بیش از ۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر

وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) از موجودی ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالاهای اساسی در بنادر کشور خبر داد و با اشاره به لزوم تجدید نظر در قیمت پایه برخی محصولات در بورس، به دستگاه‌هایی که در اجرای سامانه جامع تجارت کوتاهی کرده‌اند هشدار داد.

به گزارش ایمنا، علیرضا رزم حسینی در نشست ستاد تنظیم بازار اظهار کرد: در ستاد تنظیم بازار تأمین کالاهای مورد نیاز مردم از طریق افزایش تولید و واردات کالاهای ضروری مورد نظر وزارت صمت است. بر اساس گزارش گمرک تاکنون ۱۶ میلیون تن کالاهای اساسی وارد کشور شده و برای تأمین ذخایر کالاهای راهبردی هم اقدامات خوبی صورت گرفته است. مسئله دیگر روان کردن ترخیص کالاهای دپو شده در گمرکات کشور است که بر اساس مصوبه ستاد اقتصادی دولت در حوزه ترخیص کالاها به ویژه کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی همچنین از موجودی ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالاهای اساسی در بنادر کشور خبر داد و گفت: باید برای ترخیص این کالاها مراحل قانونی انجام شود. بنابراین به طور کلی تلاش وزارت صمت تأمین مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات و تأمین کالاهای اساسی و ضروری است که باید طبق برنامه وارد شود. اولویت بعدی این وزارتخانه هم رصد قیمت و وضعیت عرضه ۱۰۰ قلم کالای اساسی است و بر اساس گزارشات امروز، قیمت ۴۰ قلم از این کالاها از ثبات نسبی برخوردار بوده و ۶۰ قلم هم نوسانات قیمتی داشته که مقرر شده سازمان حمایت اقدامات لازم را برای ثبات آن‌ها انجام دهد.

وزیر صمت در ادامه اعلام کرد که حوزه اختیارات ستاد تنظیم بازار به استانداران نیز به عنوان رئیس ستاد تنظیم بازار استانی اختیار لازم در حوزه قیمت گذاری، نظارت و ترخیص کالاها داده شده است.

هشدار وزیر صمت نسبت به کوتاهی در اجرای سامانه جامع تجارت

رزم حسینی در ادامه با تاکید بر لزوم اجرایی شدن سامانه جامع تجارت، گفت: اخیراً گزارش‌هایی مبنی بر نرسیدن نهاده‌های دامی پس از ترخیص از گمرک به مقصد نهایی منتشر شده است. به همه دستگاه‌های مسئول ابلاغ شده که باید به سامانه جامع تجارت متصل باشند در این جلسه هم تاکید شده دستگاه‌های مسئول که مصوبات به آن‌ها ابلاغ شده حتماً باید آن را اجرا کنند و دستگاه‌های نظارتی باید با بخشی از دستگاه‌های دولتی که در این مورد کوتاهی کردند برخورد کنند.

وی با تاکید بر اینکه رسوب کالا در گمرک باید به حداقل برسد، از گمرک و بنادر خواست نسبت به تسهیل و تسریع ترخیص کالاها اقدام کنند تا در بازار نیز اثر بگذارد.

لزوم تجدید نظر در قیمت پایه برخی محصولات در بورس

وزیر صمت در ادامه با بیان اینکه بورس در شرایط صلح یکی از ابزار تنظیم بازار است، گفت: در شرایط خاص کنونی باید درباره عرضه کالا در بورس اقدامات خوبی انجام شود و شرایط ویژه در زمینه فولاد و پتروشیمی در بورس تعریف کنیم. افزایش قیمت برخی محصولات در بازار به دلیل قیمت پایه‌ای است که در بورس عرضه شده و باید در آن تجدید نظر شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 466410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.