فلامینگوهای مهاجر مهمان تالاب جازموریان شدند

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست دلگان در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: تالاب جازموریان در محدوده این شهرستان با وجود خشکی هنوز میزبان پرندگان مهاجر از جمله فلامینگوها برای زمستان گذرانی است.

به گزارش ایمنا، حسین قاسمی منش اظهار کرد: با وجود خشکی تالاب جازموریان و به دلیل واقع شدن در مسیر حرکت پرندگان مهاجر، این تالاب هنوز میزبان دسته‌های پرندگان است.

وی افزود: در طی گشت‌های شبانه روزی یگان حفاظت پرندگان مهاجر بارها مشاهده و سرشماری می‌شوند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست دلگان گفت: آب و هوای مناسب، واقع شدن در مسیر اصلی مهاجرت پرندگان، بارش‌های پاییزی و پوشش گیاهی لکه‌ای در مناطق مختلف از عمده دلایل میزبانی تالاب جازموریان از پرندگان مهاجر زمستان گذران است.

زیستگاه‌های متنوع موجود در سواحل سیستان‌وبلوچستان شامل سواحل جزر و مدی، جنگل‌های مانگرو، زیستگاه‌های دریایی، زیستگاه‌های کوهستانی و صخره‌ای، زیستگاه‌های بیابانی و دشتی است که برای حضور انواع پرندگان مهاجر اعم از آبزی و کنار آبزی شرایط مساعدی را فراهم ساخته است.

تالاب هامون جازموریان با گستره حوضه آبریزی حدود ۷۰ هزار کیلومترمربع معادل ۲ برابر دریاچه ارومیه در ۵۶ کیلومتری غرب شهرستان دلگان و پنج کیلومتری روستای چاهکیچی واقع شده که ۴۹ درصد آن در حوزه سیستان و بلوچستان و ۵۱ درصد در حوزه استان کرمان قرار دارد.

نیمهٔ باختری این حوضه به وسعت ۳۵ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع در استان کرمان و نیمهٔ خاوری آن به وسعت ۳۴ هزار کیلومتر مربع در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. دشت‌های جیرفت، فاریاب و رودبار جنوب در استان کرمان و دشت‌های ایرانشهر، بمپور، سردگان، دلگان، سرتختی و اسپکه در استان سیستان و بلوچستان در محدودهٔ این حوضهٔ آبریز واقع شده‌اند.

تالاب جازموریان به عنوان یک منبع قابل توجه آب شیرین به سبب خشکسالی‌های مداوم در سال‌های اخیر به کانون بحرانی ریزگردهای جنوب استان سیستان و بلوچستان و استان کرمان تبدیل شده که کم توجهی به این موضوع باعث مشکلات جبران ناپذیری برای شهرستان دلگان شده است.

بنابه گزارش ایرنا، ساخت ۳۶ سد و بندخاکی و بتونی در استان کرمان ازجمله سد عروس، سد هلیل رود و سد استقلال باعث به نفس افتادن تالاب هامون جازموریان شده است به طوری که این تالاب هم اکنون کاملاً خشک شده و اگر درمانی مناسب برای احیای آن تجویز نشود خطرات جبران ناپذیری برای مردم و منطقه دلگان و بخش جلگه چاه هاشم رقم خواهد زد.

کد خبر 466578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.