ترامپ و پمپئو توسط ایران شکار خواهند شد

استفاده سوخت مازوت در نیروگاه‌های کشور، ابعاد فوت آیت الله مصباح یزدی، آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی در فردو و نتایج لوایح مبارزه با پولشویی در مجمع تشخیص مصلحت نظام از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه شنبه ۱۶ دی ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قطعی برق بهتر از مازوت» به بررسی دلایل استفاده سوخت مازوت در نیروگاه‌های کشور پرداخت و نوشت: «ملت یا باید نبود برق را بپذیرند یا این‌که ناچاریم برای مدت کوتاهی مازوت سوخته شود.» این اظهارات روز گذشته عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست در اوج آلودگی چندین کلانشهر ایران در شرایطی است که بسیاری از کلانشهرها همچون تهران با قطعی مکرر شبانه برق مواجه هستند. در این بین چندین سوال مطرح می‌شود که آیا رئیس سازمان محیط زیست، بخشنامه سازمان متبوع خود را به نیروگاه‌ها و صنایع مبنی بر استفاده نکردن آنها از سوخت مازوت قبول ندارد؟ آیا باید مردم در میان خاموشی برق و تحمل تاریکی یا استشمام دود سمی مازوت یک گزینه را انتخاب کنند و در این بین آیا احتمالاً گزینه دیگری به عنوان مثال، استفاده از گاز طبیعی برای کشوری که دومین ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد، برای آنها موجود نیست؟! و صدها سوال بی‌پاسخ دیگر که این روزها مردمی که نفس کشیدن برای آنها سخت شده است در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها در پی پاسخ هستند و در این شرایط فقط مسئولان رویکرد تکذیب و «کی بود، کی بود؛ من نبودم» را در پیش گرفته‌اند.

به عنوان مثال آنها یا استفاده از سوخت مازوت را تکذیب می‌کنند یا قطعی برق را اتفاقی می‌دانند، در حالی‌که همه می‌دانند نیروگاه‌ها سوخت کافی ندارند و خاموشی بزرگراه‌ها و خاموشی شبانه شهرها به این دلیل است. در این شرایط و در پی قطعی برق در بسیاری از مناطق شهری و روستایی، شهروندان می‌گویند با مشکلاتی از جمله اختلال در روند امتحان مجازی دانش‌آموزان، اشتغال‌های خانگی، سرما در ساختمان و افزایش ناامنی در ترددهای شبانه مواجه شده‌اند. پیش‌تر عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور گفته بود که قطع برق در چند استان و به شکل موردی بوده و امکان افزایش آن وجود دارد؛ اما شهروندان از قطع بدون برنامه در بسیاری از استان‌ها گزارش می‌دهند. برق در مناطقی از شهرهای رشت، گرگان، تهران، قم، تهران، بجنورد، اسفراین، انزلی در یکشنبه قطع شد. یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته است: «وزارت نیرو برق خیابون‌ها رو قطع کرده و مردم نگران افزایش ناامنی شبانه خیابونا و تصادف شدن. حالا چرا؟ وزارت نیرو به کمبود گاز اشاره کرده و گفته گاز نیروگاه‌ها رو به نفع بیمارستان‌ها قطع کردن! نکته: ایران بزرگترین مالک گاز جهانه!»

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سرنوشت جبهه‌پایداری بعد از آیت‌الله مصباح یزدی» به بررسی ابعاد فوت آیت الله مصباح یزدی پرداخت و نوشت: جبهه پایداری با درگذشت مصباح‌یزدی در آستانه انتخاب ۱۴۰۰ با فقدان رهبر معنوی خود مواجه شده است. آنچه می‌تواند این جبهه را دچار تغییراتی در آینده کند.

به گزارش فرارو، فوت آیت الله مصباح‌یزدی پس از فقدان آیت‌الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اصولگرایان را که پس از آیت‌الله مهدوی‌کنی با اختلاف و نبود رهبری مواجه شده بودند هر چه بیشتر با خلأ چهره‌های تأثیرگذار به ویژه در ایام انتخابات مواجه کرد. این مسئله از سوی رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز مورد توجه قرار گرفت، اما رسانه‌های اصولگرا در این باره سکوت کرده‌اند.

حتی رسانه‌های اصلاح‌طلب از پایان عصر شیخوخیت در اصولگرایان و نیز وجود خلأ تئوریک در جریان اصولگرا سخن می‌گویند. گروه دیگری از اصلاح‌طلبان نیز تأثیر فقدان آیت الله مصباح‌یزدی را در اندازه تحولات جبهه پایداری تحلیل کردند.

