پرونده متهمان و مسببان حادثه هواپیمای اوکراینی در حال پیگیری است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تصمیم هیات دولت ناظر بر پرداخت یکسان دیه به همه قربانیان سانحه هواپیمای اوکراینی است.

به گزارش ایمنا، سعید خطیب زاده امروز دوشنبه در نشست خبری که با حضور محدود خبرنگاران برگزار شد، اظهار کرد: خوشحالم با همت مردم و زحمت کادر درمانی، توانستیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی این جلسه را برگزار کنیم. امیدوارم پروتکل‌ها همچنان با دقت و جدیت از سوی مردم رعایت شود تا بتوانیم ویروس کرونا را شکست دهیم.

وی با اشاره به سالگرد شهادت سردار سلیمانی اظهار داشت: با وجود محدودیت‌ها، با حضور مقامات مقاومت، کشوری و لشکری در داخل و خارج از منطقه، بزرگداشت خوبی درباره ایشان برگزار شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تحولات سیاست خارجی طی یک هفته تصریح کرد: در روزهای اخیر وزیر امور خارجه با همتایان کویتی و قطری خود در مورد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کردند. ظریف در این گفت‌وگوها عواقب هر گونه ماجراجویی را با آمریکا دانستند.

خطیب زاده اضافه کرد: روز چهارشنبه هم آقای عراقچی به دوحه سفر کرد. همچنین وزیر امور خارجه با همتای ارمنی خود گفت‌وگویی تلفنی داشتند و ان‌شاالله در ماه‌های آتی رفت و آمدهای بیشتری انجام شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده هواپیمایی اوکراین خاطرنشان کرد: ضمن ابراز تسلیت مجدد به خانواده جان‌باختگان، تصمیم هیئت دولت ناظر بر پرداخت یکسان دیه به همه قربانیان این هواپیماست. این موضوع جایگزین پرونده کیفری در دست پیگیری نیست. پرونده متهمان و مسببان این فاجعه در حال پیگیری است و در روزهای آتی دراین‌باره اطلاع‌رسانی می‌شود.

ناخرسندی خود را از رأی همسایگان در سازمان ملل به آنها اعلام کردیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره رأی عراق و غیبت افغانستان در جلسه روز پنج‌شنبه سازمان ملل، گفت: آمریکا برای سومین بار در اقدامات خود علیه ملت ایران در سازمان ملل شکست خورد. این مسئله انزوای روزافزون مقامات کاخ سفید را نشان می‌دهد و این شکست مفتضحانه‌ای بود.

خطیب زاده اضافه کرد: ناخرسندی خود را به همسایگان اعلام کردیم. البته نخست‌وزیر عراق گفت که این مسئله را پیگیری خواهد کرد. خود همسایگان می‌دانند ماجراجویی آمریکا تا چه اندازه بر ضرر کشورهای منطقه است.

وی با اشاره به تحرکات آمریکا در منطقه بیان کرد: برخی شیطنت‌های آمریکا از چشم ما پنهان نیست و تحرکات پنهان آنها در عراق و منطقه را رصد می‌کنیم. پیام‌های لازم ارسال شده است و به کشورهای منطقه نیز گفته شده در دام این شطینت‌ها نیفتند. این تحرکات را با دقت زیر نظر داریم.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، همانطور که وزیر امور خارجه گفت نقش عوامل و متحدان رژیم اشغالگر قدس در برخی تنش‌ها به ویژه عراق مشاهده می‌شود. ما این است که به دنبال تنش نیستیم ولی در دفاع از کیان خود تردید نمی‌کنیم و مستقیم و آشکار به هر تجاوزی پاسخ خواهیم داد.

خطیب زاده درباره اظهارات اخیر مشاور نخست‌وزیر عراق درباره سردار سلیمانی یادآور شد: باید این اظهارات را باید ببینیم ولی نخست‌وزیر سابق عراق به صراحت و آشکار گفته‌اند که سردار سلیمانی به دعوت دولت عراق و برای یک مأموریت خاص و پاسخ به یک سوال در مورد عربستان عازم عراق شدند و در فرودگاه بغداد مورد حمله تروریستی واقع شدند.

