فواید کیوی برای سلامتی/غذاهای فوق خطرناک برای قلب

لزوم خوردن گلپر برای نفخ معده، مزایا و معایب مصرف پاستیل برای بدن، غذاهای فوق خطرناک برای قلب، افزایش خطر ۵۸ درصدی مرگ زودرس با خوردن غذاهای فرآوری شده و فواید کیوی برای سلامتی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیر مجتمع گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، اظهار کرد: گیاه گلپر برای رفلاکس معده و تهوع و اختلالات گوارشی کاربرد داشته و پودر دانه آن خاصیت ضد انگل دارد.

مهندس محسن پویان، افزود: گُلپَر، گیاهی گلدار است که گل آن شبیه سکه سفید رنگ بوده و دانه‌های بسیار معطری دارد و همراه با غذا به عنوان ادویه مصرف می‌شود. ادویه‌ها قدرت چربی سوزی بالایی دارند و به لاغری کمک می‌کنند، باعث هضم بهتر غذا شده و طعم آن را دلچسب‌تر می‌کنند.

وی تصریح کرد: گلپر ضد نفخ بوده و به رفع سو هاضمه کمک می‌کند، بلغم را برطرف می‌کند و دمنوش ریشه آن برای رفع ناراحتی‌های عصبی مفید است. این گیاه، سموم بدن را دفع می‌کند، ترشحات معده را زیاد می‌کند و ضدعفونی کننده، ضد میکروب است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، بیان کرد: شادی و نشاط را زیاد می‌کند، برای کمردردهای ناشی از رطوبت مفید بوده و برای درمان بیماری هیستری مؤثر است. این گیاه، توانایی استفاده از حافظه را افزایش می‌دهد؛ برای رفلاکس معده و تهوع و اختلالات گوارشی کاربرد داشته و پودر دانه آن خاصیت ضد انگل دارد.

پویان با تاکید بر اینکه دمنوش گلپر اشتهاآور است، گفت: خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی دارد و برای بهبود عوارض بیماری صرع مفید است. دمنوش ریشه آن برای اختلالات تنفسی، اختلالات ریوی، برونشیت و عفونت‌های دستگاه تنفس مفید است. ضماد گلپر با موم و روغن زیتون برای رفع سیاهی دور چشم مفید بوده و پخته شده آن با سرکه و پوست انار برای درمان بواسیر مفید است. پودر گلپر برای زخم‌های خوره و جذام مفید است، مصرف زیاد گلپر، موجب سقط جنین می‌شود.

فواید کیوی برای سلامتی

کیوی از جمله میوه‌هایی است که مصرف مرتب آن می‌تواند فرد را از مراجعه به پزشک بی نیاز کند. به گفته متخصصان تغذیه کیوی با دارا بودن انبوهی از مواد مغذی با فواید بسیاری برای سلامتی همراه است. آنان معتقدند، یک عدد کیوی حاوی ۶۱ کالری، ۱۵ گرم کربوهیدرات، سه گرم فیبر و تنها ۹ گرم قند طبیعی است و همچنین ویتامین C، کلسیم، آهن، ویتامین B۶، منیزیم، پتاسیم از مواد مغذی ضروری موجود در این میوه به حساب می‌آید.

به گفته متخصصان تغذیه، ترکیب‌های مغذی موجود در این میوه در صورتی که به طور مرتب مصرف شود برای سلامتی مفید هستند و می‌توانند هضم غذا را بهبود داده و سلامت سیستم ایمنی و متابولیک را تقویت کنند. مصرف میوه کیوی یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای تأمین ویتامین C مورد نیاز بدن است.

نتایج برخی مطالعات نشان می‌دهد که خوردن کیوی می‌تواند به مبتلایان آسم کمک کند و باعث کاهش خس خس در کودکان شود. همچنین ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های موجود در کیوی می‌توانند با سفت شدن پوست هنگام مقابله با التهاب به کاهش آکنه کمک کند و علاوه بر این، کیوی سرشار از پتاسیم است که به عملکرد کلیه‌ها کمک کرده و مانع از تشکیل سنگ در کلیه‌ها می‌شود و وجود پتاسیم در آن به کاهش فشارخون بالا کمک می‌کند.

کارشناسان تغذیه، یکی دیگر از مزایای کیوی برای سلامتی را دارا بودن فیبر و آب می‌دانند چون فیبر به تجزیه غذا کمک می‌کند و میزان بالای آب موجود در کیوی نیز باعث می‌شود بدن آب کافی دریافت کند که هر دوی این فاکتورها به فرآیند هضم سالم غذا کمک می‌کنند.

