از پس گیری لایحه بهره‌برداری از پیاده‌روها تا نه به ساخت‌وساز در فضاهای سبز

اعضای شورای شهر تهران امروز کلیات دو لایحه را رد کردند و درخواست بازگشت لایحه بهره برداری پیاده روها را نیز به تصویب رساندند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران با سخنرانی محسن هاشمی و نطق پیش از دستور محمد جواد حق شناس آغاز شد.

در این جلسه محمدجواد حق‎شناس با تشکر از مجلس برای اصلاح قانون شوراها گفت: به تازگی در مجلس شورای اسلامی برای اصلاح قانون شوراها گام برداشته شده و از کارشناسان نظر خواهی شده است و در شورای شهر هم از اعضا و کمیسیون‌ها نظرخواهی شده است.

حق ‎شناس بر الزام تغییر ماده ششم قانون شوراها تاکید کرد و درخواست نمود که در تعداد اعضای شورا تجدید نظر شود.
او در ادامه در همین خصوص اظهار کرد: در اقدام غیرکارشناسی مجلس نهم تعداد اعضای شورا از ۳۱ نفر به ۲۱ نفر کاهش یافت. این درحالیست که تهران بزرگ‌تر و پرجمعیت‌تر شده و مشکلاتش بیشتر شده است. پیشنهادم به مجلس اینست که نگاهی به پارلمان محلی شهرهای همطراز تهران در جهان بیندازند. این پارلمان‌ها بیش از صد نماینده دارند.

حق شناس اظهار داشت: انتظار می‌رود که بتوانیم تعداد اعضای شورا را استاندارد سازی کنیم و فکر می‌کنم پیشنهاد تعداد ۵۵ نفر مناسب است. اما اگر وضعیت بهتر باشد می‌توان تعداد را به بیش از صد نفر رساند تا بتوانند بخشی از مشکلات مردم پوشش دهند.

در این جلسه، احمد مسجدجامعی نیز به تذکر جلسه گذشته خود درخصوص آلودگی صوتی و بصری پل صدر برای ساکنان اطراف این پل و دزدیده شدن دیواره‌های صوتی این پل گفت: بعد از این تذکر من و سرقت پنل‌های عایق صوتی در مجاورت پل صدر، ساکنان برخی مناطق دیگر هم خواستار توجه به محلاتشان که درحاشیه بزرگراه‌های دیگر است؛ شدند. ساکنان و اهالی اطراف بزرگراه‌های زین‌الدین، صیاد شیرازی، استاد معین و مهرآباد نیز از وضعیت آلایندگی صوتی و بصری گلایه داشتند و به نظر می‌رسد دامنه آسیب‌های ناشی از رفت و آمد در بزرگراه‌ها و عدم به کار گیری عایق صوتی در سطح شهر بسیار گسترده است و باید شهرداری تهران فکری به حال ارتقا کیفیت زندگی مردم در مجاور آن کند.

در جلسه امروز شورای شهر تهران پس از اعتراض‌های دست‌فروشان و فعالان شهری، اعضای شورای شهر تهران لایحه «طرح بهره‌برداری از پیاده‌روها» را دستور بررسی خارج کردند.

علی اعطا به عنوان یکی از پیشنهاد دهندگان خروج این دستور از بررسی اظهار کرد: در روزها و هفته‌های اخیر تماس‌های زیادی از سوی اساتید دانشگاه، متخصصان و برخی تشکل‌های مدنی داشتیم که درخواست داشتند جلسه‌ای با حضور منتقدین این لایحه برگزار شود تا آنها نیز نظرات خود را مطرح کنند.

سخنگوی شورای شهر ادامه داد: طی صحبتی که با جمعی از همکاران داشتیم پیشنهاد خروج از دستور بررسی را به هیأت رئیسه تقدیم کردیم.

محسن هاشمی هم اعلام کرد: این لایحه و انتقادهای آن را در جلسه هم اندیشی مطرح شود وبه نظر می‌رسد اعضای شورا نسبت به پیاده روها دچار فوبیا شده‌اند.

وی ادامه داد: هدف این لایحه درآمدزایی نیست و اعلام شده است این لایحه برای نشاط اجتماعی است.

در ادامه میرلوحی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: استفاده از پیاده‌روها بنا به دلایل مختلف امروز به یک واقعیت شهری تبدیل شده است و می‌بینیم که بعضی‌ها بدون مجوز از این فضای عمومی استفاده می‌کنند.

وی تاکید کرد: برخی‌ها فکر می‌کنند که می‌خواهیم همه پیاده روها را بفروشیم، اما این طور نیست.

