چرا طرح‌های توسعه شهر اثربخشی لازم را ندارد؟

یک دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری گفت: ایجاد تحولات اساسی در روند شهرسازی، برنامه ریزی شهری و تهیه طرح‌های توسعه شهری یک نیاز اساسی است و چنانچه این ساختارها تغییر نکند، هر مسئولی در شهرداری، شورای شهر، استانداری و فرمانداری تعیین شود، تغییری ایجاد نشده و مشکلات تداوم پیدا می‌کند.

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بسیاری از طرح‌های توسعه شهری با قوانین کشور و طرح‌های فرادست ملی، طرح‌های پنج ساله، طرح‌های توسعه و عمران شهرستان‌ها همخوانی ندارد و نیاز است شرح خدمات تهیه طرح‌ها تغییر کرده و قانون جامع شهرسازی و زمین شهری برای شهرها تهیه شود.

وی خاطرنشان کرد: جمع آوری داده‌های غیر مرتبط با طرح‌ها از جمله مشکلاتی است که در زمینه تهیه طرح‌های شهری وجود دارد و سیلی از اطلاعات در زمینه‌ها و حوزه‌های مختلف هواشناسی، زمین شناسی، خاکشناسی، جمعیت شناسی، آداب و رسوم تهیه می‌شود.

این کارشناس جغرافیا و برنامه ریزی شهری تاکید کرد: این اطلاعات گسترده و نبود ارتباط صحیح میان اجزای طرح‌های توسعه شهری، منجر به استدلال و استنتاج ناقص و ضعیف و ناکارآمدی طرح‌ها می‌شود، چنین طرحی با واقعیت‌های شهری سازگار نیست و منجر به تولید طرحی تحقق ناپذیر و غیر اجرایی می‌شود.

ابراهیمی تصریح کرد: نیاز است شیوه‌های به کار گرفته در تهیه طرح‌های توسعه شهر با محیط و بافت‌های مختلف شهر تناسب داشته باشد در غیر این صورت کارایی و اثربخشی طرح‌ها از بین می‌رود و زمانی که اجرای یک طرح نتواند اثر مثبتی بر شهر بگذارد، بافت‌های نامناسب در شهر ایجاد می‌شود.

کد خبر 466600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.