افزایش خطر ۵۸ درصدی مرگ زودرس با خوردن غذاهای فرآوری شده

هیچ بحثی نیست که غذاهای فرآوری شده، گرچه ارزان و مناسب هستند، اما برای سلامتی ما خطرناک هستند. بر اساس مطالعه‌ای که ماه گذشته در مجله تغذیه بالینی آمریکا منتشر شد، غذاهای فرآوری شده سرشار از مواد نگهدارنده و شکر اضافه شده هستند و افرادی که از این غذاها استفاده می‌کنند در معرض خطر بیشتر بیماری‌های قلبی و مرگ زودرس هستند.

گروهی از محققان ایتالیایی ۲۴۳۲۵ زن و مرد ۳۵ ساله و بالاتر را تا ۱۰ سال دنبال کردند و اطلاعاتی در مورد عادات غذایی و نتایج سلامتی آنها جمع آوری کردند. آنها دریافتند که شرکت کنندگانی که غذاهای فرآوری شده فراوانی می‌خورند بیشتر از دیگران در معرض خطر بیماری قلبی عروقی، حمله قلبی یا سکته قرار دارند. داده‌ها نشان داد که هرچه غذاهای فرآوری شده بیشتری مصرف کنند، افزایش خطر بیشتر است.

شرکت کنندگانی که بیشترین میزان مصرف را داشتند، در این مطالعه حداقل ۱۵٪ از کالری روزانه خود را به صورت غذای فوق فرآوری شده و تا ۵۰٪ مصرف کردند. این مقدار غذایی بین ۳۰۰ تا ۱۲۵۰ کالری در روز برای بسیاری از افراد به ارزش غذایی فرآوری شده یا معادل ۲-۸ وعده هات داگ، آب نبات، نوشابه یا امثال آن است.

افراد در آن گروه ۵۸٪ بیشتر در معرض مرگ در اثر بیماری‌های قلبی عروقی در طول مطالعه بودند نسبت به همسالان خود که کمترین غذای فرآوری شده را مصرف می‌کردند (بیش از یک وعده در روز) ۵۲٪ بیشتر در معرض مرگ در اثر سکته مغزی یا نوع دیگر بودند بیماری عروق مغزی

پردازش فوق‌العاده شامل مواد غذایی تولید شده با مواد افزودنی صنعتی مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا و روغن‌های فرآوری شده است رایج‌ترین اشکال غذای فرآوری شده در مطالعه ایتالیایی پیتزا، کیک میان وعده و پای، و گوشت‌های فرآوری شده (شامل هر چیز خوب یا دودی مانند بیکن و سوسیس) بود.

اما این تعریف همچنین شامل برخی از نمونه‌های شگفت آور، مانند گرانولا یا ماست با طعم، که ممکن است در نگاه اول سالم به نظر برسند هم هست. دلیل این است که غذای فرآوری شده به هر نوع خوراکی گفته می‌شود که در قالب آماده بسته بندی شده و در کارخانه با مواد غلیظ، مواد نگهدارنده، رنگ دهنده و سایر مواد افزودنی تولید می‌شود. این مواد احتمالاً حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا، جدایه های پروتئینی، روغن دانه‌های فرآوری شده و سایر مواد برای حفظ عطر و طعم و ماندگاری آنها در طولانی مدت هستند.

سایر نمونه‌های غذاهای فوق‌العاده فرآوری شده شامل آب نبات، نوشابه، میان وعده‌ها، کالاهای پخته شده تولیدی مانند نان، مارگارین، نوشیدنی‌های انرژی زا، هات داگ و ناگت مرغ است. غذای فراوری شده باعث می‌شود که بیشتر قند بخوریم. تحقیقات قبلی نشان داده است که غذای فرآوری شده بسیار مطبوع است، به این معنی که می‌تواند ما را گرسنه‌تر کند و پرخوری را تشویق کند.

محققان در این مطالعه اخیر این نظریه را مطرح کردند که شکر نقش اصلی را در خطر مرتبط با غذاهای فرآوری شده بازی می‌کند. مصرف بیش از حد قند قبلاً با مسائل بهداشتی از جمله بیماری‌های قلبی، چاقی و دیابت مرتبط بوده است. همچنین شواهد نشان می‌دهد که شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است خطرات سلامتی مشابهی داشته باشند.

اما نه قند و نه سایر ترکیبات مانند چربی اشباع کاملاً نمی‌توانند خطرات سلامتی را توضیح دهند، به این معنی که ما هنوز به طور کامل نمی‌فهمیم که چرا غذای فرآوری شده بسیار خطرناک است.

برای درک بهتر چه عواملی در مورد خطرات سلامتی غذاهای فرآوری شده، تحقیقات بیشتری لازم است. آنچه ما می‌دانیم، این است که به نظر می‌رسد تعویض مواد غذایی با حداقل فرآوری شده به کاهش این خطرات کمک می‌کند. اینها شامل غذاهای کامل مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه، گوشت بدون چربی پردازش شده، غلات کامل و منابع چربی سالم مانند روغن زیتون و آووکادو است.

