تصفیه شده را به صورت تضمینی از سرمایه‌گذار خریداری می‌کند.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه استفاده از پساب دو تصفیه‌خانه در دست احداث شمال با ظرفیت ۱۴۰ لیتر در ثانیه و تصفیه خانه جنوب با ظرفیت ۲۴۰ لیتر در ثانیه اجرایی و بزودی به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: شهرداری به منظور تأمین آب عرصه‌های فضای سبز غرب اصفهان و عرصه‌های جنگلی ناژوان، برداشت و تصفیه فاضلاب از شبکه جمع‌آوری فاضلاب را پیگیری می‌کند.

وی اظهار کرد: مناسب‌سازی و تصفیه تکمیلی پساب خروجی از این تصفیه‌خانه‌ها به منظور رساندن کیفیت آنها به سطح استانداردهای بهداشتی و زیست‌محیطی با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی از جمله شرکت آب و فاضلاب امری مهم و جدا نشدنی است.

امیری گفت: با اجرای پروژه‌های اجرا شده و در دست اجرا در سال‌های اخیر از جمله احداث چهار تصفیه‌خانه تکمیلی به ظرفیت ۷۶۰ لیتر در ثانیه، مخازن ذخیره با حجم ۱۰ هزار و ۲۵۰ مترمکعب، ایستگاه‌های پمپاژ و خطوط انتقال به طول ۴۵ هزار و ۹۵ متر طول، قابلیت استفاده از این پساب در عرصه‌های فضای سبز شهر اصفهان فراهم شده است.

وی با بیان اینکه در خصوص استفاده از آبیاری تحت فشار، مدیریت مصرف آب در دستور کار همه مناطق و سازمان‌های شهرداری اصفهان قرار گرفته است، تصریح کرد: علاوه بر ترمیم سیستم‌های آبیاری تحت فشار در مناطق آسیب دیده، سیستم‌های جدید به منظور کاهش مصرف آب احداث شده و توسعه پیدا کرده است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: تا پایان سال گذشته از سه هزار و ۵۰۰ هکتار فضای سبز شهر که امکان تحت پوشش قرار گرفتن آبیاری قطره‌ای را دارد، حدود ۲۱ میلیون مترمربع آن تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفته و مابقی آن در دست اجرا است.

کد خبر 466777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.