همکاری دانشگاه آزاد با موسسات رسانه ای افغانستان

رئیس دانشکده علوم اجتماعی واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد بر همکاری دانشگاه آزاد با موسسات رسانه ای افغانستان تاکید کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد، دکتر اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه واحد تهران مرکزی در جمع هیأت مؤسس صلح، رسانه و حکومت داری خوب، افغانستان با تشریح ظرفیت‌های رسانه‌ای ایران، گفت: دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی قدیمی ترین و بزرگترین و از معتبرترین مرکز آموزشی و پژوهشی کشور و منطقه است.

وی افزود: در حال حاضر این دانشکده با داشتن حدود دو هزار دانشجو در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از لحاظ جمعیت دانشجویی، سابقه فعالیت، تنوع رشته‌ها در حوزه‌های ارتباطات و رسانه بویژه روزنامه نگاری و روابط عمومی و ارتباطات و همچنین ۵۰ عضو هیأت علمی با تجربه و متخصص بی رقیب است و برخی رشته‌هایی را که در این دانشکده تدریس می‌شود، هیچ گروه آموزشی در کشور ندارند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه واحد تهران مرکزی همچنین گفت داشتن دانشجویان علاقمند، جوان و مستعد در فضایی ارتباطی صمیمانه و علمی موجب شده است این دانشکده کانون مباحث رسانه‌ای کشورباشد و بسیاری از دانشجویان و دانش آموختگان آن، مسئولیت تأسیس و اداره نهادهای و مؤسسات رسانه‌ای کشور را عهده دار باشند.

نصراللهی بهره مندی از استادان با عقبه تجربی و اندوخته‌های علمی بالا را از دیگر ویژگی‌های دانشکده دانست و افزود: تلاش اعضا هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، آموزش و ارتقای مهارت دانشجویان در رشته‌های مختلف ارتباطات و رسانه است به گونه‌ای که فارغ التحصیلان بتوانند بیش از گذشته در سازمان‌ها، مؤسسات و مراکز رسانه‌ای کشور در آرایش جدید رسانه‌ای ملی و بین المللی مؤثر و پیشتاز باشند.

نصراللهی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به ظرفیت‌های مشترک دو کشور در حوزه‌های مختلف، تصریح کرد: دو کشور ایران و افغانستان از ظرفیت‌های مشترک بی نظیری از لحاظ سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی برخوردار هستند و مانند یک خانواده در کنار هم زندگی می‌کنند.

وی افزود: با وجود اشتراکاتی که داریم باید به یک واقعیت تلخ نیز اعتراف کنیم که حدود ۸۰ درصد از رسانه‌های افغانستان خواسته یا ناخواسته در زمین دشمنان بویژه آمریکایی‌ها بازی می‌کنند که ادامه این وضع به ضرر منافع مردم دو کشور است.

دکتر نصراللهی گفت: افغان‌ها یار، دوست، همکار در همه زمینه‌ها و مقاطع و حتی هم خانه ایرانی‌ها بودند و هستند و با وجود کثرت آنها در ایران وجود برخی حوادث اگر چه تلخ و تا حدود طبیعی است اما بزرگنمایی و برجسته سازی آن در رسانه‌ها دو کشور از راهبرهای رسانه‌ای دشمن و تأمین کننده منافع آنها است.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه با تشریح تغییر در آرایش رسانه‌ای گفت، پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی میزان دسترسی و مصرف رانه ای مردم، تولید، توزیع و روابط و مدل حاکم بر تولید، توزیع و مصرف کنندگان را متفاوت و متعامل و عرصه تولید و توزیع پیام را از انحصار خارج و پیچیده و چند وجهی کرده است بنابراین اگر در این آرایش رسانه‌ای حضور و فعالیت‌های مرکز آموزشی و رسانه‌ای آگاهانه، مستمر، بموقع، هوشمندانه و مسئولانه نباشد، دیگران متناسب با اهداف و راهبردهای خود به آن جهت می‌دهند و روایت نادرست از روابط دو کشور را منتشر و منعکس می‌کنند.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی با ظرفیت بالایی که دارد می‌تواند با همکاری‌های آموزشی و تحقیقاتی با مؤسسات رسانه‌ای افغانستان در افزایش سواد رسانه‌ای روزنامه نگاران، مسئولان و افزایش مهارت و حرفه گرایی، سهم مؤثری در تأمین منافع مردم دو کشور و خنثی سازی توطئه‌های دشمنان ایفا کند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه واحد تهران مرکزی با اشاره به برخی موانع گفته شده در روابط آموزشی و دانشگاهی گفت با نوع رویکرد و تأکیدی که مسئولان جمهوری اسلامی ایران بویژه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس دانشگاه آزاد اسلای استان تهران و واحد دارند موانع در هر سطح و به هر میزان قابل رفع است و دانشگاه آزاد اسلامی و مؤسسات رسانه‌ای افغانستان می‌توانند همکاری حداکثری داشته باشند.

