ترامپ نمی‌تواند علیه هیچ کشوری دست به اقدام نظامی بزند

یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: دونالد ترامپ نمی‌تواند تحت فشار تیم سیاسی خود علیه هیچ کشوری دست به اقدام نظامی بزند و این مساله می‌تواند برای آمریکا هزینه‌های سنگین داشته باشد.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد وضعیت و تحولات فعلی منطقه اظهار کرد: تا دو هفته باقیمانده از دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در کاخ سفید این احتمال وجود دارد که حوادث دراماتیکی زیادی در منطقه رخ دهد و در این رابطه گمانه‌زنی‌های متعددی وجود دارد؛ نخست اینکه ترامپ تلاش دارد تا در مدت باقی مانده حضورش در کاخ سفید، بحران جدیدی در منطقه ایجاد کند تا با استفاده از گریزگاه‌های قانونی و وقوع بحرانی که امنیت آمریکا را به خطر می‌اندازد، برای مدت بیشتری در کاخ سفید بماند.

وی افزود: قانون اساسی ایالات‌ متحده حکم می‌کند که هرگاه بحرانی در آستانه پایان دوره ریاست‌جمهوری رخ دهد که مرتبط با امنیت ملی باشد، رئیس‌جمهور می‌تواند برای مدت طولانی‌تری در کاخ سفید باقی بماند و قدرت را به رئیس‌جمهور منتخب واگذار نکند؛ لذا چنین رویکردی در ذهن دونالد ترامپ وجود دارد و به همین دلیل سعی می‌کند از طریق بحران‌سازی و جنگ در منطقه برای مدت بیشتری در کاخ سفید باقی بماند. با اینکه تیم سیاسی دونالد ترامپ به دنبال جنگ‌افروزی است، ولی ژنرال‌های پنتاگون به‌شدت مخالف آن هستند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه ادامه داد: در سالگرد دو سردار بزرگ شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، آمریکا و شخص دونالد ترامپ به‌شدت از واکنش مردمی و ملت‌های عربی و اسلامی وحشت کرده و این مانورها صرفاً برای ترساندن ملت‌هاست و به همین دلیل پس از پایان مراسم سالگرد این دو شهید بزرگوار، ناوهای آمریکا منطقه را ترک کردند. دونالد ترامپ طی ماه‌های اخیر به شدت تحت فشار عربستان و رژیم‌صهیونیستی قرار داشته تا یک ماجراجویی جدید در منطقه ایجاد کند.

هانی زاده تصریح کرد: در دیدارهایی که اخیراً بین محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در عربستان صورت گرفت، بن‌سلمان آمادگی سعودی‌ها برای پرداخت هزینه‌های جنگ علیه ایران را اعلام کرده است ولی ژنرال‌های پنتاگون مانع تصمیم ترامپ برای حمله به ایران و محور مقاومت شدند. حضور میلیونی مردم و شعارهای تندی که علیه نیروهای آمریکایی و دولت مصطفی الکاظمی در مراسم حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس سر داده شد، نشان می‌دهد که مردم عراق در آستانه رویارویی مستقیم با نیروهای آمریکایی در کشورشان هستند؛ شعارهایی که عراقی‌ها در مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی سر دادند، یک پیام بسیار مهم برای آمریکاست که باید نیروهای خود را از خاک این کشور خارج کند و پیام دیگری برای مصطفی الکاظمی که نباید مصوبه سال گذشته پارلمان را نادیده بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: شعارها به‌شدت علیه دونالد ترامپ، نیروهای آمریکایی و علیه دولت مصطفی الکاظمی بود و به همین دلیل می‌توان گفت رویارویی مستقیم مردمی با نیروهای آمریکایی یکسال پس از شهادت سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس آغاز شده و طی هفته‌های آینده این تقابل شدت بیشتری خواهد گرفت. ممکن است نیروهای ایالات متحده رودرروی مردم عراق قرار بگیرند که در این‌صورت یک فاجعه انسانی به‌وجود خواهد آمد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در پایان تصریح کرد: دونالد ترامپ نمی‌تواند تحت فشار تیم سیاسی خود، علیه هیچ کشوری دست به اقدام نظامی بزند و این مساله می‌تواند برای آمریکا هزینه‌های سنگین داشته باشد. منطق ژنرال‌های پنتاگون مبتنی بر واقعیت‌های میدانی، ارزیابی توان و قدرت ایران و محور مقاومت است و چنانچه دونالد ترامپ بخواهد دست به ماجراجویی بزند قطعاً هزینه‌های سنگینی متوجه نیروهای آمریکایی در منطقه خواهد شد. لذا به نظر می‌رسد دونالد ترامپ ناچار است که کاخ سفید را شکست‌ خورده ترک کند و هیچگونه دستاوردی در طول چهار سال حاکمیت خود برای واشنگتن نخواهد داشت.

کد خبر 466534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.