هاشمی به طنز گفت: میرلوحی فکر می‌کند پیاده روها از طلا است اما هدف ما افزایش نشاط اجتماعی است نه درآمدزایی و به اشتباه به جامعه هدف‌مان را منتقل نکنیم چرا که ما اصلاح طلب‌ها دوست داریم مردم با نشاط باشند و به همین دلیل از پیاده‌روها هم استفاده می‌کنیم.

وی با بیان این‌که به شما توصیه می‌کنم که یک کتاب کره‌ای به اسم «خیابان‌های شهر من از طلا است» را بخوانید، تصریح کرد: من احساس می‌کنم که شورا از طرح پیاده روها ترسیده و به همین دلیل یک جلسه هم اندیشی برگزار می‌کنم تا همه اعضا در آن حضور داشته باشند و بتوانیم نظرات همه را در آن بشنویم.

نهایتاً هیأت رئیسه پیشنهاد خروج لایحه «طرح بهره برداری از پیاده روها» را به رأی گیری گذاشت که با کسب آرای بیشتر از دستور رسیدگی خارج شد.

در این جلسه، لایحه تعیین ضوابط کنترل آلاینده‌های هوا در پایانه‌های اتوبوسرانی و ترمینال‌ها در هم مورد بررسی قرار گرفت وبا ۹ رأی کلیات آن رد شد.

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا در توضیح این لایحه با اشاره به اینکه آلودگی ذرات معلق سهم قابل توجهی در آلودگی هوای تهران دارند، گفت: در پایانه‌های اتوبوسرانی و پارک سوارها ذرات معلق بخصوص کربن سیاه تولید قابل توجهی دارند که منجر به مرگ زودرس، بیماری‌های قلبی و ریوی و بیماری‌های مزمن می‌شود.

وی ادامه داد: مطابق آخرین سیاهه انتشار ۲۸ درصد از ذرات منتشر شده ناشی از اتوبوس‌ها و مینی‌بوس هاست که در پایانه‌ها هستند و از فناوری دیزلی استفاده می‌کنند و عمدتاً فرسوده هستند و به دلیل تحریم و هزینه‌های بالا نوسازی نشده‌اند.

صدراعظم نوری با اشاره به اینکه فیلترهای جذب دوده می‌تواند این آلودگی را تا حدودی جذب کند اما تنها این فیلترها بر روی اتوبوس‌های خریداری شده نصب شده‌اند.

اما حسن رسولی در مخالفت با کلیات این لایحه با اشاره به قانون ۵۵ شهرداری‌ها و وظایف قانونی راه و شهرسازی گفت که تنها وظیفه شهرداری‌ها در بخش حمل و نقل درون شهری حوزه حمل و نقل مسافر و بار است و در هیچکدام از بندهای این قانون مسئولیت همراه با اختیار برای شهرداری‌ها در حوزه حمل و نقل برون شهری دیده نشده و این دو حوزه از یکدیگر تفکیک شده است.

وی افزود: شهرداری‌ها فقط در بخش حمل و نقل درون شهری تمرکز دارند و روح این لایحه تعیین وظیفه همراه با الزام به تأمین منابع مالی برای شهرداری است که مسئولیتی در این حوزه ندارند.

به عقیده رسولی شهرداری در ترمینال‌ها و پایانه‌ها به جز وظایف خدماتی هیچ مسئولیتی نداشته و وزارت راه برای صفر تا صد مسئولیت را بر عهده گرفته است.

علیخانی هم در مخالفت با این طرح با اشاره به اینکه نباید از حسن نیت شورا سو استفاده شود و ما نباید کاری کنیم که بحث آلودگی هوا به گردن مدیریت شهری بیفتاد گفت: با وجود اینکه ۱۶ دستگاه در حل این معضل دخیل هستند، وظایفشان را انجام نمی‌دهد، چرا شهرداری باید وارد شود.

در جلسه امروز شورای شهر تهران با تشکیل مجمع عادی شرکت واحد اتوبوسرانی سیده فاطمه مقیمی به عنوان بازرس اصلی و فضل الله اسلامی به عنوان بازرسی علی البدل شرکت اتوبوس‌رانی تهران و حومه انتخاب شدند.

همچنین در صحن علنی شورای شهر تهران نظر کمیسیون فرهنگی اجتماعی مبنی بر رد لایحه سند جامع رفاه اجتماعی به دلیل عدم اصلاحیه‌های مد نظر شورا به رأی گذاشته شد و اعضای شورای شهر با ۱۶ رأی با آن موافقت کردند.

در جلسه امروز شورای شهر تهران لایحه بهره‌برداری از ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی بوستان‌های بزرگ مقیاس هم از سوی اعضای شورای شهر تهران رد شد. محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به عنوان کمیسیون اصلی گزارشی را قرائت کرد.

