آلودگی هوا اثرات ماندگاری بر نسل‌های آینده دارد

یک متخصص بیماری‌های داخلی با تاکید بر اینکه در هوای آلوده احتمال تشدید عفونت‌های تنفسی بین افراد وجود دارد، گفت: انسان‌ها تنها در برابر حفظ سلامتی خود مسئول نیستند، باید پذیرفت که ورود این آلاینده‌ها به بدن اثرات ماندگاری روی نسل بعدی بر جا می‌گذارد.

شیوا طاهری متخصص بیماری‌های داخلی و یکی از پزشکان امضاکننده نامه به استاندار اصفهان درباره آلودگی هوا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص وضعیت خطرناک آلودگی هوای اصفهان، اظهار کرد: در حال حاضر با وجود آلودگی هوای اصفهان احتمال تشدید عفونت‌های تنفسی بین افراد وجود دارد، با توجه به شرایط کرونایی آلودگی هوا می‌تواند باعث افزایش موارد ابتلا به کرونا و شدت یافتن هر نوع عفونت تنفسی شود.

وی افزود: ورود آلاینده‌ها به بدن و تأثیر منفی آن تنها به دستگاه تنفسی انسان محدود نمی‌شود و می‌تواند روی سایر اعضای بدن اثرگذار باشد، به نحوی که موجب ایجاد جهش‌های ژنتیکی شده و این جهش‌ها فرد را مستعد بدخیمی‌های مختلفی کرده و برای خانم‌های باردار مشکلاتی مانند سقط جنین یا ایجاد ناهنجاری در جنین را در پی دارد.

این متخصص بیماری‌های داخلی، تصریح کرد: آلودگی هوا اثرات ماندگاری روی نسل‌های بعدی دارد، انسان‌ها تنها در برابر حفظ سلامتی خود مسئول نیستند و باید بپذیرند ورود این آلاینده‌ها به بدن اثر ماندگاری روی نسل بعدی بر جا می‌گذارد. گروهای حساس مانند کودکان، زنان باردار و افراد مسن دچار آسیب جدی می‌شوند به خصوص کودکان در حال رشد از تأثیرات محیطی بیشتر اثر می‌پذیرند و ممکن است در آینده دچار مشکلات تنفسی شوند.

مشورت با متخصصان راهکار کاهش آلایندگی مازوت

طاهری تصریح کرد: در حال حاضر سوزاندن مازوت در برخی صنایع کوچک و بزرگ باعث افزایش آلودگی هوای اصفهان شده و باید برای کاهش آلایندگی‌ها از تجربه‌های کارشناسان و مهندسان صنعتی کمک گرفت. مطابق قانون هوای پاک که در سال ۱۳۹۶ تصویب شده است باید برنامه‌ریزی‌ها به نوعی باشد تا بعد از سه سال مصرف مازوت را نداشته باشیم، اما اکنون شاهد مصرف آن هستیم.

وی گفت: با استفاده از علم روز، کمک گرفتن از متخصصان این رشته و استفاده از دستگاه‌های تصفیه کننده می‌توان درصدی از میزان آلایندگی وارد شده به هوا را کاهش داد.

این متخصص بیماری‌های داخلی گفت: در حال حاضر سن جامعه به سمت پیری می‌رود و از سوی دیگر فرزندآوری در اجتماع کاهش پیدا کرده است، باید نسبت به حفظ سلامت کودکان و جمعیت فعلی جامعه حساس باشیم تا بتوانیم نسل امروز را تشویق به فرزندآوری کنیم.

داشتن هوای پاک حداقل خواسته شهروندان است

وی با اشاره به اینکه با پایین آمدن سطح اکسیژن خون و افزایش آلاینده‌ها در بدن افراد غلظت خون ایجاد می‌شود، اظهار کرد: غلظت خون، بدن انسان‌ها را مستعد بروز سکته‌های قلبی و مغزی کرده و انواع لخته‌سازی در بافت‌های حیاتی بدن ایجاد می‌شود، از تأثیرات روحی و روانی ورود آلاینده‌ها به بدن انسان نباید غافل شویم، این آلاینده‌ها می‌تواند روی سیستم‌های مختلف بدن اثرات منفی داشته باشد.

طاهری خاطرنشان کرد: با آلودگی هوا تعداد افرادی که دچار سردرد می‌شوند و تعداد دفعات سردرد آنها به نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است، اگر اقدامات اولیه برای پیشگیری بشود می‌توان از بروز آسیب‌های غیرقابل جبران در آینده جلوگیری کرد.

این متخصص بیماری‌های داخلی، گفت: حداقل انتظار شهروندان از مسئولان استانی این است که شرایط استنشاق از هوای پاک را فراهم کنند، لازم است هزینه‌ها به سمت پیشگیری سوق داده شود تا شرایط بهتری داشته باشیم.

کد خبر 466376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.