مزایا و معایب مصرف پاستیل برای بدن

درباره ژلاتین خوراکی اما و اگرهای زیادی وجود دارد و از گاو و ماهی برای تهیه ژلاتین استفاده می‌شود. ژلاتین ماده‌ای است که از کلاژن، پوست و استخوان حیوانات به‌دست می‌آید و بو، مزه. قند و چربی ندارد. مقدار زیادی از آن را پروتئین و بخش کمی از آن را نمک و آب تشکیل می‌دهد. برای تولید پاستیل از ژلاتین خوراکی، روغن خوراکی، انواع اسانس میوه‌ای، رنگ‌ها و طعم‌دهنده‌های مجاز خوراکی، آب، شیرین‌کننده که می‌تواند شکر یا گلوکز باشد و افزودنی‌های دیگر استفاده می‌شود.

خوردن هر ماده خوراکی، حتی تنقلات پرکالری و بی‌خاصیت هم اگر در حد عقلانی باشد، مشکلی پیش نخواهد آورد. نظرات مخالف و موافق زیادی وجود دارد. موافقان معتقدند پروتئین کلاژن، خاصیت ضد التهابی دارد و به دلیل داشتن موادی مانند گلایسین به تقویت دستگاه گوارش کمک می‌کند و همه خواصی را که برای پروتئین بر می‌شمارند به پاستیل هم نسبت می‌دهند از جمله ضد افسردگی، کاهش کلسترول، بهبود بافت پوست اما مخالفان نظر خودشان را دارند و معتقدند پاستیل هیچ ارزش خوراکی ندارد و پروتئین پاستیل جزو بی‌ارزش‌ترین پروتئین‌هاست و مواد مغذی آن به اندازه‌ای نیست که بتواند نیاز بدن را تأمین کند.

از طرفی طعم دهنده و رنگ‌های اضافه شده ارزش غذایی آن را کاهش می‌دهد. رعایت شرط اعتدال هم بعضی از متخصصان تغذیه را بر این داشته است که بگویند: «خوردن هر ماده خوراکی، حتی تنقلات پرکالری و بی‌خاصیت هم اگر در حد عقلانی باشد، مشکلی پیش نخواهد آورد.»

به هر حال این خوراکی در فروشگاه‌ها در دسترس کودکان قرار دارد و می‌توان به میزان متعادل از آن استفاده کرد اما نکاتی وجود دارد که بد نیست هنگام مصرف پاستیل به آن توجه داشته باشیم عبارتند از: در برخی پاستیل‌ها که مشخصات مجوز استاندارد روی بسته آن‌ها درج نشده یا تقلبی است، نوعی واکس استفاده می‌شود که این واکس‌های غیرمجاز باعث به خطر انداختن سلامت می‌شود. در صورت تمایل به خوردن پاستیل آن را نجوید. بگذارید آرام آرام درون دهان تان آب شود تا مزه‌اش را بیشتر حس کنید. ترکیبات مخصوص پاستیل، تا حدودی همانند پفک چسبنده و برای بهداشت دهان و دندان مضر است. بنابراین بلافاصله پس از خوردن پاستیل مسواک بزنید.

غذاهای فوق خطرناک برای قلب

متخصصان حوزه سلامت و تغذیه هشدار می‌دهند چربی‌های ترانس به اندازه چربی‌های اشباع شده برای سلامت قلب خطرناک است. مطالعه جدید دانشمندان در مرکز کنترل بیماری نشان می‌دهد که غذاهای ناسالم به قلب آسیب می‌رساند. از جمله این موارد، غذاهای کنسرو شده با مواد غلیظ کننده و تثبیت کننده‌ها و نوشابه‌های شیرین با شربت ذرت با فروکتوز بالاست که به قلب ضرر می‌رساند.

ژانگ متخصص اپیدمیولوژیک پیش از انتشار مطالعه خود در ژورنال تغذیه بالینی آمریکا در ماه اکتبر، گفت: این غذاها به طعم بسیار خوشمزه‌ای طراحی شده‌اند اما برای قلب مضر هستند.

غذای فرآوری شده فوق‌العاده خوشمزه هستند، افرادی که هر روز غذاهای فوق فرآوری شده می‌خورند، می‌توانند ۵۰۰ کالری بیشتر در روز بخورند. غذاهای اصلی مانند سبزیجات، لوبیا، گوشت، پنیرها و سایر غذاها نمونه‌هایی از غذاهای فرآوری نشده یا کم پردازش هستند که کنسرو آن‌ها خطرناک هستند.

کد خبر 466606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.