ایران در جمع پنج کشور سازنده لیزر پرتوان در جهان

با همت متخصصان و دانشمندان ایرانی و با کسب دانش فنی ساخت «لیزر پرتوان»، ایران عنوان پنجمین کشور سازندۀ این نوع لیزرها را به خود اختصاص داد.

به گزارش ایمنا، سید مهدی نقوی، معاون تکنولوژی فولاد مبارکه، از انجام موفقیت‌آمیز عملیات تست گرم لیزر پرتوان kw10 در روز چهارشنبه دهم دی‌ماه با همکاری این شرکت در مرکز علوم و فنون لیزر ایران خبر داد و گفت: با کسب این موفقیت ارزشمند قرار است از اردیبهشت سال ۱۴۰۰، این لیزر جایگزین لیزر گازی اروپایی موجود در شرکت فولاد مبارکه شود.

وی افزود: در آبان‌ماه سال گذشته که نمایشگاه اپتیک و لیزر برگزار شد، شرکت فولاد مبارکه با مرکز علوم و فنون لیزر ایران قراردادی مبنی بر تولید و ساخت لیزر فیبری و پرتوان kw10 به امضا رساند و امروز بعد از گذشت حدود یک سال، تست گرم لیزر انجام گرفت و بر ما مسجل شد که توان ساخت لیزر پرتوان در ایران وجود دارد.

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه با بیان اینکه در حال حاضر فولاد مبارکه از یک لیزر ساخت کشور آلمان استفاده می‌کند ادامه داد: به‌دلیل وجود تحریم‌ها، امکان تهیه قطعات این تجهیز برای شرکت میسر نیست؛ این در حالی است که از این لیزر در دو بخش خطوط تولید فولاد مبارکه استفاده می‌شود و اگر دچار مشکل فنی شود، فعالیت در خطوط تولید محصولات سرد با مشکل جدی مواجه خواهد شد. در نتیجه تصمیم گرفتیم تا این لیزر را در داخل بسازیم و بعد از انجام تحقیقات، متوجه شدیم مرکز علوم و فنون لیزر ایران توان ساخت لیزر پرتوان را دارد.

نقوی اضافه کرد: استفاده از لیزر ساخت داخل برای شرکت فولاد مبارکه در مقایسه با نمونه خارجی، از لحاظ میزان هزینه، حدود ۵۰ درصد ارزان‌تر تمام می‌شود و در نتیجه از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

وی با تأکید بر این موضوع که ساخت لیزر پرتوان اقدامی دانشی و متکی بر تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته است، خاطرنشان کرد: اگر ساخت لیزر پرتوان در داخل کشور برای ما میسر نمی‌شد، تولید محصولات سرد در فولاد مبارکه با مشکل مواجه می‌گشت.

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه گفت: لیزر یکی از اقلام گران قیمت در صنعت به شمار می‌آید، اما اکنون با دسترسی به توان ساخت لیزر پرتوان در داخل کشور، برنامه‌ریزی برای ساخت ماشین‌های جوش لیزری و برش لیزری انجام خواهد شد تا با ساخت آن‌ها با قیمت‌های مناسب، این دست از ماشین‌آلات را در اختیار دیگر صنایع قرار دهیم.

نقوی با بیان اینکه ساخت لیزر پرتوان به دانش فنی زیادی نیاز دارد اظهار داشت: تحقیقات بسیاری برای چگونگی ساخت آن صورت گرفت. البته در ایران توان برای ساخت لیزر کم‌توان تا kw2 وجود داشت، اما زمانی که قدرت لیزر بیشتر می‌شود، ساخت آن از لحاظ فنی و دانشی بسیار سخت خواهد بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر لیزر پرتوان ساخته‌شده از لحاظ ایمنی و فنی در سطح قابل‌قبولی قرار دارد و جایگزین مناسبی برای نمونه خارجی آن در صنعت فولاد ایران است.

کد خبر 466662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.