موافقت با بازسازی ۲۲۰ اتوبوس شهری اصفهان

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: به تازگی بازسازی ۱۵۰ دستگاه اتوبوس شهری ایران خودرو و ۷۰ دستگاه اتوبوس شهری زرین خودرو از طریق برگزاری مناقصه عمومی به تصویب شورای شهر رسیده است.

امیراحمد زندآور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه توسعه شهر و رفاه شهروندان در آینده تا حد زیادی در گرو ارتقای سطح حمل‌ونقل عمومی است، اظهار کرد: در سال ۹۹، حدود ۴۴ درصد از بودجه شهرداری به حوزه حمل‌ونقل اختصاص یافته و در راستای زیست‌پذیری بیشتر شهر و کاهش تردد خودروهای شخصی، این سهم در بودجه سال آینده نیز افزایش می‌یابد.

وی افزود: با روند روبه رشد شهرنشینی، تا سال ۲۰۵۰ جمعیت شهری تا مرز ۸۰ درصد نیز افزایش خواهد داشت؛ بنابراین باید توسعه حمل‌ونقل عمومی در چشم‌‎اندازهای شهری مدنظر باشد.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: نقش حمل‌ونقل عمومی در برنامه «اصفهان ۱۴۰۵» می‌تواند یک گام رو به جلو برای شهر باشد و نواقصی که اصفهان در این زمینه دارد و در حد استاندارد شهر نیست، مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه شهرداری اصفهان برای بازسازی اتوبوس‌های شهری با سازمان برنامه و بودجه و صندوق امید، خاطرنشان کرد: نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در کاهش آلایندگی هوا و دسترس‌پذیری بیشتر به منابع شهر مؤثر است بدین سبب در قالب تفاهم‌نامه مذکور مقرر شده بابت هر دستگاه اتوبوس ۲۸۰ میلیون تومان هزینه در قالب تسهیلات به شهرداری پرداخت شود تا ناوگان فرسوده اتوبوسرانی اصفهان به سمت بازسازی پیش رود.

زندآور خاطرنشان کرد: پیش‌تر ۱۸۹ دستگاه اتوبوس برای بازسازی به شرکت پیشرو واگذار شده بود و اخیراً نیز بازسازی ۱۵۰ دستگاه اتوبوس شهری ایران خودرو و ۷۰ دستگاه اتوبوس شهری زرین خودرو از طریق برگزاری مناقصه عمومی به تصویب شورای شهر رسیده است؛ با این تعداد و آنچه پیش از تفاهم‌نامه با صندوق امید انجام شده، نزدیک به ۵۲۰ دستگاه اتوبوس که خارج از چرخه حمل‌ونقلی شهر بود به ناوگان اتوبوسرانی اصفهان اضافه خواهد شد.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: هزینه‌های ایجاد خطوط اتوبوس تندرو و قطار شهری سنگین است، بنابراین با توجه به اینکه ردیف‌های بودجه شهرداری توان پوشش آن را ندارد، ناگزیر به اخذ اوراق مشارکت هستیم و بدین سبب مدیریت شهری در چند سال گذشته اقدام به اخذ اوراق مشارکت برای توسعه حمل‌ونقل عمومی کرده و این اوراق در قالب لوایح پیشنهادی برای تصویب به شورای شهر ارسال می‌شود.

وی تصریح کرد: به تازگی شورای شهر به شهرداری اجازه انتشار مبلغ چهار هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت را برای تأمین بخشی از منابع مالی در توسعه خطوط تندروی اتوبوسرانی داده است که این اوراق با نرخ سود اعلامی بانک مرکزی و تطبیق بازپرداخت ۵۰ درصد اصل و سود توسط دولت خواهد بود.

زندآور با اشاره به چشم‌انداز سال آینده اصفهان در حوزه حمل‌ونقل عمومی، اظهار امیدواری کرد: تفاهم‌نامه بازسازی ۷۰۰ دستگاه اتوبوس در سال آینده اجرایی شود و با خرید اتوبوس‌های جدید، شاهد بازسازی و نوسازی بخش عمده‌ای از اتوبوس‌های شهری اصفهان باشیم.

کد خبر 466335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.