از پیگیری مطالبات کارگران شرکت واحد تا الزام شهرداری تهران به ایمن‌سازی پل‌های عابر پیاده

اعضای شورای شهر تهران به فوریت الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه عبور ایمن شهروندان از پل‌های عابر پیاده شهر تهران رأی مثبت داده و تذکراتی نیز نسبت به پیگیری مطالبات شرکت واحد و ساماندهی خانه نیما یوشیج به شهرداری تهران دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران در حالی آغاز شد که شاخص‌های آلودگی هوای تهران همچنان در ناسالم بود اما دولت با پیشنهادی تعطیلی دو روزه پایتخت موافقت نکرد.

بنابراین اعضای شورای شهر تهران بیشترین تذکر خود را به این موضوع اختصاص دادند. سخنان رئیس شورای شهر تهران نیز با این هشدار به دولت که مرگ ناشی از آلودگی هوا کاهش مرگ و میرهای کرونایی را جبران نکند آغاز شد.

در ادامه محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر در تذکری نسبت به لزوم رسیدگی به مطالبات کارگران و رانندگان شرکت و احد اتوبوسرانی گفت: خط مقدم خدمت رسانی در حمل و نقل عمومی کارگران و رانندگان زحمتکش شرکت واحد اتوبوسرانی تهران هستند. با این حال متأسفانه چند تن از این عزیزان بر اثر ابتلاء به بیماری کرونا جان باخته‌اند و خانواده‌هایشان دچار بحران جدی هستند.

به گفته او عدم پرداخت به موقع حق بیمه جاری تأمین اجتماعی، عدم واریز به موقع چهار درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور، مطالبه کارگران جهت افزایش حق جذب اصلی‌ترین نگرانی و مطالبات این کارگران شرکت واحد است.

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران هم در تذکری به وزرات راه و شهرسازی گفت: شورای شهر و شهرداری تهران تصمیمات خوبی را برای تعیین تکلیف بسیاری از مشکلات مردم در مورد عرصه‌های شهری و طرح‌های موضعی داشته‌اند که به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسیده است اما شورای عالی شهرسازی و معماری با رویکرد تمرکز گرایی مانع عملیاتی شدن آنها می‌شود، چراکه اصرار دارند که این تصمیمات باید در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح شوند که این طی مسیر بسیار زمان بر است.

او در تذکری دیگر با اشاره به بازدید خود از منطقه ۱۶، اظهار کزد: شرکت راه آهن مدعی است که املاکی که در مجاورت خط راه آهن در محله جوادیه قرار دارند، در حریم راه آهن هستند هرچند تعداد زیادی از کارشناسان این موضوع را رد می‌کنند و از طرفی در فرایند نقل و انتقال این املاک تقاضای ارقام قابل توجهی به عنوان عوارض می‌کند که موجب اعتراض اهالی محله شده است لذا از ریاست شورا می‌خواهم این تذکر من را به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کنند.

در این جلسه علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران هم با اشاره به شصت و یکمین سالروز درگذشت نیما یوشیج گفت: پدر شعر نو ایران و یا به تعبیری، کماندار شعر ایران که مرزهای شعر فارسی را، فراتر برد. آبان سال قبل به خانه نیما رفتم. خانه متروکه در دزاشیب که بعد از سال‌ها کشاکش حدود ۲ سال پیش توسط شهرداری خریداری شد تا به‌عنوان یک بنای فرهنگی و تاریخی به مکان عمومی تبدیل شود.

اعطا ادامه داد: می‌دانید که آنچه پیوند نیما را با تهران و تهرانی‌ها عمیق‌تر می‌کند، زیست طولانی او در خانه دزاشیب بود. نیما در سالِ ۱۳۲۸ در قطعه زمینی که در اراضی انتهای کوچه فردوسی دزاشیب خریداری کرده بود، خانه ساخت و تا پایانِ عمر در آن زندگی کرد. بعدها در سال ۱۳۳۱ جلال آل احمد در حوالی این خانه، قطعه زمینی گرفت و خانه‌ای ساخت و همسایه نیما شد. این دو خانه ماوای دو شاعر و نویسنده‌ای بوده است که شب‌ها و روزهای پیاپی را در آن سپری کردند.

اعطا با بیان اینکه به گمان من برای ایجاد و راه‌اندازی خانه ادبیات معاصر ایران، مکانی بهتر از خانه نیما در دزاشیب متصور نخواهد بود، تصریح کرد: این خانه به لحاظ شأنیت فرهنگی به‌عنوان خانه نیما، به‌عنوان ارزش معماری و نیز، با توجه به تملک آن توسط شهرداری، مناسب‌ترین مکان برای راه‌اندازی خانه ادبیات معاصر ایران است. از دیگر سو مسیر میان خانه نیما تا خانه سیمین و جلال، «گذر ادبیات معاصر» می‌تواند باشد.

وی ادامه داد: در سال جاری در ردیف بودجه‌های داخلی سازمان زیباسازی برای مرمت این خانه پیش‌بینی شده اما حالا که در اواخر سال هستیم، هنوز اقدام مؤثری انجام نشده و صرفاً اقدامات حداقلی و اضطراری برای حفاظت انجام شده است.