حق شناس گفت: لایحه مدنظر به شکل عادی در دی ماه ۹۷ ثبت و به کمیسیون فرهنگی ارجاع شده است. همچنین کمیسیون‌های معماری و شهرسازی، سلامت و محیط زیست و کمیسیون نظارت و حقوقی مکاتبات جداگانه‌ای به عنوان کمیسیون‌های فرعی داشتند و نسبت به رد آن به دلایل متعدد اعلام نظر کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در جلسه مشترکی که با کمیسیون معماری و شهرسازی برگزار شد با توجه به عدم لحاظ محورهای مورد اشاره در مصوبه الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه بهره‌برداری از ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی بوستان‌های بزرگ مقیاس و همچنین نیاز به پیاده‌سازی نظرات شورا در مصوبه فوق الذکر درباره اجرای پایلوت در برخی از مناطق لایحه ارائه شده رد و پیشنهاد می‌شود لایحه با لحاظ موارد اصلاحی توسط شهرداری بازنویسی و جهت بررسی به شورای شهر تهران مجدداً ارائه شود.

وی افزود: همچنین نظر کمیسیون شهرسازی و معماری نیز بر این است که لایحه به شکل پایلوت پیشنهاد شود و به این ترتیب که این موضوع می‌تواند در بوستان‌های هر منطقه به شکل پایلوت با هماهنگی کمیسیون‌ها و با بازبینی لایحه به صورت عملیاتی اجرا شود.درنهایت نظر مشترک کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و کمیسیون معماری و شهرسازی رد لایحه مذکور است.

همچنین زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر نیز نظر این کمیسیون را درباره این لایحه اعلام کرد.

به گفته نوری بوستان‌ها و فضای سبز و پارک یکی از نیازهای کلانشهرها در دنیای امروز است و این فضا می‌تواند شهروندان را از دغدغه‌های روزمره رها کند تا آنها از این فضای طبیعی حداکثر استفاده را کرده و به آرامش برسند.

نوری با اشاره تقسیم بندی کاربری‌ها در طرح جامع و تفصیلی شهر تهران گفت: امروز ما به نوعی با بهم ریختگی و اختلاط در کاربری‌های مصوب شده در طرح جامع و تفصیلی مواجهیم. از این جهت کمیسیون سلامت و محیط زیست لایحه را رد می‌کند و معتقد است باید از کاربری جدید در بوستان‌ها اجتناب شود.

در ادامه اما محمود میرلوحی با مخالفت با نظر کمیسیون‌ها گفت: اینکه از بوستان‌های بزرگ مقیاس استفاده نشود به این دلیل که مردم می‌خواهند از آن استفاده کنند شدنی نیست و اتخاذ این تصمیم باعث از بین رفتن این مراکز و ناامن شدن آنها می‌شود. لذا اگر فعالیت‌های مناسب در این فضاها انجام شود اشکالی ایجاد نخواهد شد.

میرلوحی افزود: از طرفی بهتر است تا نحوه فعالیت معارض و همچنین نحوه استفاده صحیح و آشتی دادن مردم با فضای سبز و ارائه خدمات را مشخص شود. ایجاد تعارض ساختگی ایمنی فضای سبز را تأمین نمی‌کند، بلکه باعث هزینه‌های هنگفت دائمی نگهداشت می‌شود.

در ادامه ناهید خداکرمی در موافقت با نظر کمیسیون‌های مربوط گفت: دنیا امروز به سمت طراحی اکو پارک پیش می‌رود و شورای پنجم هم توسعه پارک‌های جنگلی را در دستور کار خود دارد. این لایحه با هدف توسعه فضاهای سبز منافات دارد.

همچنین سید حسن رسولی در ادامه بررسی این لایحه گفت: در اسفند ۹۵ شواری چهارم طرحی را مبنی بر الزام شهرداری تهران برای ارائه لایحه بهره‌برداری از ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی بوستان‌های بزرگ مقیاس داشته که این طرح در اردیبهشت ۹۶ به تصویب رسیده است. در واقع شورای قبل تصویب کرده است که شهرداری در این باره لایحه ارائه دهد. ما شورای پنج وظیفه داشتیم که این موضوع را از دستور خارج کنیم یا روند آن را ادامه دهیم. به نظر من ما می‌توانیم رویدادهای بزرگ مقیاس را در محیط‌های عمومی با همه دستورالعمل‌هایی که وجود دارد، انجام دهیم.

در ادامه نظر کمیسیون مبنی بر رد لایحه بهره‌برداری از ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی بوستان‌های بزرگ مقیاس به رأی اعضا گذاشته شد و اعضا با ۱۴ رأی موافق لایحه مذکور را رد کردند.

کد خبر 466695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.