صالحی: هیچ بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای تعطیل یا راکد نشده است

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که فعالیت های سازمان انرژی اتمی رو به گسترش است و هیچ بخشی از فعالیت ها تعطیل یا راکد نشده است.

به گزارش ایمنا، علی اکبر صالحی در حاشیه مراسم چهلمین روز شهادت محسن فخری زاده اظهار کرد: مرکز رادیو داروی تترا بزرگترین مرکز رادیو داروی غرب آسیا خواهد بود که در ۳۷ هزار متر مربع به عنوان مرکز تحقیقاتی در حال احداث است و ۶۰ میلیون یورو تجهیزات خریداری شده که در حال انتقال به ایران است. ایران بزرگترین تولید کننده رادیو دارو در منطقه وسیعی از آسیا خواهد بود. همین الان با امکانات و بضاعت کمی که داریم کار می‌کنیم به ۱۰ الی ۱۱ کشور داریم رادیو دارو ارسال می‌کنیم و به تعدادی از کشورهای مختلف حتی به اروپا این رادیو داروها ارسال خواهد شد.

وی تاکید کرد: فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی رو به گسترش است و این فعالیت‌ها مستلزم این است که نیروی جدید بگیریم، همان طور که به عنوان بازنشسته و بازخرید خارج می‌شوند سالانه چند صد نفر نیروی جدید می‌گیریم لذا این نوید را می‌دهم که سازمان با قوت جلو می‌رود و هیچ بخشی از کار ما راکد نبوده است. در غنی سازی ۲۰ درصد وقتی مجلس قانون را تصویب کرد، خود را ملزم به اجرای قانون دانستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: رئیس جمهور هم دستور تأمین بخشی از نیازهای مالی قانون را در سال ۹۹ و غنی سازی ۲۰ درصد را دادند و ۲۰ درصد را بعد از طی کردن تشریفات آژانس، به لحاظ فنی در مدت ۲۴ ساعت توانستیم راه بیندازیم و ساعتی ۱۷ تا ۲۰ گرم غنی سازی ۲۰ درصدی می‌شود و الان تولید و پایدار شده است.

صالحی تاکید کرد: ماهانه ۸ الی ۹ کیلوگرم توان تولید داریم تا به ۱۲۰ کیلوی تکلیف شده در قانون برسیم و ۲۰ درصدی که ظاهراً متوقف بود و تصور می‌کردند نابود شده است در مدت ۲۴ ساعت راه اندازی شد.

وی ادامه داد: ما برای ۵ سال رآکتور تحقیقاتی تهران سوخت داریم و این ۲۰ درصد هم ذخیره خواهد بود و انباشته خواهد شد لذا فعالیت‌های سازمان هیچ‌کدام متوقف و کند نشده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: الان در حال نصب ۱۰۰۰ سانتریفوژ IR۲n هستیم و دو آبشار نصب شده و در حال کار است یعنی بیش از ۳۲۰ سانتریفوژ IR۲n نصب شده و در حال نصب است و تا دو سه ماه آینده طبق قانون که باید ۱۰۰۰ دستگاه نصب کنیم زودتر هم انجام خواهد شد.

صالحی خاطرنشان کرد: ۱۰۰۰ سانتریفوژ IR۶ هم تا یکسال آماده خواهد شد و رئیس جمهور هم دستور مقتضی برای تأمین مالی را داده اند و مطابق درخواست مجلس درست در محدوده‌های زمانی و حتی زودتر کار پیش می‌رود.

وی درباره فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی گفت: سازمان انرژی اتمی حدود ۲۰ هزار نیرو با فعالیت‌های گسترده دارد. ساخت دو نیروگاه اتمی در بوشهر که در حال انجام است و ۱۰ میلیارد دلار هزینه دارد. در اکتشاف و استخراج هم فعالیت‌های گسترده‌ای داریم و به طور متوسط تا سه چهار سال قبل چهار الی ۵ تن کیک زرد تولید می‌کردیم که به ۳۰ تن رسیده و امسال تا ۴۰ تن افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: این فعالیت‌ها روز به روز گسترده‌تر می‌شود و در ساخت رآکتور تحقیقاتی اراک و آب سنگین و موارد استفاده‌های گوناگون از آب سنگین فعالیت‌های زیادی شده است و در ساخت مرکز یون درمانی در البرز که بزرگترین و بی‌نظیرترین بیمارستان غرب آسیا خواهد بود پیشرفت خوبی داشته‌ایم که فقط ۲۰۰ میلیون یورو تجهیزات دارد و ساختمان آن با ۱,۰۰۰ میلیارد تومان در حال ساخت است که شهریور مرحله اول آن بهره برداری می‌رسد.

منبع: ایسنا

کد خبر 466618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.