۳ جایگاه آشیانه‌سازی پرندگان شکاری در ورزنه نصب شد

انجمن حفاظت از پرندگان آوای بوم برای نخستین بار در کشور سه استند لانه سازی پرندگان شکاری را با هدف کنترل بیولوژیک جمعیت جوندگان در تاغزارهای شهر ورزنه نصب کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انجمن حفاظت از پرندگان آوای بوم برای نخستین بار در کشور طرح پایلوت ایجاد جایگاه لانه سازی پرندگان شکاری را با هدف کنترل بیولوژیک جمعیت جوندگان در تاغزارهای ورزنه اجرا کرد. درختان تاغ سال‌ها پیش برای جلوگیری از خیزش گرد و غبار و فرسایش خاک در ورزنه کاشته شده بود اما وجود تاغزارها در آن منطقه شرایط مناسبی برای ازدیاد جمعیت جوندگان از جمله موش فراهم کرد که به شیوع گسترده بیماری سالک در ورزنه و شرق اصفهان منجر شد.

به رغم این که برای کنترل جمعیت جوندگان در سال‌های گذشته اقداماتی نظیر لانه کوبی و سمپاشی اجرا شد، اما شرایط محیطی و طبیعی سبب افزایش دوباره جمعیت آنها در منطقه می‌شود. از این رو انجمن حفاظت از پرندگان آوای بوم روز _دوشنبه ۱۵ دی ماه_ با همکاری انجمن دوستداران میراث طبیعی و محیط زیست ورزنه و شهرداری این شهر طرح پایلوت کنترل بیولوژیک جمعیت جوندگان را با نصب سه استند (پایه) لانه سازی پرندگان شکاری اجرا کرد.

مقابله بیولوژیک با جوندگان و بیماری سالک

ایمان ابراهیمی، مدیرعامل انجمن حفاظت از پرندگان آوای بوم در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تاغزاری وسیع حد فاصل شهر ورزنه و تالاب گاوخونی وجود دارد که سال‌ها پیش برای کنترل گرد و غبار و حفظ خاک آن منطقه ایجاد شد اما نکته‌ای که در این طرح پیش‌بینی نشده این بود که تاغزارها در مجاورت شهر ورزنه مشکل ازدیاد جوندگان را به وجود خواهند آورد در نتیجه به مرور زمان جمعیت آن‌ها افزایش یافته و مشکل بیماری سالک را در آن منطقه به وجود آورده است و سال‌هاست که مردم ورزنه با این مشکل دست به گریبانند.

وی ادامه داد: با وجود اقداماتی مانند لانه کوبی (تخریب لانه) و سمپاشی برای کنترل جمعیت جوندگان اما به دلیل شرایط مناسب محیطی جمعیت آنها دوباره بازیابی می‌شود در حالی که روشی در دنیا وجود دارد که به طور زیست محیطی و بیولوژیکی جمعیت جوندگان کنترل می‌شود به این صورت که جمعیت پرندگان شکاری که از این جوندگان تغذیه می‌کنند، در منطقه افزایش یابد.

ابراهیمی افزود: ازدیاد پرندگان شکاری در منطقه به مقدماتی از جمله ایجاد جایگاه‌ها و استندهای لانه سازی نیاز دارد؛ انجمن حفاظت از پرندگان آوای بوم از سال‌ها پیش تلاش کرد پایلوت این طرح را در منطقه‌ای از کشور اجرا کند، از این رو با توجه به مشکلی که در شهر ورزنه وجود داشت به عنوان پایلوت اجرای این طرح انتخاب شد.

مدیرعامل انجمن حفاظت از پرندگان آوای بوم خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات این انجمن در کشور ساخت جایگاه‌های آشیانه سازی برای پرندگان مختلف است، پیش تر در منطقه ورزنه پایه آشیانه سازی جغد نیز نصب شده بود و یا در شهر اصفهان در دو منطقه چهارباغ و کوه صفه با کمک شهرداری لانه‌های مناسب برای پرندگان شهری و در پارک ملی کلاه قاضی لانه شاهین نصب کردیم اما نخستین بار است که جایگاه پرندگان برای کنترل جمعیت جوندگان نصب می‌شود زیرا در موارد قبلی هدف فرهنگ سازی و نزدیکی پرندگان به انسان بوده اما هدف این طرح مقابله بیولوژیکی با مشکل جوندگان است.

کنترل بیولوژیک جوندگان به سایر موجودات آسیب نمی‌زند

همچنین رضا خلیلی ورزنه، مدیرعامل انجمن دوستداران میراث طبیعی و محیط زیست ورزنه به خبرنگار ایمنا، گفت: با توجه به شیوع بیماری سالک در مناطق شرقی اصفهان و از جمله شهر ورزنه در سال‌های اخیر برای از بین بردن جوندگانی مانند موش که ناقل و عامل این بیماری هستند از روش سمپاشی استفاده می‌شد که این کار برای محیط زیست مضر بود زیرا موجب می‌شد بعضی از گونه‌های دیگر زنجیره غذایی از بین بروند؛ برای مثال پرندگان شکاری مانند عقاب و سارگپه و یا پستاندارانی مانند شغال نیز مسموم می‌شدند و به حیات وحش آسیب می‌رسید.


وی ادامه داد: از این رو انجمن حفاظت از پرندگان آوای بوم مطالعاتی را در این زمینه انجام داده که برای کاهش اثرات زیست محیطی به جای استفاده از سم، از روش سبز و افزایش گونه‌های پرندگان شکاری موجود در اکوسیستم استفاده کند، در برخی از کشورهای توسعه یافته از این روش‌ها استفاده کرده‌اند.

خلیلی ورزنه ابراز امیدواری کرد: با همکاری مردم شهر تالابی ورزنه و با حفظ و نگهداری این پایه‌ها، طرح بیولوژیک کنترل جمعیت جوندگان موفقیت آمیز باشد و بتوان اجرای این طرح را به سایر مناطق کشور تعمیم داد زیرا با افزایش تعداد پایه‌ها و افزایش پرندگان شکاری جمعیت جوندگان موذی مانند موش کنترل می‌شود و برای انسان و سایر جانوران نیز خطری در بر ندارد.

کد خبر 466513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.