طلب ۳ هزار میلیارد تومانی شهرداری اصفهان از دولت در حوزه حمل‌ونقل عمومی

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: طی سه سال گذشته دولت امکان کمک به ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی را نداشته و حدود سه هزار میلیارد تومان مطالبات از حوزه حمل و نقل عمومی کشوری باید به شهرداری اصفهان پرداخت شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیراحمد زندآور در یک گفت‌وگوی زنده رادیویی با بیان اینکه از ماه گذشته تاکنون شاهد افزایش شاخص آلودگی هوا و آلاینده‌های هوا بوده‌ایم، اظهار کرد: کنترل و مقابله با آلودگی هوا برای مردم و مسئولان به یک دغدغه مهم تبدیل شده است چرا که شهر اصفهان به نسبت سایر شهرها با آلودگی هوای بیشتری درگیر و شهرداری از سال ۹۶ با توجه به ضرورت مطالعه درباره مباحث آلودگی هوا در اصفهان با دانشگاه‌های اصفهان و صنعتی قراردادی تنظیم کرده است و مطالعات انجام شده در اختیار مسئولان ذی‌ربط قرار گرفته است.

وی ادامه داد: نوع و مقدار آلاینده‌های جوی در فصول مختلف سال متفاوت است، تعدادی از کامیون‌ها که در شب و در حاشیه شهر تردد می‌کنند، از عوامل آلاینده و ایجاد آلودگی هوا هستند، خودروهای خدمات دهنده مانند کامیون‌های حامل نخاله‌ها و زباله‌ها نیز که در شب فعالیت می‌کنند و سبب افزایش آلودگی‌های هوا می‌شوند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با توضیح اینکه هر کدام از وسایل نقلیه به اندازه خود در افزایش آلودگی‌هوا و آلاینده‌های جوی تأثیر دارند، اضافه کرد: میزان آلاینده‌های جوی در اصفهان تنها مربوط به یک سازمان، واحد صنعتی و خدماتی، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها نیست و همه سازمان‌ها، ارگان‌ها و حتی شهروندان در این باره مسئول هستند و هرکس باید به سهم خود در کنترل و مدیریت آلودگی هوا نقش مؤثر ایفا کند.

وی با اشاره به راهکارهای کارآمد برای کنترل آلودگی هوا، تصریح کرد: کارخانجات و صنایع نباید توسعه بیشتری داشته باشند، چون مکان‌یابی‌های شده برای صنایع در شهر اصفهان متناسب با ظرفیت شهر اصفهان نیست و باید سرعت مبحث توسعه در صنایع اطراف اصفهان کُند شود و ادامه نیابد تا به کاهش آلودگی هوا کمک بشود.

زندآور خاطرنشان کرد: طی سه دهه گذشته موضوع آلاینده‌های هوا در شهر اصفهان به وجود آمده و کاهش و رفع آلاینده‌ها به زمان نیاز دارد، اتوبوس‌هایی که برای حمل و نقل عمومی و یا سایر موارد در شهر، اطراف و شهرهای همجوار تردد می‌کنند قطعاً در ایجاد آلاینده‌ها نقش دارند.

وی با تاکید بر اینکه ذرات معلق پی ام و مونوکسید کربن و اکسید گوگرد از منابع آلودگی هوا است، اضافه کرد: شهرداری برنامه دارد، حدود ۷۰۰ دستگاه اتوبوس را بازسازی کند و تا امروز پنج قرار داد تنظیم و امسال حدود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس بازسازی و خریداری شده است تا عمر ناوگان اتوبوسرانی کاهش یابد؛ تا آخر سال سایر قراردادهای بازسازی را منعقد می‌کنیم تا اتوبوس‌ها با استاندارهای لازم وارد چرخه حمل و نقل عمومی شوند و از این طریق تا حدودی به کاهش میزان آلایندگی حمل و نقل عمومی کمک خواهد شد. طی سه سال گذشته دولت امکان کمک به ناوگان تاکسیرانی و اتوبوس‌رانی را نداشته و حدود سه هزار میلیارد تومان مطالبات از حوزه حمل و نقل عمومی کشوری باید به شهرداری اصفهان پرداخت شود.

۷۰۰ تاکسی دیگر وارد ناوگان حمل و نقل عمومی می‌شود

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حدود ۹ هزار تاکسی زرد در شهر اصفهان داریم و عمر تاکسی‌های شهر حدود ۱۰ است و این در حالی است که این عدد باید حدود شش سال باشد، ۳۰۰ دستگاه تاکسی زرد را وارد حمل و نقل عمومی کردیم و با این اقدام حدود یک سال از عمر ناوگان تاکسیرانی کم شد، علاوه‌بر این طی چند ماه آینده حدود ۷۰۰ دستگاه تاکسی دیگر نیز وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اصفهان خواهد شد که عمر ناوگان تاکسیرانی را به هفت سال کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به منطقه شاهپور جدید و میزان آلاینده‌های جوی این منطقه، اظهار کرد: جابه‌جایی مشاغل موجود در شاهپور جدید به زیرساخت‌هایی نیاز دارد که باید انجام شود تا بتوان این انتقال را انجام داد. تمام عوامل و عناصر باید دست به دست هم بدهند تا بتوان در تمام زمینه‌ها قدم‌های مؤثری برای کمک به کنترل و کاهش آلودگی هوا در اصفهان برداشت.

توسعه مترو در برنامه اصفهان ۱۴۰۵

زندآور افزود: آلایندگی صنایع در برخی فصول و قسمت‌ها ممکن است بیشتر از دیگر موارد باشد، اما آلایندگی در سایر موارد نیز وجود دارد و صرفاً صنایع تنها عامل ایجاد آلایندگی نیستند، در برنامه ۱۴۰۵ باید خط دوم مترو اصفهان تکمیل و بهره‌برداری شود و در این زمینه ۱۲ رام قطار شهری باید به مترو اصفهان اضافه شود، در این برنامه اهداف و چشم‌اندازه‌های مختلفی در زمینه‌های کمی و کیفی و توسعه حمل و نقل پاک وجود دارد که باید به آن‌ها برسیم.

وی تاکید کرد: آگاهی‌رسانی و فرهنگ‌سازی در زمینه علل ایجاد آلودگی هوا و راهکارهای کاهش و کنترل آن می‌تواند اقدامی بسیار مؤثر باشد، ذرات معلق و آلاینده‌های گازی در هوای شهر اصفهان وجود دارد، حدود ۱۰ هزار واحد صنعتی در اطراف شهر داریم که آلاینده‌های ایجاد شده توسط آن‌ها به شهر اصفهان سرایت می‌کند و هشت درصد آلایندگی‌ها را شامل می‌شود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان توضیح داد: تردد چهار میلیون خودرو در شهر، تردد ۶۰۰ هزار موتورسیکلت، ۹۰۰ اتوبوس شهرداری، یک هزار و ۸۰۰ اتوبوس خدمات دهنده و یک هزار و ۳۰۰ مینی‌بوس در کنار وجود حدود ۶۰۰ معدن بخشی از عوامل ایجاد کننده آلاینده‌های جوی هستند که شاخص آلودگی هوا را تا حدود ۲۵۰ نیز در روزهای اخیر افزایش داده‌اند و برای حل این معضل باید راهکارهای اساسی در نظر گرفته شود.

کد خبر 466761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.