معرفی برگزیدگان بخش پوستر و ویدیوآرت رویداد در مقیاس قوس

برگزیدگان دو بخش پوستر و ویدیوآرت رویداد در مقیاس قوس معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رویداد هنرهای تجسمی «در مقیاس قوس» به کیوریتوری آرزو معتمدی با هدف خوانشی نو و ایجاد گفتمان پیرامون نماد قوس ماه آذر اصفهان در تاریخ ۱۵ مهرماه ۱۳۹۹ فراخوانی در سه بخش مجسمه، پوستر و ویدئو آرت منتشر کرد و مهلت ارسال طرح‌ها در تاریخ ۱۵ آذر ماه ۱۳۹۹ به پایان رسید و تاریخ اعلام داوری بخش پوستر و بخش ویدئو آرت ۱۵ دی ماه و بخش مجسمه به علت بررسی ماکت طرح‌ها توسط داوران ۲۲ دی ماه تعیین شد.

بیشتر بخوانید:

برگزیدگان بخش پوستر

هم‌اکنون و با فرارسیدن موعد اعلام برگزیدگان دو بخش پوستر و ویدیوآرت، دبیرخانه رویداد «در مقیاس قوس» به انتخاب هیات داوران متشکل از هما دلورای، آریا کسایی و رسول کمالی، برگزیدگان بخش پوستر را به شرح زیر اعلام کرد (اسامی به ترتیب حروف الفبا):

۱- سجادعلی پورحیدری
۲- شیرین داوودیان
۳- بهروز شریفی
۴- ریحانه شیخ بهایی
۵- حامد میرزا محمدی

و همانطور که پیش‌تر مطرح شد، هیات داوران با توجه به کیفیت طرح‌های ارسال شده سه طرح را نیز برای نمایش شهری انتخاب کردند که اسامی به شرح زیر است:

۱- علی افضلی
۲- ناهید جلالیان فرد
۳- محسن گرجی

بخش ویدیوآرت بدون برگزیده

به روایت اسطوره‌ها در آذرماه قرار بود خشکسال تمام شود، رود از نو زنده شود و آن هیبت اسطوره‌ای که نماد شهر اصفهان است در جدال نیک و بدِ زاینده باشد و معانیِ نو بسازد. رویدادِ مقیاسِ قوس با این نگاه پا گرفت تا در این میان مجالی برای پرداختن به گونه‌های تازه‌تری از ارائه هنر در فضای شهری و بیرون از مکعب‌های سفیدِ نگارخانه‌ای دست دهد که بتوان آثاری را پیش چشم عموم آورد و بده‌بستانی خلاقانه با شهر آغاز کرد. بخش ویدئوآرت به ویژه فرصتی برای ارائه آثاری در فضای عمومی پیشنهاد می‌کرد که امکان آن کمتر و یا هرگز فراهم نیامده بود.

در بخش ویدئو آرت بیانیه‌ای توسط هیات داوری رویداد «در مقیاس قوس» به شرح زیر منتشر شد:

«متنی که در ادامه می‌خوانید چکیده‌ای از نظرات و توضیحاتی است که با بررسی طرح‌های‌پیشنهادی ارائه‌شده به رویداد، در دو نوبت مجزا و پس از ساعت‌ها گفتگو و رایزنی میان گروه داوران حاصل شده‌است.

۱. به‌علت استقبال کمتر شرکت‌کنندگان در این بخش نسبت به سایر بخش‌ها (که جای تامل و بررسی بیشتر متولیان رویداد را می‌طلبد) و همین‌طور ویژگی‌های متفاوت رسانه ویدئو (تصویر متحرک و امکان وجود صدا که همه در قالب متن یا تصویر ثابت ارائه می‌شد)، هیات داوری برای عبور از چالش‌های موجود جوانب مختلفی را در طول مسیر داوری مورد نظر قرار داده است.

الف. سوابق هنری فرد شرکت‌کننده در کارنامه او.
ب. تجارب فرد شرکت‌کننده در رسانهٔ ویدئو و پشتوانه اجرایی طرح پیشنهادی.
ج. کیفیت و شیوه بیان طرح پیشنهادی در شرح و توضیح روشن ایده یا ایده‌ها.
د. میزان خلاقیت طرح در ارتباط با موضوع رویداد.
ه. انتخاب مکانِ ویژه برای نمایش در راستای طرح و موضوع.
و. در نظر گرفتن موارد اجرایی و جزئیات عملی طرح ارائه‌شده.

۲. بر اساس موارد نامبرده بالا و در نظرگیری کیفیت بایسته طرح‌های ارائه شده، خارج از ضعف و قوت آنها در نسبت به یکدیگر، نتیجه این داوری به قرار زیر است:

الف. بیشتر شرکت‌کنندگان فاقد تجربه‌های لازم در مورد این رسانه در کارنامه خود بودند و سوابق دیگرشان به اندازه‌ای نبود که تضمینی برای کیفیت اجرا در اختیار بگذارد.

ب. شمار زیادی از طرح‌های ارائه‌شده به علت بی‌توجهی یا عدم درک متنِ فراخوان، نسبت به موضوع مورد نظر بی‌اعتنا بوده و یا خود را مغایر با هدف رویداد معرفی کرده‌اند.

ج. طرح‌های ارائه شده در بیشتر موارد، بیان روشن و واضحی را از ایده ارائه نکرده و به توصیفات شاعرانه، استعاری و مبهم پرداخته است که حتی در توضیحات خواسته‌شده نوبت دوم نیز دیده می‌شد.

د. ارتباط طرح با مکانِ شهری به‌عنوان یکی از موارد مهم و مورد توجه فراخوان به ندرت توسط شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده بود. این بی‌توجهی یا با حذف مکان در طرح و یا بدون ایجاد یک ارتباط هوشمند میان طرح ویدئو و مکان مورد نظر دیده می‌شد.

ه. شناخت ناکافی یا غلط از رسانه ویدئوآرت، برخی از طرح‌ها را خارج از این رسانه قرار می‌داد.

با توجه به موارد نامبرده و هدف اصلی رویداد برای دستیابی به طرح‌هایی خلاق و دور از برخوردهای معمول، شعاری و کلیشه‌ای با موضوع یاد شده به عنوان مهمترین اصل در داوری رویداد، با کمال تأسف هیات داوران بخش ویدئوآرت رویداد «در مقیاس قوس»، طرحی را به لحاظ ایده و سطح اجرا واجد شرایط تولید و نمایش ندانست و باوجود ناخوشایندیِ از دست رفتنِ این فرصت، که حمایت و همکاری نهادهای شهری را با خود داشت، بر اساس توافقی جمعی، فقدان آثار ویدئویی را بر نمایش آثاری با سطحی نازل ترجیح داده و امیدوار است مخاطبان و شهروندان در فرصتی دیگر این امکان را مجدد به دست آورند.

هیات داوران رویداد "در مقیاس قوس"
مینو ایران‌پور، ژینوس تقی‌زاده، حسین حسینی
دی ماهِ هزار و سیصد و نود و نه»

گفتنی است، اعلام نتایج داوری بخش مجسمه در تاریخ ۲۲ دی ماه منتشر خواهد شد و همچنین زمان و نحوه نمایش آثار برگزیده هر بخش متعاقباً اعلام خواهد شد.

کد خبر 466253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.