عراق باید پرونده ترور سردار سلیمانی را پیگیری کند

وی ادامه داد: مردم و مقامات عراق نشان دادند تا چه اندازه قدردان زحمات سردار سلیمانی هستند. وقتی داعش پشت شهرهای آنها رسیده بود و کشورهای اروپایی در حال فکر بودند، ایران و سردار سلیمانی حضور یافته و داعش را شکست دادند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیگیری مشترک پرونده ترور سردار سلیمانی با عراق هم گفت: یک موضوع بسیار جدی بعد حقوقی این ترور توسط عراق است. رئیس‌جمهوری یک کشور دیگر به شکل علنی و به وقاحت به این ترور افتخار کرد. عراق باید این پرونده را پیگیری کند و اقداماتی نیز انجام خواهد شد.

خطیب زاده درباره اظهارات اخیر جک سالیوان مبنی بر اینکه بعد از پیوستن به برجام با ایران در خصوص مسائل موشکی مذاکره خواهیم کرد، گفت: در خصوص توان دفاعی ایران نه هیچ وقت مذاکره شده و نه مذاکره می‌شود و نه خواهد شد. توان دفاعی ایران بر اساس نیازهای ایران مستقلاً پیگیری می‌شود. یک بار در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ موضوع موشک آمده و فیصله یافته است.

وی با بیان اینکه آمریکا می‌داند فعالیت هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است، اظهار کرد: به همین خاطر، مسئله موشک یک مسئله ثانویه است و بر همین اساس تحریم‌های تسلیحاتی ملغی شد. هیچ قسمتی درباره موضوعی که مذاکره شده را مجدداً مذاکره نخواهیم کرد. پاسخ ما اجرای کامل و بدون شرط برجام و جبران اتفاقات گذشته است.

آمریکا از پایگاه‌های خود برای ضربه زدن استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص تغییر در روابط ایران و عراق، گفت: سیاست ایران در منطقه، حسن همسایگی است. ما همواره تلاش کردیم در حوزه‌های همسایگی از ماجراجویی، جنگ‌طلبی و اشغالی که توسط آمریکا رخ داده، این فضا به امنیت پایدار برسد. برعکس اقدام آمریکا در توطئه‌آفرینی سعی نکردیم مناسبات ایران و آمریکا در منطقه اثر داشته باشد اما روش آمریکا، استفاده از پایگاه‌های خود در منطقه برای ضربه زدن است.

خطیب زاده با بیان اینکه آمریکا در خاک عراق پایگاه‌های متعددی دارد، خاطرنشان کرد: نیروهای نظامی آمریکا خاک عراق را اشغال کرده و در خاک این کشور علیه ایران اقدام نظامی کرده و سردار ما را به شهادت رسانده است. البته می‌دانیم مقامات عراقی از اقدامات آمریکا منزجر هستند. آمریکا هرچه زودتر و چکمه‌پوشان آن خاک عراق را ترک کنند، آرامش زودتر به عراق و منطقه بازمی‌گردد.

دوستان خود را در دوراهی انتخاب نمی‌گذاریم

وی افزود: به مصوبه پارلمان عراق احترام می‌گذاریم ولی متحدان و دوستان خود در منطقه را در دو راهی انتخاب نمی‌گذاریم. روابط ایران و عراقی مردمی، چند لایه، دارای عمق و افق و عرض زیادی است. هیچ کسی نمی‌تواند با اقدامات ساختگی و مهندسی این روابط را تخریب کند مگر اینکه دولت و ملت بیدار نباشند که دو ملت بیدار هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره وضعیت منطقه و روابط ایران با همسایگانش اظهار کرد: ما همسایگان خود را انتخاب نمی‌کنیم. در منطقه جغرافیایی هستیم که باید همسایگی مسالمت‌آمیز داشته باشیم. وقتی برجام امضا شد، علیرغم سنگ‌اندازی عربستان، اولین مقاله ظریف درباره منطقه بود.

خطیب‌زاده گفت: این واقعیت تلخ وجود دارد که برخی حکام منطقه فکر می‌کردند با آمدن ترامپ پنجره‌ای برایشان باز شده و تمام تخم مرغ‌هایشان را در سبد وی گذاشتند. آنها برخلاف منافع منطقه و مردمشان حرکت کردند. پاسخ ما این بود اگر سیاست‌های خود را اصلاح کنند آغوش ایران باز است.

وی اتفاقات یمن را بسیار تلخ عنوان کرد و گفت: محاصره یمن و یک ملت را در قحطی گذاشتن، یک فاجعه است. محاصره چند ساله قطر خوب نیست. هر کدام زودتر حل شود، برای منطقه بهتر است.