ناصر قوامی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این باره در گفتگویی گفت: «طبیعی است که پایداری با از دست دادن رهبر کاریزماتیک خود و حمایت وی، قدری تضعیف می‌شود، اما باید توجه داشت که آن پژوهشکده‌ای که آقای مصباح راه انداخته بود، تبدیل به یک جای امنیتی شده و خود آقای مصباح را هم تحت تأثیر قرار داده بود. این مرکز همچنان برقرار و وابسته به نهادهای قدرت است. هدایت آن نیز از این پس قطعاً بر عهده فرد دیگری قرار می‌گیرد و در اصل موضوع تغییر رخ نخواهد داد.»

اما به نظر برخی، چالش جبهه پایداری بیش از اینهاست. در این باره رسانه جهان صنعت در تحلیلی تقویت صادق محصولی را مهمترین تأثیر فقدان آیت‌الله می‌داند. اما در میان رسانه‌های اصولگرا تنها سایت فردا با مروری بر مواضع رسانه‌های اصلاح‌طلب، نبود مصباح‌یزدی را موجب افزایش میزان همراهی و همکاری طیف پایداری با سایر اصولگرایان دانسته و گمانه تقویت وجه عملیاتی جبهه پایداری را جدی خوانده است. این سایت نتیجه گرفته که احتمالاً بر میزان همراهی و همکاری جبهه پایداری با سایر طیف‌ها افزوده خواهد شد و بعد از مرحوم مصباح‌یزدی، فصل نوینی در فعالیت‌های پایداری رخ خواهد داد.

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «برد- برد یا باخت - باخت» به بررسی آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصد در «فردو» پرداخت و نوشت: ایران جدال برجامی با کشورهای عضو توافق هسته‌ای را وارد فاز جدیدی کرد. در روزهایی که شمارش معکوس برای خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا از کاخ سفید و واگذاری قدرت به رقیب دموکراتش - جو بایدن- آغاز شده است تهران نشانه‌های جدیدی از لبریز شدن کاسه صبرش را بروز داد؛ آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصد در تأسیسات هسته‌ای فردو. گام جدید هسته‌ای ایران که در تعارض با تعهدات داده شده تهران در قالب برجام است درنتیجه تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها برداشته شد. قانونی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی کمتر از یک ماه قبل به تصویب رساندند و حسن روحانی، رئیس‌جمهور در حالی که مخالفت‌هایی با نحوه تصویب آن داشت، روز گذشته دستور لازم برای اجرای آن را صادر کرد.

خبر صدور این دستور را سخنگوی دولت اعلام کرده و افزود: از ساعاتی پیش (بامداد دوشنبه ۱۵ فروردین) فرآیند تزریق گاز شروع شده و تا ساعاتی دیگر اولین محصول اورانیوم غنی شده UF6 به دست خواهد آمد. علی ربیعی در گفت‌وگو با خبرگزاری دولت (ایرنا) درباره جزئیات دستور رئیس‌جمهور برای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی گفت: هفته گذشته رئیس‌جمهوری در نامه‌ای به معاون اول خود در خصوص تأمین بودجه بخشی از این قانون در سال ۱۳۹۹ دستورات لازم را داده است. همچنین رئیس‌جمهور در روزهای گذشته دستور اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را صادر کرد و از ساعاتی پیش فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول اورانیوم غنی شده UF6 به دست خواهد آمد. تمامی این فرآیند پس از انجام اقدامات اولیه از قبیل اطلاع‌رسانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحویل پرسشنامه طراحی بر مبنای تعهدات پادمانی کشور صورت گرفته است.

سخنگوی دولت در پایان این گفت‌وگو مجدداً با اشاره به اینکه دولت مواضع خود در قبال این قانون را به صراحت اعلام کرده، تاکید کرد که دولت خود را ملزم به اجرای قانون می‌داند. پیش از این مشابه این موضع‌گیری را محمدجواد ظریف، وزیر خارجه و عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه نیز در جلسات جداگانه با وزرای خارجه و معاون‌های وزرای خارجه کشورهای ۱+۴ اعلام کرده بودند. در حالی که مفاد قانون قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها از همان ابتدا انتقاد کشورهای اروپایی عضو برجام را به دنبال داشت، جواد ظریف در نشست مجازی وزرای خارجه ایران و ۱+۴ که قریب به دو روز پیش پس از وقفه حدوداً یک‌ساله برگزار شد، با انتقاد از این رویه اروپایی‌ها هشدار داد که دولت حسن روحانی مکلف به اجرای قانون مصوب مجلس است. ظریف در بخش‌هایی از سخنان خود ادعای دموکراسی دوستی و قانون‌مندی اروپایی‌ها را در تضاد با درخواست آنها از دولت ایران برای نادیده گرفتن قانون مصوب مجلس دانست.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «‌چرا برخی نگران تصویب FATF هستند؟» به بررسی نتایج لوایح مبارزه با پولشویی در مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخت و نوشت: با نزدیک‌شدن به زمان تصمیم‌گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام، مخالفان پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی همچنان بر مواضع خود پافشاری می‌کنند و امیدوار هستند این‌گونه ایران را همچنان در لیست سیاه نگه دارند. اینکه ماندن ایران در لیست سیاه و گشایش‌ نیافتن مراودات تجاری با دنیا چه سودی برای مخالفان دارد، خیلی مشخص نیست؛ اما اینکه مخالفت‌ها جنبه سیاسی دارد یا منافع اقتصادی، برای گروهی خاص بسیار مطرح شده است.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیش از ظهر روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: رئیس‌جمهور به‌تازگی از رهبری خواستند که مجمع تشخیص مدت‌زمان بررسی این طرح را بیشتر کند. وی با بیان اینکه ابهامات زیادی در FATF وجود دارد، افزود: باید نظرات کارشناسان مختلف دراین‌باره را بررسی کنیم و به تصمیم درستی برسیم. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: از دولتی‌ها خواستیم به سوالات مجمع درباره FATF پاسخ دهند تا ابهامات ما برطرف شود و فعلاً در حال بررسی آن هستیم.