او در تذکری دیگر با موضوع جذب دستیاران مدیران شهری گفت: در حال حاضر برنامه وسیعی برای جذب دستیاران مدیران شهرداری، از طریق معاونت منابع انسانی در جریان است و به گمان من اگر از برخی ایرادات و اشکالات صرف نظر کنیم، مجموعاً اقدام خوب و مثبتی بوده است.

سخنگوی شورای شهر تهران تصریح کرد: لیست برگزیدگان به دستم رسید و نگاهی انداختم، در یک نگاه اجمالی در لیست کسانی که به این مرحله از آزمون رسیده‌اند، گویا از فرزندان و بستگان مدیران ارشد شهرداری که منصوب همین دوره نیز هستند، به چشم می‌خورد. ممکن است بگویید آزمون ما یک آزمون فراگیر و عمومی و رسمی بوده است. از نظر من همین مورد هم قابل بحث است.

در این جلسه الهام فخاری عضو شورای شهر تهران هم در نطق پیش از دستور خود در ارتباط با توجه ناکافی به آموزش و فرهنگ سازی رفتار شهروندی در صحن شورای اسلامی شهر تهران گفت: فرهنگ شهروندی بینش‌ها، آگاهی‌ها، گرایش‌ها، مهارت‌ها و رفتارهایی است که افراد جامعه از حیث سکونت یا اقامت در شهر باید واجد آن باشند. در واقع فرهنگ شهروندی بخشی از فرهنگ فردی و اجتماعی است که متناسب با مفهوم شهر شکل یافته است.

در جلسه امروز شورای شهر تهران همچنین اعضای شورای شورای اسلامی شهر تهران یک فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه عبور ایمن شهروندان از پل‌های عابر پیاده شهر تهران» را به تصویب رساندند.

محمد سالاری به عنوان موافق اظهار کرد: مساله فضاهای بی‌دفاع شهری مشکلی است که بخش قابل توجهی از شهروندان به‌صورت مداوم با آن مواجه هستند و امروز یک پویش به گستردگی تمام شهروندان تهرانی در این زمینه ایجاد شده است و به عنوان یک مطالبه بسیار جدی از اعضای شورای شهر و مدیریت شهری مطرح می‌کنند.

سالاری ادامه داد: در سال‌های گذشته، شهرداری تهران و به تبع آن شهرداری سایر کلانشهرهای کشور با رویکرد صرف درآمدزایی و بدون توجه به پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی اقدام به نصب تابلوهای تبلیغاتی روی پل‌های عابر پیاده کرده‌اند و بدین ترتیب این پل‌ها برای شهروندان و علی‌الخصوص برای بانوان به تونل وحشت و فضای بی‌دفاع شهری تبدیل شده است.

وی افزود: موضوع این طرح مخالفت با تبلیغات شهری نیست بلکه باید این تبلیغات به نحوی انجام شود که منجر به شکل گیری فضاهای بی دفاع در شهر نشوند. البته اکنون تعدادی از شهرداران مناطق این موضوع را مورد توجه قرار داده‌اند. این موضوع بسیار فوریت دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه مرتضی الویری در مخالفت با یک فوریت این طرح گفت: این روزها حتی پیاده‌روها هم برای تردد ایمن افراد مناسب نیست و فوریت برای زیان و خطر جدی که متوجه شهروندان باشد، موضوعیت دارد و می‌تواند این طرح عادی بررسی شود.

مناف هاشمی هم با حضور آنلاین در جلسه شورای شهر تهران در موردنظر شهرداری تهران در مورد طرح عبور ایمن شهروندان از پل‌های عابرپیاده گفت: حدود یک ماه قبل در جلسه شورای معاونان از شهردار خواستم در مورد این موضوع پل‌های عابر پیاده که در چندسال اخیر تهران رها شده فکری کرده و ضوابط شأن مورد بازنگری قرار گیرد.

وی افزود: ما ناامنی شدیدی در حوزه پل‌های هوایی داریم که این اتفاق به دلیل بعضاً تبلیغاتی که خودمان نصب می‌کنیم، رخ داده و شهردار هم دستور دادند گزارشی تهیه کنیم تا این موضوع را با هماهنگی سازمان زیباسازی حل کنیم.

هاشمی با بیان اینکه جای خوشحالی است که با همکاری شورای شهر به‌طور مشترک اقدامی انجام دهیم که این فضا امن و قابل استفاده باشد، افزود: حتی اگر خواستیم که تبلیغات انجام دهیم حتماً فضا امن شود و روشنایی باید حفظ شود زیرا در بسیاری از این مکان‌ها نور وجود ندارد و خطرات زیادی برای شهروندان دارد، خصوصاً در مناطق جنوبی و بزرگراه‌ها اتفاقاتی در حد سرقت و خفت گیری رخ می‌دهد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه موضوع پل‌های عابرپیاده به عنوان فضای عمومی بدون متولی بوده؛ افزود: حتمادیدگاهمان را به اطلاع اعضای شورای شهر می‌رسانیم تا در بررسی ضوابط لحاظ کنند.

در پایان یک فوریت این طرح به رأی گذاشته شد و با ۱۶ موافق به تصویب رسید.

کد خبر 466176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.