امکان احیای روابط گذشته با عربستان وجود دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: آن روزی که عربستان به این نتیجه برسد که در یک مسیر با ما و منطقه صحبت کند، به آغوش منطقه بازگشته و دست از خرید امنیت بردارد، روزهای بهتری برای منطقه رقم می‌خورد. عربستان کشور مهمی در منطقه است. اگر حکام آل سعود از مسیر غلط خود بازگردند امکان احیای روابط خوب گذشته وجود دارد.

خطیب زاده درباره طرح جدید مجلس در خصوص مذاکرات جدید، گفت: باید این طرح را با جزئیاتش دید. چیزی که مشخص است، ما مکلف به اجرای قانون هستیم. اما درباره برجام با کسی مذاکره نداریم. مذاکره برجام انجام، تمام و امضا شده است. ما خواستار اجرای مؤثر برجام توسط آمریکا هستیم و باید باشیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره درباره اظهارات اخیر علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی درباره نامه به آژانس گفت: آئین‌نامه اجرایی قانون (اقدام راهبردی مجلس برای مقابله با تحریم‌ها) همین هفته ابلاغ شده و سازمان انرژی اتمی نیز مکلف به اجرا است. دراین‌باره نامه‌ای هم به آژانس داده شده است. وظیفه ما گزارش دهی به آژانس بوده که انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اثر بازگشت آمریکا به برجام و تأثیر آن بر روابط ایران با چین اظهار کرد: برجام چارچوب همکاری در حوزه هسته‌ای است. مهمترین همکاران ما در این ایام روسیه و چین بودند. اگر آمریکا به اجرای کامل تعهداتش برگردد، این همکاری‌ها در ابعاد مختلف شدت می‌گیرد. روابط ایران و چین به سطح همکاری‌های راهبردی رسیده است.

آمریکا و اروپا خودشان را از همکاری با ما محروم کردند

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، نقشه راه برای همکاری ۲۵ در حال مذاکره است که این مسئله نه تنها کمرنگ نمی‌شود بلکه پررنگ‌تر می‌شود. نگاه ما با توجه به مسائل روز نیست بلکه بلندمدت، کلان و راهبردی است. ما اروپا و آمریکا از همکاری با ایران محروم نکردیم بلکه آنها خودشان در همکاری با ما محروم کردند.

خطیب‌زاده درباره سفر عراقچی اخیر به قطر تصریح کرد: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود و حتی قرار بود هفته قبل از آن انجام شود. روابط ایران و قطر منظم است و موضوعی نیست که در مسائل منطقه‌ای با یکدیگر تبادل نظر نداشته باشیم.

وی درباره خروج ناو هواپیمابر آمریکا از منطقه و بازگشت مجدد آن به خلیج فارس خاطرنشان کرد: بردن و آوردن این ناوها به خودشان ربط دارد. برای همه سناریوها آمادگی داریم. پیام‌های رد و بدل شده نیز بر همین اساس است. درباره سناریوها قضاوت نمی‌کنیم ولی پاسخ ما قاطع است.

عدم اجرای تعهدات ما برای توازن بخشی به برجام بوده است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره واکنش احتمالی دیگر کشورها به نامه اخیر ایران به آژانس، گفت: قانون تفسیر بردار نیست. البته ما قبلاً نظرات خود را اعلام کرده بودیم. ایران تعهداتی ذیل معاهده عدم اشاعه و برجام دارد. تمامی اقدامات ما به دلیل آن بوده که طرف مقابل نتوانسته به تعهداتش عمل کنند.

خطیب‌زاده ادامه داد: ما برخی از تعهدات‌مان را انجام ندادیم در حالی که آنها هیچ کدام را انجام ندادند. این اقدامات برای ایجاد توازن بوده است. وقتی طرف مقابل تعهداتش را به شکل مؤثر انجام دهد، تمامی اقدامات ما نیز بازگشت‌پذیر است.

وی درباره اظهارات دبیرکل اتحادیه عرب مبنی بر اینکه ایران و ترکیه می‌خواهند در منطقه امپراطوری ایجاد کنند، اظهار کرد: باید به اندازه وزن سازمان‌ها و اتحادیه حرف زد. این اتحادیه دیگر وجود خارجی ندارد. آنها به جای خیانت به آرمان فلسطین و عادی‌سازی با دشمنان جهان عرب و اسلام فکر می‌کنند با اتهام‌زنی و تکرار، اولویت‌ها عوض می‌شود. منطقه به شخصیت‌هایی نیاز دارد که متفاوت باشند و نگاه‌شان به درون باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در خصوص برجام ۱+۵ طرف گفت‌وگوی ماست و در خصوص منطقه، کشورهای منطقه. نیاز به تغییر گفتمانی در منطقه داریم که امیدواریم این مسئله در ذهن رهبران این کشورها رخ دهد.