اوایل هفته نیز مصباحی‌مقدم که در انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی صحبت می‌کرد، گفت: می‌گویند کسانی که خودشان دچار پولشویی هستند، نمی‌خواهند مبارزه با پولشویی دنبال بشود و از این نظر دو کنوانسیون پالرمو و CFT تصویب نشده است. درصورتی‌که قانون مبارزه با پولشویی در سال ۸۶ تصویب شده و دارد اجرایی می‌شود. او اظهار کرد: ما سالانه ۴۰ میلیارد دلار واردات و ۴۰ میلیارد دلار صادرات داریم. این موارد چطور انجام شده است؟ این موارد رسمی نیست؛ اما اگر به این دو کنوانسیون ملحق می‌شدیم، دیگر هیچ کاری نمی‌توانستیم انجام دهیم و حتی این مبادلات هم انجام نمی‌شد.

دراین‌میان بهارستانی‌ها هم دنبال بررسی مجدد لوایح هستند؛ البته این موضوع دیگر در حوزه اختیارات نمایندگان مجلس نیست؛ زیرا در مجلس دهم این لوایح تصویب شده‌اند.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ترامپ و پمپئو توسط ایران شکار خواهند شد» نوشت: کانال تلگرامی کاوش‌مدیا فیلمی از تحلیل «مألوف» افسر سابق پنتاگون درباره سرنوشت ترامپ پس از ترک کاخ سفید را منتشر کرد.

مایکل مألوف، افسر سابق پنتاگون در سخنانی درباره سرنوشت ترامپ پس از ترک کاخ سفید گفت: من فکر می‌کنم حتی پس از اینکه ترامپ کاخ سفید را ترک کند- البته اگر ترک کند- توسط ایرانیان شکار خواهد شد و ایرانی‌ها در یک مقطع زمانی سراغش خواهند رفت.

وی بیان کرد: فکر می‌کنم این واقعیت که ترامپ بعدازظهر پنج‌شنبه (۱۱ دی) بدون اعلام قبلی ناگهان به کاخ سفید بازگشت، معنادار است آن‌هم وقتی که قرار بود در جشن عید سال نو مارلاگو شرکت کند.

افسر سابق پنتاگون افزود: دست‌کم برای من و کسانی که از نزدیک این مسائل را دنبال می‌کنند با توجه به افزایش تدریجی، داریم به یک اوج نزدیک می‌شویم و از سویی دیگر شما اسرائیلی‌ها را دارید که چندین ماه است تلاش می‌کنند تا آمریکا را تحریک کرده و درگیر چیزی کنند لذا با توجه به این نوع تنش، در هر لحظه احتمال وقوع هر اتفاقی هست و این مایه نگرانی است. مألوف در پاسخ به اینکه آیا شما فکر می‌کنید حتی اگر ۲۰ ژانویه ترامپ کاخ سفید را ترک کند ایرانیان او را به‌عنوان شهروند غیرنظامی دنبال خواهند کرد؟ گفت: بله همین‌طور است. من فکر می‌کنم او به همراه پمپئو مورد هدف قرار خواهند گرفت. چون تصمیماتی که گرفته‌اند مثل همین که در کاخ سفید هستند و یا تیم امنیتی که حداقل تا آخر عمر در کنار آنهاست موید همین است.

افسر سابق جنگ روانی آمریکا با اشاره به دستور کار ایران برای مقابله با آمریکا گفت: این تحولی بسیار جدی است و فکر می‌کنم ایرانیان زمان و هدف خود را انتخاب خواهند کرد.

کد خبر 466510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.