چرا دادگاه حکم به تخلیه «ساختمان سوره» داد؟

ساختمان سوره واقع در خیابان آمادگاه اصفهان، مدتی است تبدیل به مناقشه‌ای بین شهرداری اصفهان و حوزه هنری شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مالک این ساختمان شهرداری است و برای چند دهه با قرارداد اجاره‌ای در اختیار حوزه هنری قرار گرفته بود؛ اما پس از گذشت چندین سال از پایان موعد اجاره‌نامه این محل، حوزه هنری برای تخلیه آن اقدامی نکرده است. در نهایت مأموران شهرداری هفته گذشته با رأی دادگاه برای بازپس‌گیری و تخلیه این محل اقدام کردند که با ورود شهردار اصفهان چند روز دیگر برای تخلیه به حوزه هنری فرصت داده شد.

شهرداری اصفهان در طی سال‌ها و به ویژه سال‌های اخیر برنامه‌ها و رویدادهای حمایتی مختلفی برای هنرمندان داشته و همواره سعی کرده است در راستای رسالت خود هنر را ترویج داده و از هنرمندان حمایت کند. از ابتدای سال جاری و هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا که هنر و هنرمند تحت فشار قرار گرفتند، شهرداری با برپایی جشنواره‌ها و فعالیت در فرهنگسرای مجازی سعی کرد تا چراغ هنر شهر را زنده نگه دارد.

مهدی تمیزی، معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره وضعیت ساختمان سوره، اظهار کرد: مواردی مانند ساختمان سوره و خانه هنرمندان که مالکیت آن‌ها از سوی نهادهای مختلف مورد مناقشه قرار گرفته در کشور بسیار است و مبانی احساسی ندارد و موارد آن حقوقی است. این محل چه دست شهرداری باشد و چه دست حوزه هنری باید در راستای ترویج هنر کاربرد داشته باشد. ساختمان سوره مورد مناقشه خوبی بین دو نهاد هنری نیست، اما حکم قوه قضائیه از دست ما خارج است؛ امیدوارم در این بین هنرمندان آسیب نبینند.

او درباره برنامه حمایتی سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان از هنر و هنرمندان در سال جاری و هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برای برپایی جشنواره‌های هنری در رشته‌های مختلف با توجه به جنبه حمایتی آن برای جامعه هنری برنامه‌ریزی کرد. این سازمان تصمیم گرفت ضمن برپایی جشنواره‌ها، از جامعه هنری که بر اثر شیوع ویروس کرونا تمام کارهای خود را از دست داده‌اند حمایت مالی داشته باشد.

تمیزی با اشاره به فعالیت‌های سازمان فرهنگی شهرداری، توضیح داد: سه فراخوان یعنی حمایت از تولید آثار تئاتر خیابانی و تئاتر صحنه‌ای منتشر و نمایشنامه‌های مختلفی دریافت شد همچنین جشنواره پژواک در حوزه تئاتر برگزار شد. جشنواره حمایت از تولیدات سینمایی در سه گروه داستانی کوتاه، مستند و انیمیشن برگزار و ۲۵ اثر وارد مرحله دوم داوری شد. همچنین جشنواره ملی هنرهای تجسمی «در مقیاس قوس» در حال برگزاری است، این جشنواره با رویکرد حمایتی و با هدف ترویج نماد اصفهان در سه رشته مجسمه‌سازی، پوستر و ویدیوآرت طرح‌ریزی شده است.

او افزود: جشنواره ملی «طنز مکتوب» نیز در حال برگزاری است و به ۴۰ نفر برگزیده جایزه می‌دهد. در حوزه موسیقی از موسیقی‌دانانی که برای دفتر تخصصی موسیقی سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان طرح بیاورند، پس از بررسی طرح‌ها حمایت می‌شود؛ تا امروز ۱۵ اثر در مرحله تولید قرار گرفته و تمام این جشنواره‌ها و فعالیت‌ها با نگاه حمایتی به جامعه هنری بوده است.

اجاره ساختمان سوره سال ۱۳۷۴ به پایان رسیده بود

همچنین ایمان شجاعی، رئیس اداره دعاوی حقوقی شهرداری اصفهان درباره وضعیت ساختمان سوره به خبرنگار ایمنا گفت: مالکیت این ساختمان با شهرداری اصفهان است که در قالب قرارداد اجاره از چند سالی پیش در اختیار حوزه هنری بوده و این قرارداد سال ۱۳۷۴ به پایان رسیده است. پس از پایان قرارداد اخطار تخلیه به حوزه هنری اصفهان ابلاغ شد، اما این کار انجام نشد و در نهایت در محاکم دادگستری طرح دعوی شد؛ دادگاه نیز حکم تخلیه صادر کرد. این ساختمان متعلق به مردم و شهرداری اصفهان است و حوزه هنری از تخلیه آن امتناع کرده و در حال حاضر پرونده در حال سیر مراحل عادی خود است.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه رأی دادگاه به حوزه هنری ابلاغ شده و از این پرونده اطلاع داشتند، تلاشی برای تخلیه نکردند. حتی هفته گذشته که همکاران ما برای اجرای حکم رفته بودند و مسئولان حوزه هنری اذعان کردند که از رأی دادگاه اطلاع دارند؛ اما ساختمان تخلیه نشده بود. در نهایت برای اجرای حکم و تخلیه اقدام شد، اما با مساعدت شهردار اصفهان، امهال جهت تخلیه به حوزه هنری داده شد. امیدواریم آن‌ها به این تعهد پایبند باشند و از قانون تمکین و ملک را به شهرداری اصفهان مسترد کنند.

رئیس اداره دعاوی حقوقی شهرداری اصفهان با بیان اینکه "این اتفاقات ارتباطی به تغییرات مدیریتی و یا مسائل دیگر ندارد" تاکید کرد: رأی از سمت دادگاه صادر شده و محترم است. یک مجموعه باید به تعهدات خود پایبند باشد و آن‌ها را انجام دهد.

کد خبر 466272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.