نصراللهی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحران‌های منطقه و دو کشور به ضرورت برگزاری دوره‌های کوتاه مدت آموزشی و تحقیقاتی اشاره کرد و گفت: هر جا که بحران وجود دارد، مناسب‌ترین و ارزان‌ترین وسیله برای مدیریت آن، رسانه است و دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند در زمینه روزنامه نگاری بحران، روزنامه نگاری سلامت، روزنامه نگاری محیط زیست و سایر مخاطرات و بحران‌ها به افغانستان کمک و ان شاالله بحران‌های موجود را به فرصت تبدیل کند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: فرهنگ، دین، زبان، دوستی، مرز، منافع و دشمن مشترک، مسئولیت و همکاری مراکز دانشگاهی و رسانه‌ای دو کشور را ضروری، گسترده و مستمر کرده است و دانشکده علوم اجماعی، ارتباطات و رسانه امکانات، فرصت‌ها و انگیزه زیادی برای این همکاری سطح کوتاه و دراز مدت دارد.

محمد رضا کاشفی رئیس دبیرخانه دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران دراین نشست اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با داشتن ۱۷ واحد دانشگاهی، ۴۹ مدرسه سماء، چهار مجموعه بزرگ بیمارستانی، آموزشکده‌های متعدد، ۳۳۰ هزار دانشجو یک ظرفیت بسیار بزرگ علمی را بین دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران دارد و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی به تنهایی باحدود ۶۰ هزار دانشجو و اعضا هیأت علمی با سابقه بزرگترین واحد دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

وی با بیان اینکه در حوزه فناوری در کشور افغانستان خلاء هایی وجود دارد گفت: برگزاری کرسی زبان پشتو و راه اندازی مرکز مطالعات افغانستان می‌تواند سر فصل جدید آغاز همکاری‌های ایران و افغانستان باشد.

بر اساس این گزارش، دکتر محمد مطیعی مدیر کل امور بین الملل واحد تهران مرکزی گفت: واحد تهران مرکزی با داشتن حدود ۶۰ هزار دانشجو، ۵۵۰ رشته گرایش تحصیلی، ۹۵۰ عضو هیأت علمی، ۸۷۰ کارمند بزرگترین واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می‌شود و در سالهای اخیر میزبان دانشجویان خارجی از جمله دانشجویان افغانستانی بوده است.

وی با اشاره به گسترش روابط دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با دانشگاه‌های خارجی به ویژه دانشگاه‌های کشورهای همسایه، خاطرنشان کرد: این واحد دانشگاهی با دانشگاه‌های مطرح کشورهای دیگر از جمله: دانشگاه اسلو نروژ، دانشگاه‌های تورین، برگامو، ساپیانزا و پلی تکنیک میلان ایتالیا، البغداد عراق، سینرژی روسیه و دانشگاه دولتی قزاقستان در راستای تبادل استاد و دانشجو، برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت، پروژه‌های تحقیقاتی و … تفاهم نامه‌های همکاری به امضا رساند.

در ادامه این نشست احمدکمیل میرشاد بیگ رئیس مؤسسه صلح، رسانه و حکومت داری خوب افغانستان در سخنانی گفت: با توجه به رشد رسانه در افغانستان در خصوص اعزام دانشجو و ایجاد دانشکده رسانه در کابل استقبال می‌کنیم.

وی اظهار کرد: با توجه به تمام اشتراکات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی دو کشور ایران و افغانستان، دغدغه ما نیز نسبت به رسانه مشترک است. در طول ده سال گذشته همه تلاش ما در راه اندازی دانشکده رسانه و تقویت رسانه‌های افغانستان بود که موفق نشدیم.

وی افزود: راه اندازی بخش خبری فارسی نیوز با همکاری سه کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان در رأس امور رسانه افغانستان قرار دارد.

همچنین مجد رحمتی معاون مؤسسه اظهار کرد: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مشترک علمی دو کشور بسیار زیاد است و ما علاقمندیم مرکز آموزش عالی رسانه داشته باشیم و امیدواریم دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی در راه اندازی دانشکده رسانه در دانشگاه کابل با ما همکاری نمایند. از محورهای این نشست می‌توان به بررسی و ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای از جمله: ارتباطات و رسانه، فرهنگ و ارتباطات و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت‌های پارک علم و فناوری، راه اندازی دانشکده رسانه در افغانستان، تبادل استاد و دانشجو، برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت، پروژه‌های تحقیقاتی مشترک، تولیدات مشترک رسانه‌ای و فرهنگی و برگزاری جشنواره تولیدات رسانه‌ای … اشاره کرد. در حاشیه این نشست هیأت انستیتو صلح، رسانه و حکومت داری خوب افغانستان از بخشهای مختلف دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه واحد تهران مرکزی بازدید کردند و با ظرفیت‌های دانشکده آشنا شدند.

کد خبر 466691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.