تلاش برای ایجاد کارخانه نوآوری در اصفهان/برگزاری سالانه پنج رویداد شنبه‌های خلاق تا ۱۴۰۵

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان آموزش ۲۰۰ هزار نفر از شهروندان، افزایش سرمایه خطرپذیر شهرداری به ۲۰ میلیارد تومان، توسعه سرانه فضای نوآوری به ۳۰ هزار مترمربع، ایجاد سه شتابدهنده و مشارکت با شهروندان خلاق را پنج مصوبه بهبود اکوسیستم کارآفرینی اصفهان در قالب برنامه «اصفهان ۱۴۰۵» معرفی کرد.

کوروش خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به پنج مصوبه در ارتباط با بهبود اکوسیستم کارآفرینی اصفهان در قالب برنامه «اصفهان ۱۴۰۵» با تاکید بر لزوم جذب طبقه خلاق جامعه و استفاده از نظرات آن‌ها، اظهار کرد: شهرداری باید در طول اجرای این برنامه با مشارکت بخش خصوصی سه فضای کار اشتراکی ایجاد کند.

وی افزود: همچنین شهرداری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در انجام وظایف خود بیشتر استفاده خواهد کرد بدین منظور و در راستای تقویت کارآیی این شرکت‌ها باید سرمایه شهرداری در صندوق‌های خطرپذیر شهر ظرف پنج سال آینده به حداقل ۲۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به بکارگیری سرمایه خطرپذیر شهرداری در رویداد ۱۰۰ استارتاپ که آذرماه برگزار شد، تصریح کرد: این رویداد کمترین وابستگی را به شهرداری و سایر دستگاه‌ها داشت و توسط بخش خصوصی، شتاب‌دهنده‌ها و فضاهای کار اشتراکی هدایت شد بنابراین امیدوارم که در سال‌های آینده فارغ از تغییر و تحولاتی که پس از انتخابات در شهر و کشور رخ می‌دهد، افزایش سرمایه شهرداری در صندوق خطرپذیر دنبال شود.

وی ادامه داد: شهرداری در قالب اصفهان ۱۴۰۵ ملزم شده تا در راستای ارتقای بهره‌وری فرآیندهای جاری سیستم از طرق مختلف نسبت به شناسایی و بکارگیری فناوری‌های موردنیاز حوزه‌های مختلف اقدام کرده و در طول سال‌های برنامه، سالیانه حداقل پنج رویداد شنبه‌های خلاق را اجرا کند.

خسروی خاطرنشان کرد: توسعه آموزش و فرهنگ شهروندی و زیرساخت Lcity و محتوای تولید شده در قالب پروژه توان هفت برای توسعه آموزش ۲۰۰ هزار شهروند به میزان متوسط ۳۰ ساعت برای هر نفر و در کل شش میلیون نفرساعت نیز در طول اجرای برنامه استفاده خواهد شد.

وی اضافه کرد: شهرداری در راستای توسعه فضای نوآورانه اصفهان در سال‌های اجرای برنامه ۱۴۰۵ نیز ملزم به ایجاد فضای نوآوری مشارکتی به میزان ۳۰ هزار متر مربع شده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: این فضا شامل مرکز رشد، شتاب دهنده‌ها، فضاهای کار اشتراکی و خانه‌های نوآوری می‌شود که در برخی شهرها به‌طور متمرکز همه این عناصر در کارخانه پیش‌بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: هنگام تدوین برنامه نمی‌توانیم به شهرداری الزام کنیم که این ۳۰ هزار مترمربع به‌طور متمرکز ایجاد شود هرچند اگر این اتفاق رخ دهد برکت بیشتری دارد اما هنگام اجرای طرح پیچیدگی‌ها آنقدر زیاد است که اگر هنگام تدوین برنامه تاکید می‌کردیم که این فضا به‌طور متمرکز باشد، در آینده کار به سمت قفل شدن پیش می‌رفت.

خسروی تاکید کرد: تمام تلاش مرکز پژوهش‌ها، معاونت برنامه‌ریزی شهرداری و سایر افراد دخیل در اکوسیستم کارآفرینی بر ایجاد کارخانه نوآوری متمرکز شده است که تا این لحظه در این خصوص به توفیق چندانی نرسیده‌ایم.

کد خبر 466598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.