خطیب‌زاده درباره سفر عقب‌افتاده ظریف به باکو و مسکو هم گفت: در خصوص سفر ظریف به برخی از کشورها که در دستورکار وجود دارد، دچار برخی محدودیت‌ها هستیم. وقتی یک سفر به عقب می‌افتد، برنامه‌ریزی برای انجام آن نیازمند کار مفصلی است که این کار را انجام خواهیم داد.

خبرنگاری پرسید که یک رسانه آمریکایی به بایدن پیشنهاد داده برای نشان دادن حسن نیت خود به ایران، راه خرید واکسن کرونا را تسهیل کند. آیا ایران هم می‌خواهد حسن نیت خود را نشان دهد که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: آمریکا یک جنگ تمام عیار علیه ایران شروع کرده و هنوز هم ادامه می‌دهد. دولت مستقری در آمریکا نداریم که رفتار متفاوتی از خود نشان دهد.

خطیب زاده با تاکید بر اینکه انتظار ما این است که اصلاح مسیر و رفتار صورت بگیرد و اجرای تعهدات خود را از سوی آنها مشاهده کنیم، اظهار کرد: اقداماتی که در راستای صبر راهبردی ایران تعریف می‌شود، به حسن نیت تعبیر می‌شود. در این صورت ایران آماده اصطلاح مسیر و بازگشت اقدام جبرانی است. امیدواریم آمریکا قدر فرصت نهایی که برای حفظ برجام به وجود آمده است را بداند.

وی درباره مناسبات تهران و مسکو هم تصریح کرد: روسیه روابط ایران و روسیه در همه ابعاد در بهترین شرایط قرار دارد و اجرا و پیشبرد توافقات میان دو کشور را پیگیر هستیم.

از طریق سوئیس به واشنگتن پیام دادیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که در گفت‌وگوهای ظریف با همتایان کویتی و قطری پیامی به واشنگتن منتقل یا از واشنگتن دریافت شده است، خاطرنشان کرد: ما احتیاج به کسی نداریم که پیام بدهیم و بگیریم. به طور روشن مجاری خود را داشتیم. به واشنگتن از طریق سوئیس پیام دادیم و به کشورهای منطقه هم مستقیم به خودشان از طریق پایتخت‌ها پیام داده‌ایم. عواقب هر گونه ماجراجویی برعهده واشنگتن است و در صورتی که اقدامی صورت بگیرد به طور روشن و بدون لحظه‌ای تردید پاسخ خواهیم داد.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره واکسن کرونا، گفت: ما در همه مقاطع کارهای لازم را در خصوص واکسن کرونا انجام دادیم و هر زمان درخواستی شده با سرعت انجام دادیم.

وی درباره بدهی کره جنوبی به ایران، گفت: طی روزهای آینده قائم مقام وزارت امور خارجه کره جنوبی به ایران سفر می‌کند و امیدواریم خاتمه‌ای باشد به مسیری که در حال حاضر وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دخالت‌های مستمر آمریکا در چین و بحث تبت نیز یادآور شد: تنفیذ این دخالت آشکار در امور داخلی کشورهای دیگر است. سیاست قطعی ما مخالفت با این دخالت‌ها بوده است و این اصل سیاست خارجی ایران بوده و این اقدام آمریکا دخالت در امور داخلی چین است و مردود است و محکوم می‌شود.

باید نقش مؤثری در شکل‌گیری استانداردهای بین‌المللی داشته باشیم

خطیب زاده درباره بررسی مجدد FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم خاطرنشان کرد: در مورد FATF نظرات ما کاملاً روشن است و بهترین اتفاق این است که نقش مؤثری در شکل‌گیری استانداردهای بین‌المللی داشته باشیم. عدم حضور ما محروم کردن خود از این استانداردها است. بانک مرکزی و نهادهای پولی و مالی باید به طور مشخص برای همه توضیح دهند نبود ما در آن چه مشکلاتی برای مبادلات بانکی ایجاد می‌کند. متاسفیم از لیست خاکستری به لیست سیاه برگشتیم ولی به رغم سختی‌ها وزارت خارجه به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد.

منبع: ایرنا

کد خبر 466324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.