اجرای طرح برخورد با اراذل و اوباش در فضای مجازی

رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی از اجرای طرح برخورد با اراذل و اوباش در فضای مجازی خبر داد و گفت: بسیاری از اقدامات از زمان گسترش ویروس کرونا به سمت فضای مجازی سوق یافته و مجرمان هم فعالیت خود را معطوف به این حوزه کرده‌اند.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار وحید مجید، اظهار کرد: بیشترین جرایم و مراجعات به پلیس فتا برداشت‌های اینترنتی است و ۹۰ درصد جرایم فضای مجازی در سطح کشور کشف می‌شود.

وی اضافه کرد: پلیس فتا در راستای پیشگیری و کشف جرایم فعالیت‌های خود را در این فضا گسترش داده است و یکی از فعالیت‌های اساسی، بنیادی و ملی رمز پویا است که در سال گذشته اجرا شد و شاهد کاهش وقوع جرایم سایبر به ویژه در حوزه‌های مالی هستیم.

سردار مجید گفت: در هفته‌های اخیر اقداماتی در تکمیل فرآیند رمز پویا با همکاری خوب بانک مرکزی انجام شده است و اکنون اگر پیامی در این ارتباط برای کاربران ارسال می‌شود، هم مبلغ تراکنش، نوع تراکنش، نام پذیرنده و شماره حساب قید می‌گردد و کاربران می‌توانند اطلاعات را با تقاضای خود تطبیق دهند و اگر مورد تأیید بود نسبت به انجام رمز پویا اقدام کنند.

وی افزود: در حوزه پیشگیرانه علاوه بر این اقدام، اقداماتی در حوزه اطلاع رسانی و ارائه هشدارهای عمومی انجام شده است که ضریب هوشیاری و سواد رسانه‌ای کاربران را افزایش داده و بحمدلله جرایم در فضای سایبر کنترل می‌شود.

رئیس پلیس فتا ناجا در خصوص اقدامات پیشگیرانه پلیس فتا گفت: بر اساس تعریف جرایم در فضای مجازی قدرت کشف پلیس فتا در سطح کشور در این حوزه و مراجعات حضوری ۹۰ درصد است.

سردار مجید با اشاره به اجرای طرح برخورد با اراذل و اوباش در فضای سایبر در سطح کشور، تصریح کرد: همزمان با اجرای این طرح در فضای سایبر هم، با اقدامات خشونت آمیز برخورد شده و تا کنون بالغ بر ۱۹ هزار و ۳۳۶ مورد رصد عمومی صورت گرفته و موارد غیر مرتبط حذف که از سه هزار و ۶۰۰ مورد تمرکز شده بالغ بر ۷۷۶ مورد اقدامات قضائی، دستگیری، احضار، دعوت و سایر اقدامات قانونی انجام پذیرفته است و این طرح کماکان با قدرت اجرا می‌شود.

وی با اشاره به تداوم اجرای طرح برخورد با اراذل و اوباش و جرایم خشن در فضای مجازی، متذکر شد: پلیس فتا ضمن رصد فضای مجازی، با افراد مجرم و متخلف برابر قانون برخورد می‌کند.

رئیس پلیس فتا ناجا با اعلام اینکه افرادی که ناآگاهانه مرتکب اشتباه و تخلف در فضای مجازی شوند مورد توجیه و ارشاد قرار می‌گیرند، اظهار کرد: با افرادی که عالمانه و عامدانه در فضای مجازی مرتکب جرم شوند، برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول در ادامه در خصوص عملکرد پلیس فتا استان زنجان گفت: با توجه به اینکه پلیس فتا در حوزه‌های مختلف، مأموریت‌ها و برنامه‌های مختلفی دارد، رتبه بندی عملکرد پلیس فتا نیز متفاوت است.

سردار مجید افزود: بر اساس رتبه بندی پلیس فتای استان زنجان در سطح کشور دارای رتبه بسیار خوبی است و جزو رتبه‌های بالا قرار دارد و در خیلی از موارد به عنوان پایلوت اقدامات انتخاب شده است.

رئیس پلیس سایبری کشور اظهار کرد: یکی از اقداماتی که با موافقت سردار فرمانده انتظامی استان زنجان و پیگیری پلیس فتا استان انجام می‌شود این است که پلیس فتا استان در بحث فرهنگ یاران سایبری به عنوان استان پایلوت انتخاب شود و این ظرفیت را دارد که با این اقدام در راستای افزایش سواد رسانه‌ای مردم گام‌های موثرتری بردارد.

کد خبر 466652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.