استفاده از سازه‌های کشاورزی برای جلوگیری از وقوع سیلاب در قم

معاون خدمات شهری شهرداری قم با تأکید بر لزوم ساخت سازه‌های طبیعی کشاورزی برای جلوگیری از وقوع سیلاب در شهر از امکان توقف ۱۵۰ مترمکعب آب پشت سازه‌های ساخته شده منابع طبیعی خبر داد.

به گزارش ایمنا، سید امیر سامع با اشاره به تدوین برنامه جامع جمع آوری و دفع آب‌های سطحی قم اظهار کرد: رویکرد کلی اقدامات شهرداری در راستای جمع‌آوری آب‌های سطحی تا سال‌های گذشته بر هدایت آب بود، اما در طرح مطالعاتی جدید رویکرد به جذب آب تغییر کرده است.

وی افزایش میانگین بارندگی در مدت زمان اندک را یکی از دلایل این تغییر رویکرد دانست و افزود: با توجه به تغییر الگوی بارش ما ۲۰ میلیمتر بارندگی را در چند دقیقه ثبت کرده‌ایم که برای این میزان از بارندگی نیاز به کانال‌های با قطر دو تا سه متر وجود دارد.

معاون خدمات شهری شهردار قم بر استفاده از ظرفیت کشاورزها در جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی تأکید کرد و گفت: در بسیاری از کشورها کشاورزها خود در این زمینه مطالعه دارند و گوراب‌هایی را برای جمع آوری آب ایجاد می‌کنند.

وی بر ضرورت ایفای نقش جهاد کشاورزی در این زمینه تأکید کرد و گفت: اقداماتی در همین راستا هم انجام شد و آبی که قرار بود از رینگ منطقه دو به حرکت دربیاید در همه مناطق بچرخد و از شهر خارج شود با هماهنگی‌هایی که با جهاد کشاورزی به وجود آمد و با ایجاد خروجی‌هایی در کانال، به زمین کشاورزها در طول مسیر هدایت شد که اتفاقاً کشاورزها نیز به این امر هیچ اعتراضی نداشتند.

سامع افزود: این امر می‌تواند به عنوان یک برنامه هماهنگ بین شهرداری و جهاد کشاورزی مطرح شود که از این طریق از موضوعی که فکر می‌کنیم یک آسیب است استفاده درستی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در تدوین طرح جامع جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی این موضوعات دیده شده است، ادامه داد: منابع طبیعی نیز سازه‌هایی با همین رویکرد ایجاد کرده است که به جای اینکه اجازه دهیم آب برسد به رودخانه و از این طریق از شهر خارج شود می‌توانیم به گونه طراحی را پیش ببریم که آب در یک سری نقاط نگهداشته شود.

معاون خدمات شهری شهردار قم افزود: این اتفاق نیز از وقوع سیلاب جلوگیری می‌کند هم اکوسیستم و محیط طبیعی خوبی هم برای حضور پرندگان ایجاد می‌کند و هم گاهی محلی برای تفریح مردم خواهد بود.

وی با بیان اینکه با همین اقدام منابع طبیعی بخشی از خطر سیلاب در شهر رفع شده است تأکید کرد: ظاهراً ۱۵۰ مترمکعب از سیلابی که در صورت وقوع بارندگی‌های شدید وارد شهر می‌شد از این طریق پشت این سازه‌ها متوقف می‌شوند که هم تالابی ایجاد خواهد شد و هم امکان تزریق و نفوذ آب به سفره‌های آب زیرزمینی ایجاد می‌شود.

کد خبر 466610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.